Problem med Mercury påhængsmotor

Hej Forum.

Jeg har en 4HK Mercury påhængsmotor, som jeg ikke kan få gang i.

Den er vist fra første halvdel af 1980'erne og er ikke blevet brugt ret meget (ser stadig ny ud under skjoldet). Den har stået ubrugt på vores loft siden sidst i 1980'erne, men er blevet opbevaret tørt.

Den virkede fint, da den blev brugt sidst. Den er ikke blevet brugt ret meget, og ser ren og fin ud. Vi har haft tændrørene ude, og de var OK. Motoren bliver også trukket rundt, når man hiver i startersnoren. Jeg er ikke helt sikker på, om det er 2 eller 4 takt, men jeg hælder til førstnævnte (der står ikke noget med four stroke på den, og det skriver de vist ellers altid, hvis den har det?).

Jeg fatter det ikke - er der nogen, der kan give mig et tip.

Med venlig hilsen
Christian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

den får sikkert ikke benzin, prøv at holde for luftindsugningen mens du trækker, og slip for indsugningshullet samtidig med snoren er hevet helt ud
Jeg har prøvet alle mulige kombinationer af choker, benzintilførsel osv og hevet i snoren, til den næsten knækkede (!), men lige lidt hjalp det.
Jeg kunne se, at luftspjældet blev lukket næsten til, når man trak i en af pindene (det var muligvis chokeren).
Det virkede også som om der kom lidt olie i vandet i tønden (som jeg havde sat motoren ned) - så der kom vel benzin igennem...?
Hej Christian

Kommer der gnist på tændrøret, når du har det ude og holder gevindet mod motoren? Hvis tændrøret ikke er meget sort, så er der benzin tilførslen du skal kontrolere. Er der en svømmer ved kaburatoren?
Svømmeren kan side fast så der ikke kommer benzin til motoren. Skil svømmerhuset ad og se om der er benzin i det. Hvis der er skidt eller vand i det så fjern det samtidigt.
Prøv med en theskefuld benzin i hver tændrørs hul.

Hvad sker der så?
Motoren kan godt køre kortvarigt (Max 10 sek.)uden køling

Good luck

Mvh Thomas

hej rudbech.

Start med at købe nye tændrør, så gamle tændrør er intet værd. du skal tjekke om der er gnist, det gøres lettest ved at stikke tædrøret op i hætten og forbinde gevindet med metal i nærheden af tændspolen, brug evetuelt lidt kraftig kobbertråd til at lave forbindelsen med, er der ingen gnist, tjah så skal du nok have et par nye tændspoler på, de sidder inde under svinghjulet, og her kan du godt droppe gør det selv princippet for der skal speciel værktøj til den operation. Der må jeg sige at Mercurry har været rigtigt smarte for der skal special værktøj til mange af deres ting på motorer fra dem, og det er kun forhandlerne der har det værktøj.
Og så er det spørgsmålet om det kan betale sig at få den repareret, det kan hurtigt blive et par tusinde kroner.
Da du i sin tid stillede den væk, havde du da sørget for at konserverer den grundigt, kørt den varm med ferskvands køling og druknet den med totakts olie ind i kaburator spjældet, hvis ikke kan du ikke værer sikker på at du nogen sinde får den igang igen, saltet i kølesystemet har sandsynligvis tæret så meget at der intet skal til før det springer op og sprøjter vand direkte ind i cyllinderen.
Men prøv nu lige med et par nye tændrør inden du skrider til mere alvorlige ting.

V.h Håndværkeren smile
hej
vedr. din motor.

jeg kan forstå vi har med en virkelig amatør at gøre.

her er lidt du selv kan gøre.

forsøg at starte med det lille spjæld ( chokeren ) lukket , bliver tædrør våde , så sæt dem i hætterne og læg dem , så de rører ved stel med metallet, ikke elektroden. træk i snoren og de skal gniste. gør de det , må de betragtes , som ok. i første omgang.
så er der benzinen er den ny eller gammel , gammel kan godt være ubrugelig. tap gammelt af og hæld nyt med 2% olie på.

blev tændrør ikke våde , så er der det mest sandsynlige tilbage , nemlig skidt i benzintilførsel og eller i karburator.
tag den lille klokke af , der sidder under karb. og rens den.
åbn for benzin eller pump bolden , nu skal der komme benzin til karb. gør der ikke det skal benzintilførsel renses fra en ende af , i karb. sidder der en svømmer , som har det formål , at stoppe benzintilførsel , når der er nok i karb. , den trykker på en lille nåleventil , som lukker. den kan godt sidde fast i gammel olie/skidt. er det tilfældet skal svømmer og nåleventil afmonteres , pas på ikke at tabe noget , og kik efter hvordan tingene sidder , inden du skiller ad.

kommer der benzin , kan du nok nøjes med at skrue strålespidsen ud og rense den grundigt , skal gøres under alle omst. , den sidder midt i karb.
nu skulle alt så være ok. , såfremt der ikke er andet vi ikke ved.
held med det
lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Kære forum.

Efter lang tids venten, har jeg endelig haft tid til at rode med motoren igen. Snoren var også knækket, så det skulle lige ordnes først.

Jeg har prøvet alle de ting, som I har foreslået (skille ting ad og rense osv), men det hjalp ikke noget - alt var i øvrigt meget pænt og så faktisk stort set ud som nyt. Først da jeg gav den et skud benzin i hver cylinder via tændrørshullerne, vågnede den for fuld knald - og så kørte den som ny!!
Vores lokale båd-dealer mente ellers, at den kunne jeg lige så godt smide ud (eller sælge til ham for 500 kr!) - men det var vist meget godt, at jeg ikke gjorde det.

Så mange tak for hjælpen - det sparede mig en hel del.

Mvh
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis