DC-motor

Hvordan er det nu en dc-motorregulering fungerer......skruer den ikke ned for udgangsspændingen til motoren ??

Her fået fat i en 24 dc-motor, som jeg vil bruge et bilbatteri til. Det er så på 12 Volt, men det betyder jo bare at så kører motoren på halv hastighed, ik ?

På motormærkningen står der 24 Volt, 14 Ampere og jeg mener det var ca 250 watt, eller deromkring.

Hvis jeg nu bruger 12 volts batteriet, så trækker motoren vel ikke flere Ampere, vel ?

P = U x I


v.

aja
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, den køre langsommere. Rigtig mange DC motore er konstrueret som seriemotore, eksenpelvis viskermotore, startermotore.

Men, men. Når spændingen nedsættes, reduceres drejningsmomentet volsomt, presses motoren, vil den forsøge at opretholde dette ved at optage mere strøm, medføre mere varme, og du resikere at brænde motoren af. Det er jo ikke optimalt :shock:

Lyngs

DK-Miljø
Tak for det.

Motoren er fra en elektrisk kørestol, så jeg ved den har et meget højt drejningsmoment. Jeg vil bruge den til at lave en sæbekassebil til børnene.

Da motoren sidder direkte på originalhjulet fra kørestolen, betyder det også at hvis jeg putter 24 volt til motoren, så kører sæbekassevognen lige så hurtigt som kørestolen gjorde med fuld fart, hvilket er for stærkt til børnene. Derfor ville jeg "kun" bruge 12 Volt.

Men hvis dc-motorreguleringerne, som man normalt bruger, skruer ned for spændingen, så kan motoren vel ikke brænde af, når jeg kører på 12 volt, vel ?


v.

aja
kunne du ikke bare sætte nogle mindrer hjul på også bibeholde de 24v husk nu at bruge batterier uden syrer så ungerne ikke får deet ud over sig når de vælter




Citat fra aja

Tak for det.

Motoren er fra en elektrisk kørestol, så jeg ved den har et meget højt drejningsmoment. Jeg vil bruge den til at lave en sæbekassebil til børnene.

Da motoren sidder direkte på originalhjulet fra kørestolen, betyder det også at hvis jeg putter 24 volt til motoren, så kører sæbekassevognen lige så hurtigt som kørestolen gjorde med fuld fart, hvilket er for stærkt til børnene. Derfor ville jeg "kun" bruge 12 Volt.

Men hvis dc-motorreguleringerne, som man normalt bruger, skruer ned for spændingen, så kan motoren vel ikke brænde af, når jeg kører på 12 volt, vel ?


v.

aja

Rolf lo

kunne du ikke bare sætte nogle mindrer hjul på også bibeholde de 24v husk nu at bruge batterier uden syrer så ungerne ikke får deet ud over sig når de vælter




Citat fra aja

Tak for det.

Motoren er fra en elektrisk kørestol, så jeg ved den har et meget højt drejningsmoment. Jeg vil bruge den til at lave en sæbekassebil til børnene.

Da motoren sidder direkte på originalhjulet fra kørestolen, betyder det også at hvis jeg putter 24 volt til motoren, så kører sæbekassevognen lige så hurtigt som kørestolen gjorde med fuld fart, hvilket er for stærkt til børnene. Derfor ville jeg "kun" bruge 12 Volt.

Men hvis dc-motorreguleringerne, som man normalt bruger, skruer ned for spændingen, så kan motoren vel ikke brænde af, når jeg kører på 12 volt, vel ?


v.

aja

Rolf lo

Annonce
Citat fra rolf lo

kunne du ikke bare sætte nogle mindrer hjul på også bibeholde de 24v husk nu at bruge batterier uden syrer så ungerne ikke får deet ud over sig når de vælter.


Som det er nu, så passer alting sammen, dvs. motoraksel og fælge. Hvis jeg nu skal have mindre hjul på, skal jeg ud og bruge penge på det, som ikke var meningen.

Er der ikke nogen der ved, om min 24 Volts kørestolsmotor trækker mere ampere ved 12 Volt, end den gør ved 24 Volt ?

Hvordan virker en dc-motorregulering..............skruer den ikke bare ned for spændingen ??


v.

aja
Uden at kende den specifikke motorstyring, så vil jeg tro, at det snarere er strømmen, der reguleres, og at der er en eller anden form for feed-back fra et tachometer på motoren.
Din 24V motor vil bruge en større strøm, når du kun sætter 12V til den.

Et eksempel: Lad os sige den bruger 100W, og du sætter 24V til den.

I = P / U : 100 / 24 = 4,17A

Hvis du sætter 12V på den samme 100W motor.

I = P / U : 100 / 12 = 8,33A

Hvis der bliver kommer til at være den dobbelte strøm i viklingen på motoren, vil den uden tvivl tage skade.

Jeg kan ikke huske hvordan en DC motor bliver reguleret i hastighed, men jeg tror det bliver reguleret på strømmen.

Jeg ved intet om elektriske kørestole, men den må da blive reguleret i hastighed, på en eller anden måde? Kan du ikke bruge den regulering?

Søren
Tak for svarene.

Jeg tror I har ret ! Jeg tror nu nemlig også, at det ikke er spændingen der reguleres på, men strømmen. Jeg har desværre ikke en dc-motorregulering, og de koster vist en krig.

Motoren koster ny, et sted mellem 5 -7.000 kroner, så den er jeg ikke interresseret i at brænde af, selv om jeg fik den gratis. Så jeg må nok bare prøve med to 12 Volts batterier i serie, og så se hvor hurtigt den kører.

Og så lave sæbekassebilen stor nok til at jeg selv kan sidde som chauffør, indtil den lille har lært at køre :lol:

v.

aja
aja:"Og så lave sæbekassebilen stor nok til at jeg selv kan sidde som chauffør, indtil den lille har lært at køre :lol: "

Det er vel netop derfor at mænd går med til at få børn? :lol:
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis