Hvad bruger I på el og opvarmning?

Der har efterhånden kørt en del tråde omkring forskellige (billige) måder at opvarme huset på. Vi har selv netop modtaget årsopgørelsen fra Nesa, og prisen er steget med næsten 50% gennem de sidste 5-6 år (med stort set uændret forbrug).

Vi har el-varme som jo er den dyreste opvarmningsform, så selvfølgelig overvejer jeg at skifte til noget andet. Ud fra de mange tråde der allerede er starter har jeg imidlertid lidt svært ved at se hvad der er fornuftigt.... :roll:

Jeg får jo en samlet regning for både el til varme/varmt vand og til øvrigt forbrug. Derfor vil jeg meget gerne høre hvad I bruger af Kr. på el og opvarmning - hertil selvfølgelig lidt om hvormange I er og hvad I varmer op (samt evt. kort om forbrugsmønster).

For mit eget vedkommende: El-varme 11.374 kWh i alt (kr. ca. 18.000). Vores hus er 1½-plans villa - 170 m2 fra 1979 (alm. isolering), to voksne og tre mindre børn (2, 4 og 6 år). Vi bruger brændeovnen en del (ukendt mængde træ) og er almindelig sparsommelige (prøver at huske at slukke lyset, men vasker meget, bruger jævnligt tørretumbler, opvaskemaskine osv.)

Jeg håber på lidt input fra alle Jer andre forbrugere uanset hvilken opvarmningsmetode i har.

Med venlig hilsen

Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke, du kan bruge andres forbrug til ret meget - vi fyrer med træpiller, 170 kvm fra 1937 for ca. 13000/år - med el ville det sikkert blive 30.000 kr./år! Dertil kommer det almindelige elforbrug, som jeg ikke kan i hovedet, men jeg vil tro, det er omkring 6000 kWh/år.

Hvis du skal regne rigtigt på det skal du isolere varme fra anden el - der ligger nogle segmenterede gennemsnitsberegninger her, som garanteret giver et bedre billede end et tilfældigt udsnit af LDS-brugeres forbrug.

Når du har dit isolerede varmeforbrug kan du begynde at se på, hvad det koster i investering at skifte til en billigere varmekilde - umiddelbart synes jeg, dit forbrug ser lavt ud, så det vil tage lang tid at tjene investeringen hjem, hvis du fx skal have installeret centralvarmeradiatorer. Det kan selvfølgelig ændre regnestykket, hvis man tager varmen fra brændeovnen med, afhængig af, hvad I betaler for brændet, og om I vil ændre adfærd med en billigere hovedvarmekilde.

Umiddelbart vil jeg tro, varmepumper er det mest realistiske, da jeg tror, det kræver mindre investering end fx stoker/solvarme - begge dele vil jeg tro nemt løber op i 70-100.000 kr., hvilket ikke hænger sammen, da investeringen så nemt får en tilbagebetalingstid på 30-40 år eller mere...
Hej TomP

Det er netop standardværdierne der er mit problem. Hvis jeg fx tager dit link til Sparel.dk beregner den, at jeg bruger -1300 kWh til andet end opvarmning. Hvis jeg derimod går ind og laver en beregning på hng´s hjemmeside kan jeg spare 4.500 kr. ved at skifte til naturgas. Samtidig kan jeg så læse om soernf der overvejer(ede) at udskifte sig gasfyr.

Derfor ville jeg gerne have nogle erfaringer fra en helt almindelig bruger. Det er klart, at de enkelte situationer kan ikke sammenlignes, men giver vel alligevel nogle indspark til den endelige beslutning.
Jeg forstår ikke, hvordan guiden kan give et negativt resultat - den kigger jo udelukkende på demografiske forhold og tager overhovedet ikke elvarmen med, så det kan umuligt passe!

Det er muligt, at hvis du trækker et gennemsnitligt elvarmeforbrug fra vil det give nonsens, men det skyldes jo sikkert netop, at I har et meget lavt varmeforbrug og bruger brændeovn meget. Det laveste gennemsnit, jeg kan få frem i "rent" elforbrug (2 pensionister uden elvandvarmer) er 4400 kWh/år, mens en "rigtig" beregning på en familie med 2-3 børn ligger med et gennemsnit på over 6000 kWh.
Hans Hansen-> Nu bringer du jo selv mit navn op. En af grundene til at jeg kraftigt overvejer alternativer i forhold til Naturgas, er at jeg kan se på min opgørelse at jeg har brugt 1550 m3 gas, det beløb sig i sidste års periode til at jeg havde brugt 11000 kr til varme. Hvis gasprisen ikke falder snart, vil det sige at jeg skal bruge 13500 kr. i år, hvis mit forbrug forbliver det samme. Det er en stigning på ca. 23% på et år, det synes jeg er rigtigt meget.

Så vidt jeg kan forstå, så er mine 1550 m3, ikke så meget, men jeg synes derimod at 13500 kr i varme er mange penge. Dette skal ses i lyset af at vi kun er 2 i husstanden, vi er midt i 20'erne. Om sommeren slukker jeg helt for radiator kredsen, så der kun bliver lavet varmt vand. Vi har ikke ret meget varme på huset på nær i stuen. Vi fyre i brændeovn efterår vinter og forår, hele døgnet rundt. Jeg kan ikke helt fortælle hvor meget træ vi bruger, da meget af træet jeg bruger er affaldstræ.

Udgiften til installering kommer jo også meget an på hvor meget man selv kan lave, jeg havde sev regnet med at indstallere et stoker fyr.
Når nu jeg har gasfyr, skal jeg jo heller ikke ud bruge penge på radiatore, det ville du jo skulle, når du har elvarme.

Hvis jeg skulle indstallere nyt idag, ville det bestemt ikke blive hverken olie eller gasfyr.

Hvis man vælger et stokerfyr, skal man også regne med at der er en del mere vedligeholdelse, fra brugerens side, der er jo feks. næsten ingen vedligeholdelse på et gasfyr, fra brugerens side, andet end efterfylde vand.

Søren
@ThomP, i guiden skal der netop angives det årlige forbrug excl. el til varme, og ovenover skemaet er der en lille "hjælper" til dette - her afhænger tallet af hvor meget man bruger brændeovn - da vi begge arbejder bliver det højest til et par timer om dagen => dette giver -1300 KwH til andet forbrug.....

@soernf, det var netop dit indlæg der "væltede min verden :roll: ". Jeg havde oprindeligt forestillet mig, at vi skulle ud og investere i naturgas - der er efterhånden en del i området (med tilsvarende huse) der har fået indlagt gas indenfor de seneste år. Da jeg så læste dine overvejelser blev jeg meget i tvivl :?: - og tak for det. Det er jo en stor investering, der kræver noget forberedelse. En tilbagebetalingstid på 30-40 år er jo ikke verdens bedste buisness-case.

Efterhånden som tingene skrider frem hælder jeg mere og mere til ThomP´s forslag omkring installering af en varmepumpe, men hvis der er flere der har kommentarer modtages disse meget gerne :idea: .
Annonce
Hans Hansen -> Jeg har lige siddet og prøve at efter regne mine tal.

Hvis prisen for gas som den er nu, ikke stiger yderligere, vil min årlige pris for gas blive ca. 13000 kr.

Hvis jeg køber et nyt stokerfyr og fyre med træpiller, til 1500 kr. pr. ton,
skulle jeg kunne varme op for omkring 5500 kr., de 1500 for træpiller fås måske lidt billigere.
Dette giver en tilbagebetalings tid for stokerfyret på omkring 5 år.

Jeg er ved at bygge til mit hus, og lave gulvvarme i hele huset, og derfor vil mit varmeforbrug i kW jo garanteret stige, hvorved min tilbagebetalingstid, vil være meget kortere.

Jeg kan ikke komme i tanke om andre investeringer der giver så god en forrentning af mine penge, og så er det endda skattefrit. biggrin

Det fyr jeg overvejer at købe, kan så endda fyre med korn, hvorved det bliver endnu billigere.

Søren
Citat fra Hans Hansen

@ThomP, i guiden skal der netop angives det årlige forbrug excl. el til varme, og ovenover skemaet er der en lille "hjælper" til dette - her afhænger tallet af hvor meget man bruger brændeovn - da vi begge arbejder bliver det højest til et par timer om dagen => dette giver -1300 KwH til andet forbrug.....


Det kan jeg godt se - men det er jo sammenligningstallene, du har brug for, så du kan jo skrive hvasd som helst i eget forbrug og så bare bruge graferne til at se, hvad andre med lignende forhold typisk bruger - differencen op til jeres samlede el er så varme.

Men en anden metode kunne jo være at aflæse elmåleren jævnligt, så kan du se, hvad foruget er, når I ikke bruger varme om sommeren, og hvad det er om vinteren, når der er tændt. Det vil sikkert heller ikke give et helt præcist billede, da man nok har flere lamper tændt om vinteren, men det kan nok give en god indikation af, hvad elforbruget minimum vil være med en anden opvarmningskilde...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis