Akkumuleringstank Sosa 1 01-12-2002 12:10 Jeg har et brændefyr og vil derfor gerne have det til at fungere lidt mere økonomisk end det gør nu. Jeg har fået at vide at man kan ombygge en 1200 l oletank til en akkumuleringstank. Er der nogen der ved hvordan man gør det bedst muligt. osvald 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
bodker 513 9230 01-12-2002 15:42 Sosa.Du skal i første omgang vurdere om 1200 l er nok. Jeg har selv en akku. tank på 40.000l, men det er også til et halmfyr, som brænder 500 kg halm af i løbet af 4 timer. 2.5 kg halm = 1 l olie.Akku. tanken skal være forbundet med din kedel,enten med 1) pumpe eller 2) vha selvcirkulering. Hvis 1), skal du have en termostat til at styre pumpen, da du ellers ikke vil opnå den ønskede effekt i akku.tanken, nemlig en lagdeling af dit opvarmede vand i akku tanken.Hvis 2), skal du sørge for tanken er placeret højere end fyret, og forbundet med din fastbrændselskedel med min. 1" rør.Afgang til centralvarme anlægget placeres i toppen, og tilgang i bunden af akku.tanken.Husk endelig kuglehaner på samtlige rør forbindelser. De er dejlige, når (ikke hvis) du får brug for at kunne spærre af. Husk at vand har en udvidelses kofficient, som din ekspantionsbeholder skal kunne klare.Endelig et termometer både i top og bund af akku. tanken, og du er klar til at isolere.Jeg valgte en skumløsning, men har tidligere ved en mindre akku.tank haft en kasseopbygning, fyldt op med flamingo kugler. En udmærket løsning, som er muse sikker.MvhFrederik B Frederiksen Mvh. bodker
de Haas 11 08-12-2002 14:29 Hej Sosa,Jeg påtænker at gøre præcis det samme som dig. Tjek www.biovarme.dk der kan du læse en del om akkumuleringstanke og beregne hvor stor en tank du har brug for.Hilsen Anne - Claus