Oliefyr - Naturgas

Jeg sidder og tænker på om man skulle tage skridtet og snart få naturgas installeret.

Senest 2008 skal min olietank nok udskiftes i flg. nye regler. Det koster ca 7-8000 for at få en ny incl bortskaffet den gamle.

Min kedel er i forvejen fra '85, dvs. den går nok inden for 10 år.. Den koster vel 20.000.

Jeg er ved at lave nyt køkken og vil godt ha gaskomfur. HNG skal ha' 8500,- for at lægge gasstikket ind. Disse 8500 blir fratrukket prisen, hvis man en dag vil ha' naturgas.

Jeg får mere plads i kælderen ved af fjerne oliebeholderen. Ulempen er så at man måske skal sætte et par ekstra radiatorer op.

Har i nogle meninger/tanker om dette ? Skal jeg beholde oliefyret og sætte en gasflaske op til køkkenet ?

Thomas
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ThomasR.

Glem alt om gasfyr, det er simpelthen blevet så dyrt at fyre med så det er billigere med et olie fyr !
Eller endnu bedre, hvis du har mulighed for det så få dig et pille fyr.
Og klár dig så med nogle 33 Kg. gasflasker til komfuret.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Eller endnu bedre, hvis du har mulighed for det så få dig et pille fyr.
Og klár dig så med nogle 33 Kg. gasflasker til komfuret.


Enig! Med hensyn til komfuret var flasker faktisk HNGs anbefaling til os, da det andet ville blive for dyrt!! Jeg fik til gengæld ikke indtryk af, at det var nødvendigt med 33 kg flasker :shock: :shock:
Man må jo ikke ha' gasflasker i kælderen, max 5,5 kg flasker. Det er nok heller ikke det smarteste. Vil ikke ofre et køkkenskab til gasflasken...

Hmmmm, jeg troede naturgas fulgte olieprisen ??? Har det ikke altid været sådan ?

Thomas
Citat fra ThomasR

Man må jo ikke ha' gasflasker i kælderen, max 5,5 kg flasker. Det er nok heller ikke det smarteste. Vil ikke ofre et køkkenskab til gasflasken...

Hmmmm, jeg troede naturgas fulgte olieprisen ??? Har det ikke altid været sådan ?


Hvem siger du skal have gasflaskerne indendørs ?
Jeg havde dem stående i et skab udendørs lige under køkkenvinduerne.
Størelsen er selvfølgelig et spørgsmål om dit forbrug, men ved at have to kan du få monteret sådan en ventil der selv skifter når den ene er tom, så du ikke står midt i "stegen" og er løbet tør for gas.

Det er muligt at gasprisen følger olie prisen, men du skal betale leverings afgift, måler afgift, miljø afgift, og en masse andre finurligheder som det "kære" folketing og diverse skrivebords generaler har fundet på !
Nu er jeg ikke lige klar over hvor i landet du bor, men næsten alle vi Synnejyder kører ned over grænsen, og henter vores gas, der er en hel del at spare på den konto.

V.h Håndværkeren smile
I mit tilfælde vil det ikke ligefrem pynte med den kasse sat op på siden af huset.

Udgifter til sådan en kasse + det der automatik mv og 2 store gasflasker på 33 kg f.eks løber jo også op. Der er nogen der siger at flaskegas er dyrere end naturgas ????

Men som alternativ til det du foreslår, er det da nemmere at få det naturgas stik lagt ind til 8500. Og så kun bruge det til køkken. Så kører jeg bare videre med olien...

Thomas
Annonce
Citat fra ThomasR

Men som alternativ til det du foreslår, er det da nemmere at få det naturgas stik lagt ind til 8500. Og så kun bruge det til køkken. Så kører jeg bare videre med olien...


Ja, men i hvert fald hos HNG skal man samtidig betale en årlig "strafafgift"/mindsteforbrug, når man har lavt forbrug, så det ødelægger regnskabet totalt!

Vi fik at vide, at et årligt forbrug til komfur normalt vil kunne dækkes med 1-2 11 kg flasker, det var derfor, jeg undrede mig over de voldsomme flasker, men det kan være, hvis man også vil have gasovn?? 11 kg fylder selvfølgelig stadig, men hvis den skal udskiftes 1-2 gange pr. år vil jeg mene, man kan klare sig med en løs reserveflaske i kælderen og så én i køkkenet - så må man koge ny pasta, hvis den løber tør midt i madlavningen :wink:
Det tager da ikke så lang tid at skifte en gasflaske, at man er nødt til at koge ny pasta smile
Har ingen daglig erfaring med gasflasker, men jeg tvivler på at 1 til 2 gasflasker pr år er tilstrækkeligt. I vores campingvogn kan en 11 kg flaske vare 2 til 3 år, men den bruges da kun 3 uger om året og kun til lettere madlavning.
Er der nogen, der har egne erfaringer om forbruget i en husholdning?
har lige talt med HNG, de snakker om 10-20 m3 per år for normal husholdinig.

hvormange m3 er der i en 11kg gasflaske ??? det er jo komprimeret...

Thomas
Nu er det jeg ikke forstår, hvorfor du vil have gas i køkkenet... er du vild med fugt??? :wink:

Vi fik induktion i stedet - varmer kraftigere, skruer hurtigere ned og er langt mere hygiejnisk. (og så sparer du udgiften til at få lagt gasrør ind).
Faktisk er skidtet så kraftigt, at vi har smidt elkedlen ud - den kom ikke i nærheden af at kunne følge med.

- og en ekstra fordel. Du får kun en lille overraskelse, ikke en forbrænding, hvis du lægger hånden på en plade, der lige har været "på fuld knald". Been there, done that :roll:

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis