Stokerfyr og gasfyr i samme rum

Med de stigende gas-priser undersøger jeg i øjeblikket muligheden for alternativer.

Jeg tænker på at montere et stokerfyr, og tilslutte det til mit nuværende varmeanlæg via en varmeveksler, sådan så stoker og gasfyr er på 2 adskilte kredse.

Det jeg er i tvivl om, er om man må have et stokerfyr og et gasfyr stående i samme rum, gasfyret har sit eget aftræk.

Søren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det må man ikke. En sådan opstilling vil ikke kunne godkendes af skorstensfejeren. Tal evt med ham om alternative løsninger. Eventuelt kunne du måske sparke gassen helt ud, det er selvfølgelig en større investering, men på sigt vil det (afhængig af forbrug m.m.) måske kunne betale sig. Ved evt tilbage med detaljer for en nærmere vurdering.

mvh Anders
Grunden til at jeg ikke ønsker at skrotte gasfyret er at det er fra 2001, og at jeg kan forstå at stoker ikke er så økonomisk om sommeren, der ville jeg så slukke stokeren og lade gasfyret tage over.

AndersKruse-> Hvis nu der er en murstensvæg i mellem, må man så?

Søren
Hej igen

Ofte kommer det an på en konkret vurdering af den lokale skorstensfejer som også skal godkende anlæget, tag en snak med ham. Det er rigtigt at stokere/træpille brændere ikke er så økonomiske om sommeren. Dog skal man lige huske at det er ret små mængder brændsel der bruges og i det samlede varmeregnskab bliver det ikke til at se på økomonien. Min træpillebrænder er ganske rigtigt ikke særligt økonomisk om sommeren, men der er stadig penge at spare i forhold til oliefyret.
En anden grund til at beholde gassen er at selv den mest stabile stoker vil have funktionsfejl ind imellem. I de situationer er jeg ret glad for at oliefyret slår til, der er ret snævre grænser for hvormange gange familien synes det er sjovt at opleve et koldt hus.

mvh Anders
Citat fra soernf

jeg kan forstå at stoker ikke er så økonomisk om sommeren, der ville jeg så slukke stokeren og lade gasfyret tage over.


Det er som Anders skriver relativt - effektiviteten falder om sommeren, men den kan jo også falde til ca. 50%, før det kan svare sig at lade gassen tage over! Og på grund af det lave forbrug er det under alle omstændigheder småpenge, der spildes (måske 100 kr./år)..., som jo skal holdes op imod udgiften ved at skulle have serviceret gasfyret hvert år.

Noget helt andet er, at det ikke er sikkert, du får lov at slippe ud af gasselskabets klør uden at betale en årlig "strafafgift"!
Der er flere grunde til at jeg ville beholde gasfyret.

1.
Det er ikke ret gammelt (2001).

2.
Vi ved jo heller ikke hvad fremtiden bringer, lige pludseligt kan det måske ikke betale sig med stokerfyr mere. Det er nok ikke så sandsynligt, men det kan jo være at der bliver lagt afgift på.

3.
Jeg er ikke ret meget hjemme, det vil sige at hvis et stokerfyr har driftstop, hvilket det uden tvivl vil få, skal min kæreste få det igang igen, og det tror jeg ikke hun kan.

Jeg har lige snakket med DONG idag, de fortalte mig at efter de nye regler med frit gasmarked, er der ikke noget mindste forbrug, kun et abonnement på 120 kr pr. år.

Søren
Annonce
Jeg snakkede med en VVS-installatør den anden dag, han sagde at jeg godt måtte have gasfyr og et stokerfyr i samme rum, der skulle bare være min. 50 cm mellem skorstenen fra stokeren og aftrækket fra gasfyret.

Nu til et andet spørgsmål: Jeg kikker meget på et Baxi Multiheat 1.5, jeg kan se at Baxien er godkendt til lukket ekspansion, må man gerne montere gasfyret og stokeren parelelt på samme varmekreds? Det var en af de ting jeg glemte at spørge VVS´eren om.

VVSéren snakkede også noget om at det var bedst at montere en akkumuleringstank på anlæget, min plan er at montere stokeren og se hvordan det går uden akkumuleringstanken, og så montere den senere, det skulle vel ikke være noget problem?

Søren

PS: Jeg kender godt www.pillklub.dk, nu skal man bare til at betale for at stille spørgsmål i forummet, det har jeg heller ikke noget problem med, jeg vil bare gerne lige beslutte mig helt om jeg skal have stokerfyr eller ej!
Hej igen

Jeg er noget overrasket over den melding, tjek med den skorstesfejer som skal godkende instalationen. Det kan være forskelle. Det vil være lidt surt at lave dyre ændringer og så opleve at det ikke kan godkendes efterfølgende.

mvh Anders
Citat fra soernf

VVSéren snakkede også noget om at det var bedst at montere en akkumuleringstank på anlæget, min plan er at montere stokeren og se hvordan det går uden akkumuleringstanken, og så montere den senere, det skulle vel ikke være noget problem?


Jeg fortår ikke helt ideen i at montere akkumuleringstank på et stokerfyr! Det er jo lavet til at køre automatisk, så det er jo ikke som et brændefyr, hvor der pludselig kommer en masse varme, som ikke kan afsættes - stokeren laver varme, når der er brug for det, og holder pause, når der ikke er brug for det. Det er selvfølgelig ikke 100 % effektivt at pausefyre, men det er det jo heller ikke at opbevare varmen i en tank!! Og selvom man installerer en tank vil fyret jo stadig pausefyre - endda i endnu længere perioder!

Til gengæld er det vigtigt at dimensionere fyret, så det ikke har alt for stor kapacitet. Hvis du finder en måde at koble de to fyr på sammen vil jeg næsten anbefale at købe et fyr, der kun har kapacitet til "almindelig" drift og så lade gasfyret supplere, når det er rigtig koldt.


PS: Jeg kender godt www.pillklub.dk, nu skal man bare til at betale for at stille spørgsmål i forummet, det har jeg heller ikke noget problem med, jeg vil bare gerne lige beslutte mig helt om jeg skal have stokerfyr eller ej!


Inden du betaler "medlemskab" til Henrik Hornshøjs pilleklub vil jeg anbefale at overvåge "active topics" i forum i en periode! Der har stort set ikke været nogen indlæg siden kravet om betaling, og dem, der har været, har været fra forhandlere! Jeg tror, de fleste almindelige brugere søger andre steder hen (bl.a. LDS), da det ikke virker rimeligt at betale 125 kr./år for adgang til et reklamefinansieret forum - og forummet er mig bekendt i realiteten det eneste, man som normal bruger får ud af sit medlemsskab!
Tomp-> Meningen med både gas og stoker, var at stokeren skulle dimensioneres til at kunne klare huset fulde belastning også på de koldeste dage, gasfyret skal kun bruges til backup hvis stokeren går i stå, eller hvis vi skal være hjemmefra i længere tid feks. ferie.


Det med at betale for at være med i forummet, har jeg ikke noget problem med, der er også en afdeling hvor folk indrapporter priser på brændsel. Med det forbrug jeg får, omkring 4 Ton, skal jeg kun spare 30 kr. pr. Ton for at det går lige op.

Søren
Citat fra soernf

Det med at betale for at være med i forummet, har jeg ikke noget problem med, der er også en afdeling hvor folk indrapporter priser på brændsel. Med det forbrug jeg får, omkring 4 Ton, skal jeg kun spare 30 kr. pr. Ton for at det går lige op.


Ok smile Bare du ved, hvad det er, du betaler til - i den tid, jeg var medlem (2 år) var der ikke ret mange prisopdateringer, så det var reelt en ubrugelig service. Derudover har jeg nok lidt et problem med hans forretningsmetoder og brug af begrebet klub, men det er jo nok bare mig smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis