Varmegenvinding - isolering af rør

Hej ...
Vi har fået monteret et varmegenvindingsanlæg og rørene der leder varmen er isoleret med 50 mm. alukraft måtter.
Men ifølge producenten af anlægget skal de isoleres med 100 mm. isolering.
Montøren påstår at 50 mm. ALUKRAFT isolering er det samme som 100 mm. alm isolering da alukraften er mere
komprimeret !
Er der nogen derude der har forstand på dette - findes der nogen tabeller der beskriver isoleringsevnen på forskellige typer isolering ???
Mvh
jko
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke noget teoretisk sammenligningsgrundlag for 50mm isolering med alukraft konta 100mm isolering.
Her er mine tanker om sagen:
Alukraft har en virkning i forbindelse med strålevarme. De infrarøde varmestråler reflekteres i et vist omfang når de møder alukraftens blanke side.
Selve isolerningmaterialet nedsætter varmetransitionen. Forestil dig at varmen kryber gennem materialet. Jo længre den skal krybe og jo mere luft der er i materialet - gøt at varmetabet reduceres.
Set fra en anden vinkel tror jeg alukraf ville blive anvendt i meget større omfang, hvis det kunne hvalverer isoleringstykkelsen.
Summasumarum: Jeg tror nok alukraften har en virkning, men at det skulle betyde en hvalvering af isolering tror jeg ikke på.

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 28-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

50mm alu er ikke nok.
Det skal først isoleres med en 50mm lamelmåtte, og så derefter med 50mm alu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der skal bruges 2X50mm lamelisolering . Yderste lag kan være alu, men polypap er også anvendelig - det er faktisk for at gøre overfladen vindtæt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis