Stenfaskine til carport

Hej

Jeg skal snart have lavet en ny carport. Det er ikke i nærheden af kloak, så jeg er nødt til at lave en stenfaskine eller regnvandsfaskine (færdiglavet)
Jeg har søgt på nettet man kan ikke finde ud af hvad kravene er for sådan en stenfaskine - heller ikke hvordan den laves.
Jeg regner med stenfaskinen er billigest - derfor er det den jeg ønsker olysninger om.

Er der nogen der kan hjælpe?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vælger at lave en stenfaskine skal du grave et hul der er ca. 5 gange så stort som hvis du bruger faskineblokke, Wavin laver nogle lignende.

Du kan selv lave en faskine ved at stable et passende antal mælkekasser eller lignende og pakke dem ind i fiberdug.

Hilsen Aksel
Har lavet mælkekasse-faskinen.... Den virker fortræffeligt ;-) bare ikke for arla....
Anyway - grav hullet lidt dybere end beregnet og sæt den ovenpå en gang leca (pakket ind i fiberdug), så får du også renset dit vand (samt en endnu bedre afledning).
Men husk at lave en sandfangsbrønd, som du fra hvert xx år renser. Ellers stopper faskinen til.

Mvh.

Jan R.
Okay - stenfaskinen bliver nok for omfattende biggrin Der skal jo også slæbes en masse sten.
Sandfanget husker jeg, og var også klar over at det kunne jeg ikke snyde for.
Jeg kan forstå at det eneste det drejer sig om er at få skabt et hulrum nede i jorden hvor vandet kan sive fra. Og hvordan man gør det sætter kun fantasien grænser for - bare det kan klare trykket.
Det er åbenbart lovpligtigt at vandet renses. Uforståeligt at man skal rense noget vand, som uden carportens tag, bare ville sive i jorden urenset.

Jeg vil gerne sige tak til Jer der har brugt tid på mit spørgsmål. Dejligt med lidt hjælp til de ting man ikke forstår biggrin
Det er mit første spørgsmål i dette forum - har min daglige gang på www.Eksperten.dk
Derfor vil jeg lige spørge om der er noget der skal gøres for at lukke spørgsmålet. (svar der skal accepteres eller andet)?
Annonce
Næh - vi er ikke så formelle her. Men altid rart, når folk "runder af".

Var ikke klar over, at det er lovpligtigt at vandet renses (?) - har du en kilde hertil?

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Næh - vi er ikke så formelle her. Men altid rart, når folk "runder af".

Var ikke klar over, at det er lovpligtigt at vandet renses (?) - har du en kilde hertil?


Inden jeg oprettede spørgsmålet her, søgte jeg selvfølgelig på nettet uden at finde noget brugbart.

Nu kan jeg desværre ikke finde nogle af de link jeg var inde på, men genrelt stod der at faskinen skulle pakkes ind i en filtdug der renser vandet.
Generelt mener jeg at regnvand fra tagflader skal renses inden det løber ned i grundvandet.
Men jeg er ikke 100% sikker - slet ikke nu hvor du mener det modsatte smile
Hej

Det jorden i sig selv der renser vandet og fibertexen er bare for at hulrummene/gruset ikke skal blive fyldt med sand eller jord, og det er forøvrigt af samme grund der altid skal være en sandfangsbrønd foran en faskine.

Faskinen er kun en buffer, man kunne ligeså godt lade vandet løbe ud på jorden hvis der er fald væk fra bygningen. Denne løsning har jeg valgt ved mine sommerhuse.
Har læst et eller andet sted, at lecanødderne har en (relativ) stor rensende effekt, idet de luftfyldte hulrum giver leveplads til nogle bakterier. Så jeg bruger det altid ved afløb i et eller andet spinkelt håb om at være lidt miljøbevidst.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis