Generator HJÆLP!!!!

Hej

Jeg har et problem - godt nok er det på min båd (har lagt den i bådforum også), men håber nogle kan hjælpe alligevel.

Jeg har tidligere skrevet om en ladelampe som lyste svagt og fik nogle løsningsforslag som har vist sig ikke at være gode nok (løse forbindelser, manglende stel, dårlige kabler osv)

Nu lyser min ladelampe ikke svagt længere men hele tiden. Har gået alle ledninger igennem og har tjekket alt med mit voltmeter. Der er ingen løse forbindelser og ingen ødelagte kabler. Spændingen på batteriet er 12,6V og det ændrer sig ikke når motoren startes (heller ikke ved høje omdrejninger), så noget tyder på at der ikke lades overhovedet. Remmen er stram, så det er ikke den der er problemet. Hvis jeg måler + på generatoren og forbinder med stel viser den 12,6V når batteriet er tilsluttet generatoren. Afmonterer jeg batteriets + fra generatoren og måler igen, så er der ingen spænding.

Kan jeg selv tjekke generatoren med et digitalt multimeter?

Kan det være laderelæet som er gået i stykker eller er det mon generatoren. Er der kul i en vekselstrømsgenerator til en Bukh DV10? Hvis det nu viser sig at være generatoren er der så noget problem i at finde en til en bil? Købes generatoren hos Bukh, så koster den 6200!!

Den gamle generator hedder:
Bosch 0 120 489 557
K1 - 14V 35A 20

Ser frem til at høre fra jer kloge mennesker

Wikingboat 21
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Wiking

Hej

Jeg har et problem - godt nok er det på min båd (har lagt den i bådforum også), men håber nogle kan hjælpe alligevel.



Kan jeg selv tjekke generatoren med et digitalt multimeter?

Kan det være laderelæet som er gået i stykker eller er det mon generatoren. Er der kul i en vekselstrømsgenerator til en Bukh DV10? Hvis det nu viser sig at være generatoren er der så noget problem i at finde en til en bil? Købes generatoren hos Bukh, så koster den 6200!!

Den gamle generator hedder:
Bosch 0 120 489 557
K1 - 14V 35A 20

Ser frem til at høre fra jer kloge mennesker


nu er jeg ikke en haj til både motore, men for mig lyder det som dine kul der er nedslidt.

jeg skulle mene at du ka få kul til den hos de fleste mekanikere, men nr1 ville være hvis du kunne afmontere den og tage den med ind til en autoelektromekaniker og få den tjekket igennem. han kan sikkert os gøre det billigere en 6200,- er du sikker på det ik var for hele motoren ? :lol:


det skulle heller ikke være umuligt at hitte en fra en bil hos en hugger, men jeg ville ihvertfald forsøge med at skifte kul, og hjælper det ik få den tjekket hos autoelektromekkeren

håber det var noget du kan bruge til noget

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

På min bil var ensretter broen gået, så løber der strøm fra batteriet baglæns igenem generatoren over til ladelampen, og den lader meget dårligt.

Man skal som regel have noget af et "svin" af en loddekolbe for at lodde broen af. Jeg brugte 2 kolber samtidig. Hvis der er optegnet på broen hvor dioderne sidder, skal der være imellem 0,5 - 0,7 V over dem i den ene retning, hvis du sætter dit viserinstrument på det lille diode symbol (sådan et har du selvfølgelig ikk').

Ellers kan en autoelektrikker være dig behjælpelig, hvis han får æren at sælge dig en ny bro, koster mindre end en ny generator.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Wiking!
Atter en der tror han bor i verdens navle. :evil: :evil: Men vi andre ved jo ikke hvor det er. :evil: :evil:

Bor du på Sjælland, i nærheden af Birkerød, er der et yderst kompetent værksted der " Heifastos" autoelektro. Der har jeg fået loddet en ny diodebro på, for under Kr. 400.00 tongue

Mvh. Birge

P.S. Har kun noget med firmaet at gøre som kunde.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis