Generator HJÆLP!!!!

Hej

BUKH DV10

Jeg har tidligere skrevet om min ladelampe som lyste svagt og fik nogle løsningsforslag, men det har vist sig ikke at være nok.

Nu lyser min ladelampe ikke svagt længere men hele tiden. Har gået alle ledninger igennem og har tjekket alt med mit voltmeter. Der er ingen løse forbindelser og ingen ødelagte kabler. Spændingen på batteriet er 12,6V og det ændrer sig ikke når motoren startes (heller ikke ved høje omdrejninger), så noget tyder på at der ikke lades overhovedet. Remmen er stram, så det er ikke den der er problemet. Hvis jeg måler + på generatoren og forbinder med stel viser den 12,6V når batteriet er tilsluttet generatoren. Afmonterer jeg batteriets + fra generatoren og måler igen, så er der ingen spænding.

Kan jeg selv tjekke generatoren med et digitalt multimeter?

Kan det være laderelæet som er gået i stykker eller er det mon generatoren. Er der kul i en vekselstrømsgenerator til en Bukh DV10 og kan det i så fald være dem? Hvis det nu viser sig at være generatoren er der så noget problem i at finde en til en bil? Købes generatoren hos Bukh, så koster den 6200!!

Ser frem til at høre fra jer

Wikingboat 21
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må i hvertfald ikke lade generatoren kører uden dem er tilsluttet batteriet, det er ødelæggende for generatoren, måske er det allerede sket.

Det tyder på en indre fejl i selve generatoren, og så er der kun renovering tilbage.

Jeg kender ikke priserne på sjælland, men har lige selv haft kontakt til en elektronik mekanikker, det koster far 500kr og op efter at få renoveret en generator, alt efter hvilken type og des lignende. på Fyn.

Der ligger 2 rep i Faaborg på Fyn.

Det kunne være det kunne betale sig for dig at kører over broen for at få det lavet.

Med venlig hilsen

Torben.
Tak for svar.

Jeg vidste ikke at det var skadeligt at afmontere forbindelsen til batteriet. Den kørte dog også kun meget kort tid...

Jeg har kontakt med "Miwi" her på forumet, som er marine mekaniker. Han mener det er laderelæet som den er gal med.

Måske ville det være en god ide at køre forbi en autoelektriker for at få tjekket generatoren, for jeg gider ikke købe ny, hvis det slet ikke er det der er galt.

Wikingboat 21
Citat fra Ginetten

Du må i hvertfald ikke lade generatoren kører uden dem er tilsluttet batteriet, det er ødelæggende for generatoren, måske er det allerede sket.

.


hov! det har jeg ski aldrig hørt om før, hvad ødelægges der ?

jeg har flere gange kørt en motor uden batteri, i både kortere og længere tid uden problemer, og generatorene har fungere upåklageligt efterfølgene.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ladekresen skal kunne komme af med det strøm generatoren laver,
det er det samme som at man ikke skal slå tændningen fra på en dieselmotor når den kører.

Der findes en lille bog EL OMBORD for marine folket den gælder naturligvis også for ikke marinemotor. der står alt om den slags.

Med venlig hilsen.

Torben
Hvis forbindelserne fra generatoren er afbrudt, så "laver" generatoren jo ingen strøm. Det er så blot noget kobber, der roterer, hvilket ikke skulle kunne ødelægge noget.

Hvornår har en diselmotor fået tændingsanlæg??
Annonce
Hej Wiking.

Lige for at vende tilbage til dit oprindelige problem; ladelampen lyser nu konstant efter at have lyst svagt.

Nøjagtig det samme problem har jeg repareret adskillige gange, på auto generatorer såvel som marine generatorer.
Det lyder meget som om det er dine kul der er slidt ned, og derved ingen kontakt har til kommutatoren, hvor igennem spændings overførslen sker til diodebroen som ensretter generatorens spænding.
Der er så 2 ting at gøre: Tjek / rens dine kul (de kunne sidde fast i kulholderen), eller skift kullene (det mest sandsynlige).
Laderelæet er nævnt af anden læser, men hvis dette var tilfældet ville ladelampen have lyst konstant, og ikke svagt som du skriver.

Håber dette kan hjælpe dig.

Mvh Jesper :wink:
Hej og tak for svar.

Jeg købte nyt laderelæ igår. På denne gamle bosch generator sidder "kul" og laderelæ sammen i en lille boks på enden af generatoren.

Til min store skuffelse lader båden stadig ikke efter denne operation, så imorgen tager jeg ud til et bosch center og får målt på sagerne. Håber de kan fortælle mig noget klogt. På akslen hvor kullene skal have kontakt, er der slidt nogle ret dybe riller i akslen - måske rammer de nye kul ikke helt perfekt i dette "hak"

Wikingboat 21
Ja så undskyld, men tændningsøglen om du vil eller ej.

min er godt nok en gammel Perking 4.270, men den startes dog med nøgle, ikke med håndsving, ha ha

Torben.
Hej alle

Tak for jeres indspark. Problemet er løst.

Jeg har idag fået generatoren tjekket på et Bosch service værksted, hvor man kunne måle sig frem til, at generatoren ikke virkede, så nu har jeg købt en "ny" hos en ophugger for 300 kr og nu lader den igen på livet løs.

Wikingboat 21
Hej Wiking.

Det var da rart at du atter får proppet nogle ampere-basser på dit batteri, men jeg er nysgerrig efter hvad fejlen var på din generator.
Du skriver "hvor man kunne måle sig frem til, at generatoren ikke virkede, men de må da have fortalt, hvad der nøjagtig var galt.
Jeg tror gerne der er flere her på siden som er nysgerrig.

På forhånd tak for info.

Mvh Jesper biggrin
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis