Generator HJÆLP!!!!

Hej

BUKH DV10

Jeg har tidligere skrevet om min ladelampe som lyste svagt og fik nogle løsningsforslag, men det har vist sig ikke at være nok.

Nu lyser min ladelampe ikke svagt længere men hele tiden. Har gået alle ledninger igennem og har tjekket alt med mit voltmeter. Der er ingen løse forbindelser og ingen ødelagte kabler. Spændingen på batteriet er 12,6V og det ændrer sig ikke når motoren startes (heller ikke ved høje omdrejninger), så noget tyder på at der ikke lades overhovedet. Remmen er stram, så det er ikke den der er problemet. Hvis jeg måler + på generatoren og forbinder med stel viser den 12,6V når batteriet er tilsluttet generatoren. Afmonterer jeg batteriets + fra generatoren og måler igen, så er der ingen spænding.

Kan jeg selv tjekke generatoren med et digitalt multimeter?

Kan det være laderelæet som er gået i stykker eller er det mon generatoren. Er der kul i en vekselstrømsgenerator til en Bukh DV10 og kan det i så fald være dem? Hvis det nu viser sig at være generatoren er der så noget problem i at finde en til en bil? Købes generatoren hos Bukh, så koster den 6200!!

Ser frem til at høre fra jer

Wikingboat 21
Hej BUKH DV10 Jeg har tidligere skrevet om... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ikke synderligt meget op i ting der ikke duer, så jeg aner det faktisk ikke. Det var hverken kullene eller laderelæet. Så meget ved jeg.

Wikingboat 21
årsagen til at generatoren er defekt skyldes nok at kulene var slidt ned.
Det har medført at der var gnister mellem kul og kommutator, som har ødelagt kommutatoren.
Citat:
På akslen hvor kullene skal have kontakt, er der slidt nogle ret dybe riller i akslen.

Mvh Thomas

Generatoren skal have tilført strøm for selv at kunne begynde med at lave strøm. Det ved vi. Men hvor? Gennem ladelampeledningen eller gennem ladeledningen? Jeg har spurgt mig for hos en erfaren mekaniker, men han vidste det ikke. Er der nogen af jer, som ved det?
Under visse omstændigheder er det vigtigt at vide.
På min generator er det en selvstændig tilslutning, og hvor jeg kunne konstatere, at så snart generatoren var begyndt at give strøm fortsatte den, selv om jeg afbrød strømmen til denne ledning. Af diagrammet til motoren er ledningen vist ført frem til startkontakten, så strømmen først sluttes til når nøglen sættes i neutral. Den forrige ejer af båden havde simuleret samme virkning med en vippekontakt, for i situationer hvor så megen motokraft som muligt var nødvendigt at undlade at bruge kræfter på at lade batteriet op. :roll:

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

>Generatoren skal have tilført strøm for selv at kunne begynde med at lave strøm. Det ved vi. Men hvor? Gennem ladelampeledningen eller gennem ladeledningen?

Jeg er ret sikker på at det er gennem ladelampen...
Mvh. Akaup
Hej
Der spørges en del til en generator, her er hvordan den virker
Prøv at tage en gammel cykeldynamo og drej det lille hjul, så kan man mærke hvordan magneterne holder igen.
I en generator har du ingen faste magneter, de laves ved at sende en strøm igennem en spole. (Rotoren)
Der er fire aktive komponenter i en generator,
Statoren, rotoren, relæ, samt diodebroen, statoren er den faste spole (yderste) rotoren (den del der kører rundt) diodebroen til at ensrette ladestrømmen, og relæ til at regulere ladespændingen, der er her to ting du skal holde adskilt, strømmen (noget der går) og spændingen (noget der står).
Når du sætter tænding på, løber der strøm fra batteriet til tændingslåsen, igennem ladelampen, igennem 3 små dioder, relæ og i stel, derved lyser lampen.
Når du starter løber der en strøm igennem relæ det ene kul, ind i rotoren, og i stel, og det er denne strøm, der bestemmer hvor meget generatoren skal lade, denne strøm bestemmes af spændingen på relæet, samtidig lægges der + på de tre dioder, og + på begge sider af lampen, får denne til at gå ud. Derfor når du bruger masser af strøm, køleskab, lys, evt, inverter, og hvad der ellers kan sluttes til, falder spændingen på batteriet, relæet skruer op for strømmen gennem rotoren et kraftigere magnetfeldt danner en større ladestrøm, som ensrettes i ladedioderne, og sendes til batteriet, og når spændingen er oppe på ca. 14 volt, begynder relæet at skrue ned for strømmen igen, og der lades med en mindre strøm,og sådan kører den hele tiden. Når batteriet er fuldt opladet, og generatoren lader vil der være en spænding på ca. 14,4 volt, som de fleste relæer er sat til.
Mvh. autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis