Matematikspørgsmål

Hej.

Hvis jeg har 1000 liter varmt vand (fx. 100 grader Celsius), hvor meget energi har jeg så der ?

Og hvis jeg fx. har 500 liter vand på 800 grader Celsius, hvor meget energi har jeg så ?

Nogen der kender formler til at udregne dette ?

v.

didi
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være vandets varmefylde, du skal bruge.
Den er udtrykt som J/(g*grad), jf. Wikipedia.

For at varme 1000 liter vand op til 100 grader skal der bruges 4,184J*(1000*1000g*80)=335 MJ, hvis man bruger stuetemperatur som reference og forudsætter, at vandet er lige under fordampningspunktet. den samlede energimængde indeholdt i vandet herefter skal vel regnes fra det absolutte nulpunkt, så den er en del højere :wink:

I dit andet tilfælde skal du for en del af "temperaturskalaen" regne med varmefylden for vanddamp i stedet, og så er jeg ikke helt sikker på, om der er en anden varmefylde i selve "springet" (overgangen fra flydende til gas)... I øvrigt vil dit "vand" i andet eksempel fylde en del!! :lol: :lol:
Hej
Den størrelse som jeg formoder, at du efterlyser er vands varmefylde. se link. http://da.wikipedia.org/wiki/Varmefylde
Vands varmefylde er den mængde energi målt i joule som det koster at opvarme 1 gram vand 1 grad. (gælder kun inder for samme stof, altså ikke for vanddamp eller is.Der gælder andre tal)
Så er det bare om at komme igang med lommeregneren.

mvh Anders
øv biggrin Thomas var hurtigere end mig - oven i købet med samme link biggrin
hvis spørgsmålet virkelig skal tages alvorligt er det meget mere kompliceret.

500 liter VAND ved 800 grader! Det kræver et meget stort tryk at holde H2O på væskeform ved 800 grader, så energiindholdet er også afhængigt af trykket.

Desuden kommer det an på i forhold till hvilket udgangspunkt, du regner energiindholdet. Der er forskel på om udgangspunktet er vand ved 20 grader, 0 grader eller f. eks. det absolutte nulpunkt på -273 grader.

Så du må fortælle lidt mere om hvad udregningen skal pruges til før der kan svares korrekt på spørgsmålet.

Torben
Når man skal regne på energiindhold i vand er det forresten meget nemmere med de gode gamle calorier (cal). Én cal er nemlig defineret som den energi, det kræver at opvarme ét gram vand én grad.

Torben
Annonce
.....undskyld, det var 500 liter vand på 80 grader Celsius og ikke 800 grader.

Tak for det biggrin

Hvis vi nu siger, at jeg har x-antal calorier i mit varme vand. Hvordan kan jeg så få udnyttet de her Calorier ?

v.

didi
AndersKruse: Ja, det var godt nok "tæt løb" :lol:

Citat fra Sørensen

hvis spørgsmålet virkelig skal tages alvorligt er det meget mere kompliceret.


Hvorfor skulle det ikke tages alvorligt? Forudsætningerne kan Didi jo selv sætte ind, og så er formlen vel stadig gyldig :wink:


500 liter VAND ved 800 grader! Det kræver et meget stort tryk at holde H2O på væskeform ved 800 grader, så energiindholdet er også afhængigt af trykket.


Der står jo ikke, at det skal være 5000 liter flydende vand, bare, at det er vand, men det er klart, at forudsætningerne ændres, hvis vandet findes i flydende form smile

Hvad sker der i øvrigt med varmefylden, hvis trykket øges??? Jeg ville tro, varmefylden vil være den samme som for flydende vand under 100 grader. Trykket opstår jo naturligt, hvis vandet opvarmes i en lukket beholder på 5 kubikmeter (der kan tåle det :wink: ), så mon ikke energimængden vil øges med 2,344J*vandets vægt i gram (differencen mellem vands og damps varmefylde)? Eller er det mere indviklet end som så?


Desuden kommer det an på i forhold till hvilket udgangspunkt, du regner energiindholdet. Der er forskel på om udgangspunktet er vand ved 20 grader, 0 grader eller f. eks. det absolutte nulpunkt på -273 grader.


Ja, varmefylde er jo energiforbrug som funktion af temperaturen, men jeg vil stadig mene, at hvis man vil tale om "energiindholdet", så skal det måles i forhold til det absolutte nulpunkt - men det er jo en uinteressant, teoretisk størrelse, da en stor del af energien ikke vil kunne frigives, med mindre man tager vandet med langt ud i rummet :wink:

...Det er helt sjovt at (prøve at) genopfriske noget af alt det, man har glemt fra skoletiden :lol: :lol:
Citat fra didi

.....undskyld, det var 500 liter vand på 80 grader Celsius og ikke 800 grader.


Ahh, det giver lidt mere mening biggrin I forhold til stuetemperatur vil du så kunne frigive omkring 500000g*60grader~30000 kCal125MJ


Hvis vi nu siger, at jeg har x-antal calorier i mit varme vand. Hvordan kan jeg så få udnyttet de her Calorier ?


De frigives "automatisk" ved at vandet afkøles, da energien så opvarmer omgivelserne, så den nemmeste måde, du kan udnytte energien, er at slukke for radiatoren og lade vandet varme dit hus op :lol: :lol:
Citat fra didi

.....undskyld, det var 500 liter vand på 80 grader Celsius og ikke 800 grader.

Tak for det biggrin

Hvis vi nu siger, at jeg har x-antal calorier i mit varme vand. Hvordan kan jeg så få udnyttet de her Calorier ?

v.

didi

Ved at gå i bad :lol:

Undskyld :oops: det er fredag og solen skinner 8)
Zephirine: Mon ikke det bliver et lidt ubehageligt bad - det er i hvert fald lidt varmere end min standard :lol: :lol:
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis