nu får vi sgu stød af vaskemaskine og tumbler?

Begge maskiner er 4 år gamle med almindelig 220volt tilslutning, men uden ben til jord i stikket

Jeg har lavet 2 stikkontakter i det renoverede badeværelse. Den ene er trukket fra gruppetavlen via et lampested hvor den deler strøm med stuen, den anden kontakt er tilsluttet direkte på gruppetavlen. De er monteret til hver sin 10A sikring

Pt. står maskinerne (og jeg selv) på betongulv og medmindre jeg har mine gummi klipklappere på, får jeg nu en kildende fornemmelse hvis jeg rører tromlerne - det er både på vaskemaskine og tumbler. Det oplevede vi ikke før da de stod på flisegulv i andet badeværelse confused

Så vidt jeg læser i andre indlæg, er det hverken unormalt eller farligt og kan sandsynligvis afhjælpes ved at jeg monterer stik med jord i stedet, medmindre altså der er fejl på maskinerne. Alligevel er jeg da lidt nervøs for jeg har lavet noget galt - kan bare ikke se hvor det skulle være eftersom der er trukket 3 x 1,5 installationskabel og jeg kan følge installationen hele vejen.

Er jeg nervøs uden grund og skal jeg bare få monteret noget jord på de stik i stedet?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey.

ALTID jord!!

Hvis du vender dig til den kildende fornemmelse kan du risikere at få et gevaldigt los hvis der skulle ske en fejl!!

Hvis det er fordi du ikke vil klippe stikket af, kan du købe en adaptor der har jord.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er ikke noget problem, men du kan jo være uheldig og få et lille rap over fingrene... At du ikke har haft problemet tidligere, er sikkert noget med luftfugtighed, eller måske fordi du har en udligningforbindelse i det ene rum men ikke det andet, eller lign.. Der er i mange tilfælde tale om "statisk elektricitet" i maskinerne pga. tromlen, men der kan da også sagtens være lidt spænding som følge af at der er strøm på, især hvis du har en maskine med timer.... I begge tilfælde kan du ved at jorde maskinerne undgå problemet. Og hvis du HAR fået trukket 3x1,5 eller 3x2,5, så er der jo slet intet problem i at få skiftet kontakterne til nogle med jord.... Altså med mindre du ikke er jordet i dit hus....

Det må du dog ikke gøre selv, men du kan købe kontakterne, og så tager det en prof under 10 min. at skifte dem..... Selvom han tager mødetillæg, kørsel, smudstillæg, betaling for flot hår, og parkering oven i prisen, så bliver det altså STADIG ikke dyrt.
Tak for rådene - det beroliger

Der er lavet ny gruppetavle og nyt jordspyd er slået i jorden, men jeg må indrømme jeg selv har hevet det kabel frem og sat kontakten, dét er trods alt ikke raketvidenskab rolleyes (no offence intended)

Nu fandt jeg tilfældigvis et stik med jord i rodekassen, så det blev hurtigt monteret og nu kilder det umiddelbart ikke ved berøring af vaskemaskinen, så skal jeg bare have skaffet et til tumbleren også wink

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Twist: Det er ikke noget problem?!? Sidst jeg kiggede i statistikkerne blev folk slået ihjel af elektrisk stød...

Grunden til at det kilder lidt når du rører maskinen er at den er udstyret med en støj-kondensator (således fjernsynet ikke flimrer når maskinen kører); den har en bivirkning der genererer en lille lækstrøm der står på stellet af maskinen såfremt den ikke er tilsluttet jord.
Den helt store tekniske udredning er der sikkert en anden herinde der kan bidrage med...

Men fortsæt det gode arbejde og få skiftet stikproppen på tørretumbleren; så gør du sikkert præcis som producenten allerede har foreskrevet i brugsanvisningen :-)
Citat fra steinaa

så gør du sikkert præcis som producenten allerede har foreskrevet i brugsanvisningen :-)


Brugsan(h)v... adfornoget confused

Som regel læser jeg også anvisningerne på de dyre apparater, men jeg kan ikke huske der har stået noget om at skifte den prop

Nu bliver det gjort - det er ikke behageligt med det kilderi. Kan det i øvrigt tænkes at vådrumssikringen i det andet badeværelse har kunnet forhindre jordforbindelsen, for jeg erindrer ikke at have fået andet end statiske stød

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Annonce
Som oftest er der angivet på tilledningen til maskinen hvordan den skal beskyttes; der sidder gerne et klistermærke hvorpå der står noget i stil med: "Skal ekstrabeskyttes med jord" eller "Skal ekstrabeskyttes forskriftsmæssigt" eller "Må kun installeres af aut. installatør".

Men klistermærket har en tendens til hurtigt at blive flået af...

Den med vådrumsmembranen kan jeg ikke svare på selvom jeg finder det meget usandsyneligt at den skulle beskytte imod noget som helst andet end vand :-)
Vores vaskemaskine lavede samme nummer. Så af med den originale tobenede stik,og på med et jordstik. Så var problemet løst.
Det er min erfaring at nogle apparater kan gøre det hvis der er byttet om på fase og nul.

 varmetossen

Det er min erfaring at man slet ikke behøver at svare på over 5 år gamle indlæg! :o))))
Har lige fået nye briller. De skal lige køres til 

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis