Termostater på returen

Har købt hus fra 1936 hvor vi har fjernvarme.
Undrede med lidt over at termostaterne sidder på returledningen??
Radiatorerne er altid varme.?
Er der nogle der kender til denne form for opvarmning?
Har købt hus fra 1936 hvor vi har fjernvarme.... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan det godt gå hen og blive lidt langhåret eller højpandet alt efter temperament, men mig bekendt kan man IKKE få en selvvirkende termostat til at regulere efter to parametre dvs. både returvandstemperatur og rumtemperatur med/uden natsænkning. Ergo må en returventil med rumføler gøre nøjagtigt det samme som en termostat på fremløbet- regulere efter den ønskede komforttemperatur.
Spørgsmålet er, hvordan forholdet skal være i mellem dem- hvilken en har præference frem for den anden. Det kan lade sig gøre med f.eks. en elektronisk kedelregulator! Mange af den slags kan i dag sættes op som klima- og rumreguleret, men det kræver at man definerer forholdet i mellem dem! Det er lidt lige som at køre bil med svigermor; det er dig der sidder ved rattet, men hvem styrer?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg må vist lige uddybe: Jeg tænkte kun på returventil/termostat. Konklusionen på det evenstående var vist at man skulle vælge enten termostater, der måler efter rumtemperatur eller efter returvandstemperatur.

Jeg har i øjeblikket returvandstermostater og for at undgå at skifte dem (for de virker egentlig ok!) tænkte jeg at man kunne lave en form for natsænkning, og mit spørgsmål er, om der er nogen der har erfaring hermed, eller ved om man kan få de der elektroniske dimser fra Danfoss til returventiler?

Mvh

TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis