Tykkelse på kobberrør..

Hej alle..

Jeg er ved at sætte nye radiatorer op i mit nye soveværelse.. Til dette havde jeg tænkt mig at lave selve rørinstallationen i kobberrør, da dette er det pæneste..

Mit ene spørgsmål er så, hvad for en tykkelse kobberrør skal jeg bruge til de forskellige radiatorer..
Den ene er en 50*50 enkeltpladet på 316w.
Den anden er en 120*50 dobbeltplade på 1467w.
Den "lille" skal bruges i et walkincloset og den "store" skal bruges i soveværelset.

Mit andet spørgsmål er, jeg har hørt lidt forskellige meninger om selve tilslutningen af rørene til radiatoren.. Nogle siger at tilgang og afgang sagtens kan sidde i samme side af radiatoren, mens andre siger at de skal sidde i hver sin side af radiatoren..

Mange hilsner Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
brug 15 mm kobberrør og køb nogle vandmængde regulerbare termostatventiler således at du har styr på fordelingen af vandet til radiatorerne. Det er alt andet end lige smartere at have regulerbart tryktab i ventiler frem for i rørene!
Mht. til tilslutning så er der en tommelfingerregel, der siger at så længe radiatoren er mindre end dobbelt så lang som høj kan man tilslutte i samme side. Men er det på fjernvarme, skal du udnytte hele hedefladen og tilslutte diagonalt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay disse vandmængde regulerbare termostatventiler er det nogle speciele eller er det bare almindelige danfoss termostatventiler..
Og ja jeg har fjernvarme, men da radiatoren sidder under et vindue og rørene går i loftet, syntes jeg det kommer til at se mærkeligt ud at der går et rør enten under radiatoren eller et på hver side af vinduet.
Men hvis der er meget effekt tab tilslutter jeg den selvfølgelig diagonalt..

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis