Fremstilling af trappe ovenpå den gamle

Hej med jer alle.

Jeg skal have lavet en ny trappe ovenpå den viste i mit bryggers. Den skal laves med trin i træ.
Jeg havde tænkt mig at montere 3 stk vanger, en i hver side af trappen, opad multipladerne, og herpå en midt herimellem.
Gulv/gulv højden er 66 cm.
Trinene skal være plader af massiv bøg, ligesom mine bordplader.
er der nogen som kan guide mig lidt på vej med et sådant projekt, evt. med oplysninger om hvordan jeg regner trinhøjden ud, ideer til montering, fremgangsmåde m.m.

Hilsen Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tør man spørge om, hvorfor du ikke river den gamle trappe ned først? Det vil da gøre det ulig nemmere at finde plads til specielt midtervangen...
Hvor bred er trappen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Carsten Weye

Hvor bred er trappen?


Gættekonkurrence :lol: :lol:

Jeg vil gætte på lige omkring 70 cm (baseret på multipladerne) smile
Så vil jeg gætte på 130 cm, baseret på en klinkebredde på 10 cm. :lol:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Okay, mit eget bud ligger på omkring 90 cm, og hvis det passer, er der ikke brug for en midtervange, og jeg tror egentlig heller ikke, at det er nødvendigt, om trappen skulle være 130 cm.

Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg fatter jo ikke lige, hvorfor du ikke blot lægger bøgepladerne direkte på trappen (fjern klinkerne). Jeg ville ikke tøve med at lime dem med silicone - og hvis du ikke stoler på hodbarheden heraf, så skrue dem fast og "proppe" dem af.

Mvh.

Jan R.
Hej!

-Fint med gættekonkurrencen- :lol: :lol:

-86cm. er gætter herfra.
Til Hans W. høganes lavede klinkerne på omkring 7 cm i bredden
Undskyld øét men kunne ikke lige finde umlaut tasten.
Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej med jer igen...

Ja, trappen måler 81 cm i bredden mellem multipladerne. (Hvem var tættest på) ???
Jeg vil ikke lime pladerne på de eksisterende trin, da disse ikke er lige høje, og det øverste trin slutter 10 cm under dørtrinet så det danner et dumt lille trin mere op til gulvet. hele trappen er faktisk elendig anatomisk at gå på, så derfor "Byg til nyt".
Den nye trappe må helst heller ikke rage mere end ca. 90 cm udfra væggen (vandret mål).

Hilsen Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Citat fra kewin lund

Ja, trappen måler 81 cm i bredden mellem multipladerne. (Hvem var tættest på) ???


Hov hov! Det var bredden af den gamle trappe, der var emnet, ikke afstanden mellem multipladerne! :lol: :lol:
Vedr. beregning af grund og stigning:

I fagsproget tales ikke om trindybde og trinhøjde, men om grund og stigning. Det er størrelsen af disse og deres indbyrdes forhold, der bestemmer, om trappen er behagelig at gå på, og hvor stejl den bliver.

En gammel regel for forholdet mellem grund og stigning er, at to stigninger og en grund tilsammen skal være ca. 1 alen, svarende til 61-63 cm. Dette kan for eksempel opnås med grund og stigning på hver 21 cm, men trappen vil være relativt stejl (45 grader). En trappe med grund på omkring 24 cm og stigning på 19 cm vil være langt mere behagelig at færdes på, men kræver mere plads.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også