Hvide skjolder / skygger på fineret bord

Hvordan bliver min søsters bord pænt igen ?

Min søster har et spisebord i kirsebær (finér), hvor der er en hel del hvide skjolder / skygger på overfladen. :roll:

De er formentligt kommet fra varme gryder etc. selvom disse har stået på bordskånere.

Hvordan fjerner man disse skygger / skjolder ? :shock:
Kan de poleres væk med olie eller fedt eller lignende ? :?: :idea: :lol:

Den Store Mester Smiler
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hader at indrømme det ;-)
- men har brugt et af Leth's råd til dette - hæld lidt sprit ud på området, antænd det - og tør det hurtigt væk. Spritten varmer lakken, der mister det støvede præg. Virker det ikke første gang, så gentag øvelsen - lad det evt. brænde lidt længere.
Mener kun jeg lod det brænde 2-3 sekunder første gang - hvilket var for lidt.

Mvh.

Jan R.
?? Hvad havde du dog mod Leth. Han brugte vist meget arbejde på at prøve at finde de gode og nemme løsninger til manges glæde. At der så kom lidt fejl af og til, gør der vel alle steder hvor man prøver at gøre noget som f.eks. LDS. Det værste er vel nærmere dem der ikke gør noget - de laver heller ikke fejl, men tilføjer heller ikke noget, så hellere en "finke" og nogle gode råd, fremfor intet.

Mvh. JørgenE
Lad endelig ikke skidtet brænde lidt længere, så hellere flere gange.
Pas på, det er ikke altid så meget der skal til.

Mvh. Carsten.
@JørgenE
Jamen har intet mod Leth (har da udenfor referat hans bog stående), faktisk er jeg meget for hans "nede på jorden stil".
Meeeen en rigtig gør det selv'er bruger da det kendte forum "Lav-Det-Selv.dk". ;-)

- og for det ikke skal være løgn - så for nylig billeder af en 10 år gammel svensk volvo, der kun har været undervognsbehandlet med.............LINOLIE. Superflot bund, ikke antydningen af rust.

Mvh.

Jan R.
Den skal have polish. Det er et h..... besvær med lakerede finerborde, især når folk behandler den som det gamle fyrretræsbord.

Der er fugt under lakken, det kan fjernes med Leths ildmetode, men hvis det brænder bare lidt for længe, så er der permanente skader på bordet.
Var der ikke også noget med at han advarede om det i en senere udsendelse.

Green

Annonce
Leth advarede i en senere udsendsendelse mod at bruge andet end sprit!

En seer havde brugt benzin i stedet!

Hvis man er nervøs for at brænde bordet af, kan man i stedet bruge cigaraske, som, blandet med lidt spyt, giver en meget fin slibemasse. Den gnider man så rundt på pletterne. Men det SKAL være cigaraske, cigaretaske og andet duer ikke.

Mvh
torben

Jeg har i dag brugt metoden med sprit og det har i den grad hjulpet på min  bordplade. Efterfølgende giver jeg den polish.

Bruger en varmepistol. Har gjort det flere gange med rigtig godt resultat, men hvis det er meget slemt kan den ikke klare det. Man skal bevæge den hele tiden, således at der sker en langsom opvarmning, og man skal være klar til at fjerne den hurtigt, hvis  træet begynder at blive mørkere. Det har typisk været "vandringe" på bordplader, som jeg har fjernet. Det har nogle gange virket nærmest magisk at se, at ringene pludselig forsvandt.

Jeg har også prøvet metoden med sprit, men det gav ikke så godt resultat som med varmepistolen.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis