Hvordan pudser jeg kældervæggen?

Hvad skal jeg bruge til at pudse mine kældervægge op med? Fra gulv og halvvejs op, er det en sokkel som består af slaggerbeton (hedder det det?), og den øverste halvdel består af tegl. Imellem sokkel og tegl ligger et lag murpap.

Jeg er med på at alt løst skal bankes af først, men kan jeg bare bruge alm. KC-mørtel til at pudse op med, eller skal jeg bruge ren cementmørtel til den nederste del?

Det lag jeg skal have smurt på bliver op til 2-3 cm. tykt hvor der er store afskalninger.

Her er et par fotos af væggen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige været turen igennem i vores kælder fra 1928. Der er en smule fugt i betonen, så efter at have fjernet et gammelt lag tjære med en facadefræser, smurte jeg Vandex på væggene. I den stadig fugtige vandex lavede jeg et udkast af cementmørtel. da det var tørt pudsede jeg det op med en almindelig bastardmørtel. Jeg kunne sikkert have brugt en cementmørtel, men Vandex anbefalede en almindelig KC-mørtel (ringede til dem og spurgte dem til råds). Uanset hvad du gør, er det vigtigt, at underlaget er rengjort for gammel kalk, mørtel, tjære mv.

Men foreslår, at du ringer til Maxit og Vandex og spørger dem til råds.
godt spørgsmål. Vandex skulle være diffusionsåbent, men om det også holder ved jeg ikke. Hvis der er meget fugt, er omfangsdræn jo at foretrække, men hvis det kun er lidt ville jeg ikke være så bekymret. Vandex (og mange andre) har også et produkt, der hældes ned i borede huller ved fundamentets bund - skulle danne en fugtspærre, der hindrer opadstigende fugt.

Før jeg brugte Vandex søgte jeg en del på google for at se om der var nogen, der havde skrevet om dårlige erfaringer. Fandt ikke nogen sidehenvisninger, men det er jo ikke nogen garanti.
Citat fra alfleha



Jeg har godt nok luret lidt på det der Vandex. Kan det virkelig være sundt for ydermur og gulve at lukke fugt inde?


NEJ- Men det er jo heller ikke det du/lyk gør, du lukker fugten ude,
så vil det sidenhen vise sig om omfangsdræn er nødvendig.

-Med hensyn til puds- Her kan du trygt bruge en alm. moderat pudsmørtel
kc 50/50/650. 6,6%mørtel 1:13

Væggen ligner iøvrigt alle andre kældervægge, hvor halvdelen er sokkel og ligger under terræn.
Det er så op til dig at bruge fugtimprægniering eller ej.

-Så på med pudsebrædtet.- biggrin biggrin

mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Såvidt jeg kan tolke af det jeg har læst ved søgning på nettet, er diskussionen om Vandex og lignende, hvorvidt man ved at "lukke" overfladen på indersiden øger fugtindholdet i mursten/beton. Risikoen herved kunne være øget kapillarsugning i væggen - dvs. at fugten istedet for at blive afgivet til kælderrummet, stiger opad.

Om det er en teoretisk risiko skal jeg lade usagt. Hvis man vil minimere risikoen kunne omtalte fugtspærre ved fundamentets bund måske overvejes.

I alle tilfælde ville jeg, hvis der ikke bruges Vandex, nok bruge cementmørtel, da kalken i KC mørtel er fugttransporterende.
Citat fra lyk


I alle tilfælde ville jeg, hvis der ikke bruges Vandex, nok bruge cementmørtel, da kalken i KC mørtel er fugttransporterende.


-Cementmørtel er så sandelig også fugttransporterende-
Måske i mindre omfang end kc-typerne, men alligevel.
-Fugten skal jo også kunne transporteres op og ud.-
Kun i tilfælde hvor vand og cementmængde i rumfang er ca. ligeligt fordelt
kan her tales om en noget nær vandtæt konstruktion.
..Men det kan vist ikke, bare lige, pudses rundt/lodret.

Mener iøvrigt at din løsning er en helt OK fremtidssikret løsningsmodel.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis