Kender nogen denne maskine? (Shaper)

Jeg har lige erhvervet et nyt (gammelt) stykke legetøj.
En ældre men velfungerende shaper. Men fabrikatet er ukendt. Sælger kendte heller ikke noget til oprindelsen.
Så tænker jeg, at herinde findes der jo flere medlemmer, der har en meget alsidig viden.
Så er der mon nogen der kan fortælle mig noget om denne lille fyr?
(OBS Mælkekartonen på billedet er ikke originalt tilbehør)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg har lige erhvervet et nyt (gammelt) stykke... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hej da jeg stod i lære, hed maskinen en " shaper " , og jeg personlig brugte den til, at lave helt plane " klodser " til stanseværktøj, og til indvendige notgange i nogle trækruller. Udvendige notgange havde vi en fræser til, shaperen kan jo også kun lave noter der går helt igennem emnet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
"shaperen kan jo også kun lave noter der går helt igennem emnet."

Næh, en shaper kan sagtens lave noter i et blindt hul. Det kræver dog at man drejer en rille i bunden af hullet så spånerne slipper.

MvH,

Bent.
Citat fra Bent Andersen

"shaperen kan jo også kun lave noter der går helt igennem emnet."

Næh, en shaper kan sagtens lave noter i et blindt hul. Det kræver dog at man drejer en rille i bunden af hullet så spånerne slipper.

MvH,

Bent.


jamen du har da ret, meget kan lade sig gøre, jeg skulle nok ha' skrevet egner sig ikke til ikke gennemgående noter, og inde midt på en aksel, bli'r det rigtigt svært.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det er rigtig, at firmaet som producerede denne shaper hedder W J Johansensens Enke A/S.
Men firmaet lå i Smedegade i Herning. Der blev fremstillet denne lille shaper (12"), som fortrinsvis blev solgt til rederiernes skibe. Man fremstillede også en 18" og en 22"  shaper(=560mmslaglængde) . Firmaet producerede også nogle af Jungets træbearbejdningsmaskiner båndsave, kehlemaskiner, tykkelseshøvl mm, men ellers var det maskiner til jernindustrien og bilmotorrenovering (for Bdr. Vestergaard) cylinderudboring, hohning, krumtapslibning mm. Til jernindustrien som nævnt shaper, små planslibere.
Annonce
Tråden er 6 år gammel
Ja men selv om tråden er gammel, er det dog ganske relevante oplysninger.
mvh jens
Som ny her på teglværket,hvorfor kan jeg ikke se billederne i denne tråd,jeg har en Android Lenovo tablet?hvad mangler jeg af apps?

J.J.Larsen
Billederne kan ikke vises, der er problemer i nogle at de gamle tråde...
og for så igen at rive op i en gammel tråd, så kan tilsvarende shaper også findes under navnet Dirco
som denne her jeg for nyligt har erhvervet mig   

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også