Kender nogen denne maskine? (Shaper)

Jeg har lige erhvervet et nyt (gammelt) stykke legetøj.
En ældre men velfungerende shaper. Men fabrikatet er ukendt. Sælger kendte heller ikke noget til oprindelsen.
Så tænker jeg, at herinde findes der jo flere medlemmer, der har en meget alsidig viden.
Så er der mon nogen der kan fortælle mig noget om denne lille fyr?
(OBS Mælkekartonen på billedet er ikke originalt tilbehør)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans

Den ser spændene ud!
Meen hvad er en Shaper. Jeg ved at det ikke besvare dit spørgsmål.

Mvh
Thomas

Mvh Thomas

Det er en maskine til metalbearbejdning.
Den kunne måske kaldes en slags "høvl".
Man shaper, "høvler" en ganske lille spån ad gangen, så man får en helt plan flade, eller en not f.eks.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Er det ikke det der hedder en plansliber?

Søren
Nja,nææ, mon?
Den sliber ikke, (selvom det er muligt at montere et slibeaggregat)
den skærer en fin spån med et stål, som drejestål, trækker stålet tilbage, transporterer emnet et lille stykke frem, skærer, osv.

Maskinen er forsynet med en Titan motor, tilsyneladende malet i maskinens originalfarve (grøn), så måske er maskinen af dansk fabrikat.
??

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej HansW. smile

Det er som du selv er indde på en mekanisk metal høvl, den blev mest brugt til at høvle notgange i aksler o.l.
Der kanne sættes endnu en slæde op på landet hvormed den kunne bruges som høvl til planing af foreks topstykker eller ligende.
Jeg har altid hørt den omtalt som en Tjégger.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Tak for oplysningen!
Det udtryk har jeg ikke hørt, men jeg har set stavemåden "schepper", måske begge udtryk kommer fra "shaper".
Tyskerne kalder den for "Stossmaschine" eller "Schnellhobel.
Ennu en slæde. Jo, jeg har en lang en fra en fræser. Men så bliver det jo ikke med automatisk tilspænding. Man kan så måske tage det i flere etaper, hvor man kører en større længde på den ekstra slæde indimellem?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nu har jeg set mig helt skæv på det logo, som man kan se på maskinen på det første billede, og det minder ufatteligt meget om det logo som JUNGET engang havde.

Kunne du komme til at fotografere det lidt nærmere, så det er lidt nemmere at se.

Junget laver dog først og fremmest maskiner til træ- plast- og aluminiumsindustrien, så jeg er bestemt ikke sikker i min sag.

Mvh. Carsten.
Nu har jeg set mig helt skæv på det logo, som man kan se på maskinen på det første billede, og det minder ufatteligt meget om det logo som JUNGET engang havde.

Kunne du komme til at fotografere det lidt nærmere, så det er lidt nemmere at se.

Junget laver dog først og fremmest maskiner til træ- plast- og aluminiumsindustrien, så jeg er bestemt ikke sikker i min sag.

Mvh. Carsten.
- Det er ganske rigtigt en "schepper" og andvendelsen er rigtig. Man brugte sådan en maskine der hvor jeg stod i lære i sin tid. Notgange, planhøvling olg.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Her er et større, om end ikke specielt godt billede af logoet.
Jo, det ligner noget med et "J".
Jeg har ledt efter billeder af en Junget maskine. Fandt et par i "Maskinsnedkerbogen" fra 1949. Kan dog ikke se noget logo her.
Var kontravægten ikke nogen gange støbt med logoet på, eller husker jeg galt?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også