Sammenføjninger i gavl af limtræ

Jeg er ved at lav en lille tilbygning på mit hus. Det bliver med lofter til kip. Gavlen ”helt i glas”. Det bærende træværk bliver limtræ. Jeg har lavet en primitiv skitse vedhæftet, der viser gavlen.

Gavlen består af en tværbjælke, der er koblet på de to murremme. Der er en kort søjle fra tværbjælken og til kipremmen samt en lidt længere understøttende søjle fra tværbjælken og ned på fundamentet (kraftig søjlesko bag sålbænken). Det hele er lavet i 115 mm limtræ (murremme og tværbjælke 200 mm, kiprem 300 mm, søjlerne 115 mm).

Jeg har markeret to vandrette røde streger på tegningen ved pilene. Det er der hvor søjlerne kobles på tværbjælken. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg bedst holder det tæt her?

Der må jo ikke være to spalter her, der jo så at sige vil suge vandet ind.

Jeg har selv tænkt på at fræse en 10x20 mm spalte i forkanten, der så kan fuges sammen med vinduerne.

Eller skal der overvejes noget med vandnæse?

Jeg har overvejet om det ikke er korrekt at sætte en vandnæse hele vejen oven på oversiden af tværbjælken, således at vandet fra de trekantede vinduer ledes fri af resten af gavlen. Det må jo næsten kræve den udfræsning, jeg har tænkt på. Det løser dog ikke problemet med den støttesøjlens tilkobling på undersiden af tværbjælken.

Hvordan bør jeg udføre disse detaljer?

Mvh

Lars K

Lars K
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sætte en inddækning (zink eller alu) ind over hele tværbjælken samt over samlingen på den nederste stolpe.

Men nu er jeg meget principielt imod ydre, fritliggende bærende konstruktioner - jeg ville lave konstruktionen således, at limtræet var trukket ind bag vinduerne og kun et "offerbrædt" sad synligt. - og dette brædt ville helt sikkert være eternit eller lignende materiale.

Mvh.

Jan R.
Hej

Jeg vil fraråde dig at anvende limtræ som fritliggende i en så ubeskyttet konstruktion, da der findes talrige eksempler på at der vil opstå fugtrelaterede skader (råd & svamp) i løbet af kort tid i konstruktionen.

Forøvrigt synes jeg at den tværliggende rem vil tage alt for meget lys.

Jeg ville nok lave en løsning, hvor der kun er den lodrette stolpe i midten og resten bygget op i vindueselementer, men der kan være noget med bygningens stabilitet du skal have gennemgået med en bygningsingeniør under alle omstændigheder.
Nåda, det kunne lyde som om, jeg skulle have spurgt noget før...

Murværet er færdigt, limtræet er leveret o.s.v.

Konstruktionen er blevet til efter nærmere studier af mange forskellige kommercielle konstruktioner (udestuer). De anvender da rask væk limtræ til udvendige remme og søjler - men derfor kan det vel godt være en halvdårlig løsning(?).

Jeg bliver altså nødt til at fortsætte ad det spor, men er da blevet bekræftet i min formodning om, at jeg bør være ganske hysterisk i forhold til at holde konstruktionen tør og "veldrænet".

Nu er der planlagt et pænt gavludhæng, og der er blot 25 grader taghældning, så decideret udsat er den øverste del af gavlpartiet nu ikke, efter min mening.

Jeg dækker ind, dækker af så godt jeg kan.

Mvh
Lars K

Lars K
Jamen så ryk da de vinduer lidt ud og sæt en ventileret inddækning på! Lavet i eternit er den i alt under 2 cm tyk!

(at jeg lige nævner eternit skyldes kun, at det er et nemt materiale at arbejde i)

Mvh.

Jan R.
Hej når du nu har købt materialerne, vil jeg som Jan R foreslå at du rykker limtræskonstruktionen ind (eller vinduerne ud), så du kan lave den ventilerede løsning med en metalsålbænk hele vejen hen ved limtræsbjælken.

Afdæk limtræsbjælkerne med eternit, zink, Bodex eller lignende (dette er et must)
Annonce
Tak for de meget klare anbefalinger. Dem vil jeg - selvfølgelig - rette ind efter. Det er ”tilbage til tegnebrættet”.

Jeg føler mig i øvrigt lidt dum. Nu har jeg meget omhyggeligt undersøgt og fulgt alle normer og anbefalinger i projektet indtil nu - og så skal jeg dumme mig på denne her. Men bedre sent end aldrig.

Jeg hælder til eternit-løsningen, og så vidt jeg kan se, kan man få nogle eternitbrædder, der må være sagen. De kan leveres hvide, hvilket bliver farven på vinduesrammerne. 10 mm luftspalte burde være nok. Pladen er 6 mm.

Hvad med at sætte pladerne ”udenpå”? Altså flytte vinduerne 10 mm ud og så skrue pladerne på med et ganske almindeligt såkaldt glasbånd? Altså disse sorte selvklæbende bånd, der bruges til montage af ruder i vinduesrammerne.

Pladerne til søjlerne skal blot gå 10 mm ud på vinduesrammerne. Her hviler de på båndet og skrues i søjlen med skruer som foreskrevet. På den måde er der 10 mm luftspalte, pladerne hviler godt i kanten på vinduesrammerne - der er ikke behov for afstandsstykker eller lister. Det bliver både enkelt, solidt og ”slimline”.

Pladen på tværbjælken hviler på samme måde på underkanten af de øverste vinduer samt på oversiden af de nederste vinduer. Denne nederste kant slibes i 45 grader smig for at give lidt ekstra ”vandnæsevirkning”. Det nederste glasbånd på bjælken brydes med f.eks. 5 cm pr. 30 cm til sikring af ventilation. Søjlen ventileres i øvrigt forneden med en god spalte mod sålbænken og foroven under tagudhænget, hvor der uden fare kan laves en god spalte.

På den måde får hele konstruktionen blot en overhøjde på 6 mm i forhold til vinduesrammerne og det er vist OK at se på.

Bemærkninger til mine tanker modtages meget gerne. Kan jeg undgå flere dumheder, vil det være godt...

Mvh
Lars K

Lars K
Jeg bliver ved med at "rumle" lidt med problemerne:

Det kunne overvejes at slibe den øverste kant på pladen på tværbjælken i 45 grader ”udad” og desuden give en topforsegling, så vandet løber pænt af.

Kniber det med ventilationen i de mange meter spalter, var der jo heller ikke noget i vejen for at sætte et par riste ind. I hvert fald en foroven på søjlen, men måske også én i hver side på tværbjælken. Hvis der findes nogle små pæne nogen.

Mvh
Lars K

Lars K
Hej

Du er nødt til at lave en sålbænk der går ind under vinduet og skråner udad og evt hviler på kanten af eternitten.

Sålbænken kan evt bukkes så den ender i en not fræset op i vinduet.

Eternitten kan evt slutte 5 mm under sålbænken for ventilation.
Ud fra tegningen, du har uploaded er det umuligt at se, hvorledes stabiliteten over for vindpåvirkning er opnået. Det må i hvert fald stille store krav til samlingen mellem lodret og vandret bjælke.

Jeg håber, at du har fået konstruktionen godkendt af en ingeniør, og ikke blot har afluret andre konstruktioner, for det kan være svært at se hvorledes stabiliteten i en bygning er sikret, nå først bygningen er færdig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis