Hvad laver du i august?

"Hvad skal gøres i haven i august?" - det spørgsmål fik jeg stukket forleden. Og det er jeg ikke den rette til at svare på, for jeg laver som regel det i haven, der falder mig ind og ikke altid det, som burde være gjort netop da...

Jeg samler frø, jeg laver stiklinger i drivhuset, klipper toppen på frilandstomaterne, sår Stedmoderblomster, høster løg/gulerødder/rødbeder, nyder blomsterfloret og ?

"Måske var der en ide i at hente lidt info fra andre haver i de ganske land...", tænkte jeg lige før...

Så, hvad laver du i din have i august?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undersøger om mine gummistøvler er tætte..gggg

Sniffer  
Nyder haven - og af alle mennesker - nyder at pusle i den og se tingene gro (noget, jeg for 5 år siden ville have forsvoret - min holdning var da, at den kan asfalteres......).
Det bedste afstressningsmiddel ever!

Mvh.

Jan R.
August må være måneden hvor man nyder haven mest...

For mit vedkommende er det den tid på året, hvor man (for det meste) har fået bund i det meste ukrudt og der er tid til at pusle lidt med at samle frø ind, nyde blomster, træer og buske og ikke mindst at grille (hvis man kan finde ly for regnen) spille spil med børnene (især vikingespillet/kongespillet, som hele familien elsker)...

MEN der er jo selvfølgelig også lige græsplænen som endelig er blevet fin grøn og vokser som om den får penge for det...

I år har vi dog ikke så meget tid til al det ovennævnte. Som før nævnt er vi ved at sætte vores nykøbte hus i stand og skal være indflytningsklar den 1. september... Det bliver vi nu nok ikke, men så må vi jo bo i rodet.

Vi har netop haft en vandskade i vores kælder som vi havde knoklet med i 3 uger og var klar til at gulvene skulle støbes. Men da kommunen skulle skifte fjernvarmerørene opstod der en fejl (BRØLER), så vi fik mange 1000 liter vand i kælderen og vores projekt er bombet langt tilbage tidsmæssigt. Nå men det var jo en anden historie...

Glæder mig vildt til næste år, hvor der bliver tid til at nyde haven m.v.

Heidi
Uhaaa, nu er det gode vejr jo kommet tilbage - skønt...

Så jeg nyder min nyanlagte have, og det udbytte den giver...

Lavede i foråret et højbed 8x1 m. fyldte en blanding af havejord og kommunens genbrugsjord i, og så blev der ellers sat..., sået...., plantet.

Nogen af mine afgrøder var lidt karrie med udbyttet, eks. ærterne,
og løgene er ret små (toppene er blevet angrebet ef et eller andet, jeg ved ikke rigtig hvad, men de er ikke flotte grønne, men lidt kedelige og hullede),
radisserne gav heller ikke så godt, de fleste blev bare nogle tynde uspiselige stakler...

Men... men min cherry tomat bugner af frugter, de er dog ikke begyndt at blive modne endnu...

og skoleagurkerne, kommer også troligt med agurker hver dag til madpakken, og turen i haven, må man da lige guffe en, og de smager skønt...

og mine lilla bønner, gror nærmest helt op i himlen, og giver helt fantastisk... (gror op af hasselgrene, som er sat lige som et indianertelt), og de smager skønt...

Kartoflerne har også givet rigtig godt..., og gør stadig...

Sukkermajs'ne/babymajs er også blevet gode som aldrig før...

Og så må hækken lige have en klipning igen (liguster), den var groet godt siden sct. Hans...

og har man et mindre pænt hjørne / skur el. lign. kan jeg varmt anbefale, at sætte nogle pral-bønner, jeg har kun 3, men tju haj, hvor er der flotte og meget frodige...
kerner kan man jo bruge til mange ting - pynt i nogle glas....
brikker til Khaleha-spillet, eller lave halskæder mv.

Mine nye jordbærplanter, blev klippet for en mdr. siden, og står allerede flotte og kraftige, og så fik de lige en gang gødning...


Min datter har fået kanin, og egentlig var det planen, at det skulle være hendes projekt, men jeg er gået hen og syntes det er rigtig hyggeligt, så vi samler forråd til vinter, alt muligt vi kan finde i naturen, er gået hen og blevet en hyggelig sport, vi samler...
Græsser og tørre dem
Klipper masser af kløver incl. blomsterne og tørre det alverdens steder
Samler kornaks til tørring

Og får nogle gode og hyggelige snakke om, hvad den mon ville leve af hvis den levede i naturen, så jeg lære min datter at tænke i andre baner, end at hente tør-foder i dyrehandlen, som de fleste jo gør...

Og der er bare ikke grænser for hvad det lille dyr sætter tænderne i med største velbehag...

Så hvis der er nogen, der kunne bruge nogle tips, så skal I være velkomne...

Og så var der lige et indslag om Dræbersnegle på " Go'morgen Danmark", op netop nu er det tiden at få dem udryddet, for de er godt igang med at lægge tusindvis af æg i denne tid...
Et ret godt tip var, sæt en skål med øl, og de vil lystigt kravle der ned i, og så har I krammet på dem..., sam'el dem så sammen og smid dem i en spand med kogende vand..., de kan også grilles er der nogen der siger..., velbekomme, men jeg har ikke lyst, har I mon...

Er man vild med Hyben, så er det jo også nu, de rå-syltede smager himmelsk på en ostemad, eller på Græsk yougurt mm., men det er jo et marerit bare at få produceret 2 små glas, men arbejdet lønner sig...

og så vare det ikke længe før man kan lave gele, af paradisæbler, det smager jo også ekstremt godt....

Uha, der er rigtig mange ting at give sig til, og så må man jo bare håndplukke de ting man brænder mest for, og glæde sig over at man fik gjort det....
og unde sig selv, lige at sætte sig ned og nyde hvad der egentlig er...

Naturen er så skøn, og den køre sit helt eget løb, og vi kan jo så "plugge ind" i det med de ressourser/ ønsker/ overskud vi nu hver især har..., for til næste år kommer meget af det bare igen...

De bedste hilsner fra mig...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Annonce
Augustblomsterhøst:
Hej Anders.

Ja der er da lidt at gå efter - og også lidt andet, der ser ud til at skulle studeres nærmere :wink: Tak for den.

Forresten så er jeg igang med en gennemgribende oprydning i jordbærbedet - og årets udløbere finder vej til andre haveejere her i august/september.
Hvornår skal denne beskæres? Og hvor meget må man tage?

Mvh

Vibeke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis