Rensning af tanke efter forurening med diselpest

Har nogen her erfaring med rensning af tanke efter diselpest-
Jeg har to tanke på hver ca. 300l og vandudskilningsfiltret er skiftet efter motoren er gået istå, det viste sig at en mægde sort slam (diselpest) havde stoppet filtret, efter et nyt filter er monteret har motoren kørt i 11 timer med et stop hvor den efter en pause startede igen uden skift/rensning af filter. Tanken er behandlet med gift og spørgstmålet er nu, hvormeget er det nødvendigt at gøre - det fremgår af etiketten på giftflasken at diseldyrene omdannes til vand, ogf at vandet efterfølgende skal fjernes fra tanken - nu er der desværre ikke adgang til tanken via indspektionshul med kun en brændstof påfyldningsstuds i dækket og en afgang med et 10 mm kobberrør (brændstoftilgang) Jeg overvejer derfor at borer et hul i enden af tanken, hvor det er praktisk muligt, for at kunne tømme den helt for bundslam og vand, idet sugerøret ikke går helt ned i bunden af tanken. Efter tømning igennem det nye hul, havde jeg tænkt på at få svejset en møtrik på og sat en bolt i, således operationen kunne gentages hvis problemet opstår igen. Er det en brugbar løsning? tanken er formentlig at rustfri stål, skal der anvendes en møtrik at tilsvarende materiale, eller kan den være af andet materiale? - kan den forurenede tank spules igennem og med hvad ?

Bedstefar
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første er det vanskeligt at svejse på rustfrit stål og for det andet vil der uvægerligt indtræffe en eksplosion, hvis der stadig er diseldampe i tanken når man svejser. Altså skal tanken rengøres og fyldes med kvælstof.

Er det ikke muligt at få en blød plastslange (f. eks som dem, der bruges til benzin) ned gennem påfyldningsstudsen og suge vand og snavs op.

Alternativt: der må jo være en samling mellem tanken og kobberrøret og igen hvor kobberrøret er tilsluttet maskinen. Kan disse samlinger ikke løsnes?
Hej bedstefar
Det er noget værre noget du har fået i tanken - men du har selv løsningen - bor et par store huller i tanken skyl - rengør tanken og luk hullet med et passende plade skruet fast med selvskærende skruer og en gummipakning (flydende paknng) imellem dæksel og tank.

Mvh Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Bedstefar,
Jeg har selv været igennem turen og blev først fortalt at det var dieselpest og at der skulel renses med kemikalier. Jeg var så heldig at der var en inspektionsluge. Det sorte slam viste sig blot at være slam og er ikke nødvendivis dieselpest som er en svamp der lever af olie. Der findes en svensk hjemmeside som beskriver hvad diesel pest er. I mit tilfælde blev slammet blot fjernet med køkenrulle og tanken vaske godt og grundigt med vand og sæbe. Derefter blev slanger renset eller udskiftet og første sæsson blev dielsel filteret skiftet 2 gange. Det er nu 5 år siden og der har ingen problemer været. Men få lavet en inspektionsluge som består af en rustfriplade med en gummi pakning og rigtig mange selvskærende skruer.

Madam Blå
rustfri stål skal tig svejses.!
men inspektions luge med gummipakning er god løsning.!
Det var så en 3 år gammel tråd du reagerer på.
Pas på med den snaps.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis