Radiator problemer (hjælp)

Hej allesammen smile

Jeg er ny herinde, jeg har selv en Suzuki Swift 1.6Glx 93hk.
Idag efter jeg havde kørt hjem fra arbejde, kunne jeg høre at min bil lød som en rystet sodavand som skød en masse luft af, det som fra radiatoren, hvorfor ?
Nogle som har nogle forslag til hvad man kan gøre for at give den lidt mere look, den er jo temlig grim tongue
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Tengstedt

Hej allesammen smile

Jeg er ny herinde, jeg har selv en Suzuki Swift 1.6Glx 93hk.
Idag efter jeg havde kørt hjem fra arbejde, kunne jeg høre at min bil lød som en rystet sodavand som skød en masse luft af, det som fra radiatoren, hvorfor ?
Nogle som har nogle forslag til hvad man kan gøre for at give den lidt mere look, den er jo temlig grim tongue

jamen velkommen til smile

hmm det er lidt besværligt at hitte fejlen ud fra så lidt.
så jeg fisker lige lidt :wink:

da det skete,

var bilen meget varm?
var det ved langsom eller hurtig kørsel ?
har den smidt vand?
bruger den generelt vand?

har den gjort det efter ?

al hvad du kan give af info kan være med til at løse din fejl biggrin

mht til styling jamen så er der 1000 vis af måder, og fælles for det hele er at pengepungen bestemmer 8)

prøv at søge på google.dk med billede søgning der kan du måske hitte ideer, og hvis du kigger i forum her inde "over hækken" ka du se hvad jeg gjorde for at shine min bil lidt op biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg vil godt prøve at uddybt det med radiatoren, for nu har jeg fået min familie på nakken om det skal laves, den havde åbentbart smidt en "sø" og spor efter sig på vejen.

Jeg har aldrig ser det var noget med den før, indtil for et par dage siden jeg tænkte måske den skulle bruge lidt vand, og den så ret tom ud smile

Så jeg fik en 1½L vand i den, så jeg kunne se vandet fra toppen, efter min første tur, lyder det som om der er et stort tryk i den og et lille hul.
Jeg har fundet ud af at selve blæseren er våd på bagsiden, og kan mærke hvor luften kommer ud, når jeg holder hånden ned bag radiatoren.

Bilen bliver ikke mere varm end normal, altså omkring de 90º (tror jeg nok midten af måleren er)

Kan sådan et hul i en radiator "lappes" eller hvordan skal der laves, for i længden er der vel ikke så smart (plus jeg har familien på nakken, heller ikke smart)

Med Venlig Hilsen
Kristian
Og tak for velkomsten smile

Hvis der er nogle som vil besvare mit lille problem, så tænk på når i skriver, at jeg ved minimalt omkring bilers teknik smile
Citat fra Tengstedt

Jeg vil godt prøve at uddybt det med radiatoren, for nu har jeg fået min familie på nakken om det skal laves, den havde åbentbart smidt en "sø" og spor efter sig på vejen.

Jeg har aldrig ser det var noget med den før, indtil for et par dage siden jeg tænkte måske den skulle bruge lidt vand, og den så ret tom ud smile

Så jeg fik en 1½L vand i den, så jeg kunne se vandet fra toppen, efter min første tur, lyder det som om der er et stort tryk i den og et lille hul.
Jeg har fundet ud af at selve blæseren er våd på bagsiden, og kan mærke hvor luften kommer ud, når jeg holder hånden ned bag radiatoren.

Bilen bliver ikke mere varm end normal, altså omkring de 90º (tror jeg nok midten af måleren er)

Kan sådan et hul i en radiator "lappes" eller hvordan skal der laves, for i længden er der vel ikke så smart (plus jeg har familien på nakken, heller ikke smart)

Med Venlig Hilsen
Kristian

hmm du siger du kan mærke der kommer luft ud? hvad sker der hvis du fylder vand på, kommer der så vand gennem det sted du mener der er hul ?

men din familie har ret, det er ikke smart med hul i kølesystemet, det kan i sidste ende, blive en ret dyr rep.

men din "sodavands" :lol: lyd kom den før eller efter du havde fyldt vand på ??

hvis den først er kommet efter påfyldning af vand kan det sagtens være overskydene vand, som bilen har smidt ud. og så er der ikke noget at være bekymret over,

de fleste nyere biler han en expandtions beholder , hvor man fylder kølervæske på, så mon ikke din bil også har ? på denne beholder er der et min/max mærke og vandstanden skal ved kold og slukket motor stå mellem disse mærker.

prøv at se om du ikke os har en sådan i dit motorrum, den ligner som regel en spriklervæske beholder. kig evnt i instruktionsbogen til bilen hvis du har en sådan.

håber der var lidt mere at gå efter smile ellers så spørger du bare igen

mvh

Gert Møller

"Sodavands" lyden kom først efter jeg havde fyldt den med vand, jeg kan ikke se vandet direkte løbe ud af køleren, men jeg kan se den er helt våd når jeg har kørt, sidst jeg så på den lille beholder i bilen, var den lidt over min. grænsen.

Men skal en køler være fyldt så meget at man kan se vandet når man åbner og kigger ned ?
Annonce
Citat fra Tengstedt

"Sodavands" lyden kom først efter jeg havde fyldt den med vand, jeg kan ikke se vandet direkte løbe ud af køleren, men jeg kan se den er helt våd når jeg har kørt, sidst jeg så på den lille beholder i bilen, var den lidt over min. grænsen.

Men skal en køler være fyldt så meget at man kan se vandet når man åbner og kigger ned ?

ok så tror jeg ik umiddelbart der er nogen grund til bekymring, du skal kun fylde vand i beholderen, og klem på en af de store slanger der går til køleren, for at få luft ud og vand ind . fyld den til max.igen klem nogle gange på slangen og fyld efter, bare husk at bilen skal være kold når du gør det :!:
gentag dette til der ikke forsvinder vand fra beholderen mere.

OBS.
koldt vand på en varm motor er ikke sundt og varmt kølevand på hænderne er heller ikke rart :wink:

husk os lige at lukke helt op for varmen i bilen første gang du starter efter vandpåfyldning, vent et par minutter før du lukker for varmen igen
, den skal lige nå at presse evnt luft ud derfra også.

men når du har fyldt efter så hold øje med vandstanden og vandspild de næste par dage. hvis der fortsat er meget vandspild, vil jeg råde dig til at få en mere bilkyndig til at kigge på den.

og så en lille side oplysning, ved bilens nårmale arbejdstemperatur er det normalt at vandstand står ved min og måske endda lidt under, det er pga det høje tryk der er i et kølesystem.

mvh

Gert Møller

Tak for det gode svar smile

Jeg vil prøve at holde øje med de ting inden jeg sætter en dyr mand til at kigge på det smile

Hvis jeg kan spare noget ved at lave det selv, så gør jeg da det wink
Citat fra Tengstedt

Tak for det gode svar smile

Jeg vil prøve at holde øje med de ting inden jeg sætter en dyr mand til at kigge på det smile

Hvis jeg kan spare noget ved at lave det selv, så gør jeg da det wink

velbekomme smile

ja gør det, tror nemli ik der er noget galt, men vil self. ik sige det med sikkerhed..

jamen det kan jo være det er småting, at skifte en køler eller køleslange er ikke så svært

mvh

Gert Møller

Hvis du ved minimalt om biler er der ingen grund til alt dette skriveri. Der er mange der spørger en masse herinde, og så laver de det ikke selv.

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig, for det gør jeg nu.

Har din bil haft smidt vandet og du intet ved om fejlfinding så kør den på værksted.
Jeg har selv haft swift, udemærket bil, men den rådnede fuldstændig i motorklap, paneler, døre, bund alt dette på bare 3 år, der var ingen bobler da vi købte den, for så havde jeg ikke rørt den.

Kølerer til Swift kunne jeg ikke få uoriginal, jeg fik en original renoveret som ikke passede ordentlig, men jeg fik den dog til at sidde alligevel.

Det er næsten altid køler eller vandpumpe. Og prisen, den er lavet ud af plastic og aluminium, men vægten er som at betale for guld.

Det med den går 20 km. pr. liter er meget godt, men reservedelsprisen er skyhøj, så man skal beholde bilen indtil den begynder at drille.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Tja - en bil, der har smidt kølervædske har helt sikkert et problem - en utæt slange, samling eller køler (eller defekt i motoren.....).
Og vil give PeterR ret - det er ikke sådan lige til. Selv hvis du har kørt den tør og den ikke har en defekt, så skal den luftes gentagne gange ud - såvel kølerslanger som varmeapparat. Ellers risikerer du, at luft i systemet blokerer eller nedsætter cirkulationen.

Vil du selv igang, så start bilen i indkørslen (vel at mærke når motorrummet er tørt og motoren kold). Lad den nå driftstemperatur og se, hvor den bliver utæt (det kan fint tage 10-15 min. med kold motor og ingen belastning). - og i første omgang skal varmeapparatet være slukket og skruet helt ned på "kold".

Skaden udbedres og der hældes ny kølervædske på (husk at blande det i det forhold, der står bag på dunken).

- og det er ikke noget, du skal vente med. Du risikerer at motoren overopheder - med revne stempler, defekte pakninger og store checks som resultat....... :-(

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis