Jord i el-installation

I mit gamle hus er der ingen jord i hverken 380V eller 220V gruppen.

Da jeg får stød af vaskemaskine og tørretumbler, vil jeg gerne have installeret et jord kabel. Alle installationer er trukket synligt i kælderen, og i resten af huset har jeg trukket nye kabler inkl. gul jord (udskiftet de gamle stofledninger med plast i de eksisterende rør). Hvordan får jeg så "forbundet" den gule leder med jord?

Hvordan bærer jeg mig bedst ad med det? Må jeg overhovedet gøre det selv?

Tak for al hjælp.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her skal du have hjælp af en aut.installatør.

Hvis du får stød af din vaskemaskine og den virkelig støder igennem, så magler du et HPFI-relæ i tavlen,der beskytter din installation og personer mod overgang.
Hvis din vaskemaskine støder er der temmelig sikkert noget galt med den (evt. varmelegmerne).

Med hensyn til de gul/grønne ledninger som er jordledninger (må ikke overhovedet ikke bruges til andet en jordledning) Skal alle disse samles og forbindes med et jordkabel der tilsluttes et jordspyd (2m lang galv. jernstang) der nedrammes i jorden udenfor og monteres med en dåse beregnet til det samme.
Hvis du samler alle dine jordledninger uden at forbinde til jordledning/spyd, risikerer du at sætte afledningsspændingen rundt til alle dine brugsgenstande der forbundet med jord.

Lad evt. en elektrikeren gennemgå dine installationer du selv har lavet - I den sidste ende kan du miste forsikringsudbetaling, hvis din el-installation er skyld i ødelæggelse (brand / kortslutning / personskade m.m.)

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 14-07-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 14-07-2002).]
Tak for svaret. Jeg har så et tillægsspørgsmål! Da jeg før boede i lejlighed, havde jeg ikke noget problem med min vaskemaskine. Nu har jeg også købt en tørretumbler, og nu støder både vaskemaskinen og tørretumbleren!!! Det er ikke noget med at de "støder igennem", men det er nok til at det er ubehageligt. Hvad kan årsagen være?

Hvad angår jordledningerne (som indtil videre blot ligger løst i rørene uden at være samlet nogen steder), vil jeg kontakte min installatør igen.

Alfle
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Igen
Der kan sagtens være en mindre overfladespænding, som du kan mærke "støder".
Det kan evt. skyldes flere forskellige ting:

Din vaskemaskine har temmelig sikkert været jordet på din forrige bopæl. Derved afledes overfladespændingen til jord i stenedt for dig. Selve strømmen som er farlig, har ikke været højrere end 30mA, som er grænsen for at et velfungerende HPFI-relæ kobler ud. Eller at gulvet har været ikke særlig ledende, f.eks. trægulv med vinyl og derved ikke kan trække en fejlstrøm/spænding. Nu står maskinerne måske på armeret betongulv, hvor du så bliver "brugt" som jordledning.
Men alt i alt - få monteret et HPFI-relæ i tavlen af en aut. El-install. og få lavet en korrekt jording. I den sidste ende kan det dreje sig om liv.
Håber det er svar nok, ellers fat pennen igen :-)

------------------
Hvis du står på betong nu og på bræddegulv i lejligheden , har vi forklaringen. Der skal 2 ledere til at lave et potientiale. Træ er en dårlig leder. Man kan få stød på næsten alt elektronik også PC'ere, i forhold til jord. Har du en vandtilførsel i et tykt jernrør er dette også en god jord, faktisk bedre en spyddet. Om man må bruge det skal du spørge ham den aut. om. Man måtte godt førhen, så min installation er lavet "førhen".

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vandrørsjord virker fint, men man risikerer at få galv.tærring, samtidig bliver flere og flere vandrør udskiftet til plastrør, så det kan måske være falsk sikkerhed.
Vandrørsjord er dermed blevet forbudt og da man ikke kan få den originale tilspændingsbøjle mere, så vil tilslutningen se ud som den er - fusk !
Annonce
Jeg har selv været ude for det samme med både opv. maskine og tørretumbler. Det er sådan at der sidder en modstand eller kondesator mellem nul og fase lige på indersiden af tumbleren, hvor ledningen går ind. Den har en støjdæmpende effekt og virker den ikke som den skal, så har man problemet med de ubehagelige stød. Jeg var så heldig at få udskiftet den på garantien på min opv.maskine og monrøren sagde at man egentlig ikke behøvede at have den i DK, pga, der ikke er så meget støj fra nettet. Så man kunne egentlig bare pille den fra. Som sagt så gjort på min tumbler og jeg har ikke haft problemet siden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke fordi jeg gentager hvad andre skriver, Elektrikker, men vores indlæg er spøjst nok sendt nøjagtig samtidig.

Til Malthe, din kondensator læses som, der er overgang fra fase til kappen af enheden som den er spændt fast til.

Og til elektrikkeren. Mange apparater der ikke har samme jord potentiale kan da sagtens støde ubehageligt uden de er defekte. Har du prøvet at røre 2 PC'ere med metal kabinet samtidig. 1 mA på 110 V kan da også "kilde" lidt i kadaveret. Bare lige for at alle der har en vaskemaskine der støder ikke tror det er varmelægmet der er strøget. I de fleste tilfælde er det kapacitiv spænding/strøm man mærker.

Det er derfor altid en god ide med PC udstyr at købe en strømskinne med jordpotientiale i (og gerne den type med den tysk jord). Det er denne type det meste elektronisk udstyr leveres med i danmark til konsument markedet, ikke fordi man behøver at tilkoble den til husets jord, men hvis alt udstyret har samme potiential gennem jordbenene ned i skinnen er det en fordel, hvis man eks. tilslutter sin printer imens der er spænding på udstyret er chancen for en afbrændt port mindre når potientialet er det samme. Man må selvfølgelig ikke koble udstyret sammen med strøm på, men som PC tekniker igennem mange år ved jeg at det gør folk. Vi har bare så svært ved at bevise det på værkstedet. Den negative del er så hvis der er overgang i et apparat, ja så er der overgang i alle apparatere, og her er det at husstandens jord har sin fordel.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 26-11-2002).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Dette indlæg er mere et spørgsmål, men i samme boldgade.
Jeg har tidligere arbejdet med malkekøer i USA, hvor man var meget fikseret på "stray electricity", vel nok krybestrøm på dansk. Alt inventar i malkestalden blev seperat forbundet til et jordspyd, som var banket ned i marken optil 500 meter fra stalden.Køerne blev roligere under malkningen, da der før kunne være en spænding på malkesættene på 1 til 3 volt. (Forståeligt, da alle nok som barn har prøvet at slikke på et 1.5 volt Hellesen batteri.Av-av)

Findes tilsvarende problem med krybestrøm også i DK? Min elektrikker siger nej,da der er forskel på amerikansk og dansk strøm, men mine køer mener til tider noget andet, og reagerer ved at være urolige under malkningen.

Mvh
Bodker

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis