Skæring i "smig" med stiksav?

Et sikkert meget simpelt spørgsmål....

Jeg skal have lavet en vindueskarm som er lidt på skrå til et legehus.
Derfor, så skal den ene side skæres i smig (cirka 20 grader).
Men da der er tale om en meget lang karm (Knap 1.8 meter) have jeg tænkt mig at bruge min stiksav.

Men - Når jeg indstiller graderne, spænder et bræt fast som "kørelineal" og begynder at saver trækker stiksaven til modsatte side af den man skærer i.. Altså hvis stiksaven hælder mod venstre, så skærer den ikke lige, men "trækker" til højre.

Den burde jo ikke kunne trække til højre (pga køreslinealen), men den "bøjer" bare klingen mere og mere når den saver. - Tilsidst er den så spændt som i en bue. - Hvorfor?!!?

Hvordan saver man "lige" i smig med en stiksav???
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej du skal skifte klingen på stiksaven. vis det er en billig aldi maskine til 100 kr. så skal du ikke regne med at få et godt stykke værktøj. jeg selv ville bruge min maktita rundsav, der er et land med til den. så jeg ville aldrig bruge en stik sav med venlig hilsen.

min side er willerbyg.dk
Citat fra Trolkar

Hvordan saver man "lige" i smig med en stiksav???

Hvis du stod og skulle købe ny stiksav, så ville det være en Bosch 135 GST som du skulle gå efter, den kan nemlig det du efterspørger pga. precision control. Jeg har set den til under 1600kr. m/moms

http://kortlink.dk/xny

Ellers er løsningen som willerbyg næver, at bruge en rundsav, den kan save lige-i-smid smile

Thomas
Det er ikke fordi jeg har den store erfaring i den henseende, jeg ville umiddelbart også bruge min rundsav til det formål.

Men det burde vel kunne lade sig gøre. Det er vigtigt, at du har en skarp klinge og at du lader saven gøre arbejdet og altså ikke trykker for hårdt men kører langsomt fremad. Til at starte med havde jeg lidt de samme problemer med at stiksaven ikke ville save lige, og det har formentlig været fordi jeg har haft for travlt, og dermed har trykket den for hurtigt frem. Men jeg syntes, at når jeg husker at køre langsomt så går det rimelig fornuftigt. Med din hjemmelavede retskinne lyder det jo som om du har gjort det nødvendige forarbejde.

MVH
Kim

MVH
Kim
hej jeg vil anbefale dig at købe en rundsav. kør ned i jem og fix og køb en den er god nok til dit forbrug. jeg selv købte en gang en fræser den holdte ikke længe til mit forbrug. den brændte af men jeg fik en ny, fordi at jeg havde gemt kvitringen. så husk at gem bongen. min over fræser kostede 117kr så det er da til at have med at gøre. næste gang den nye brænder af så skal jeg have en festo men den koster 3000kr. aldi har også en rund sav som er god nok til gør det selv folket. alene en klinge til en prof sav makita som jeg har koster 400 kr. og en power kraft fra aldi koster 200 kr. håber det var hjælp nok vh www.willerbyg.dk

min side er willerbyg.dk
Slå en streg, og brug en fuksvans. Det slår aldrig fejl smile

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
.............og en dårlig , billig klange kan aldrig save lige der hvor man ønsker .
køb kun de bedste klinger til din sav

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hørt hørt - den med fukssvansen slår aldrig fejl. Har netop selv bygget 40 m2 træterrasse uden brug af maskinsave - den er uundværlig og den kan ALT ...

Mvh.
Mugge
Det er vigtigt at du bruger en krydsfortandet klinge når du skærer langs ad årene i træ samt at du har en stiksav med styr som holder klingen lige - det er et lille hjul med en rille i som holder bagsiden af klingen.
Og så som andre har skrevet - stille og roligt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis