Hvem har information om min Korsør-motor ?

Hej Bådfolk,

- jeg er den lykkelige ejer af en Korsørmotor (se billedet).

Men mangler alt mulig information om den fx en instruktionsbog, motormanual, værkstedshåndbog eller lignende, jo mere information des bedre.

Jeg har selv følgende information, men duplikat information skader ikke:
- et salgsblad til det Engelske marked, hvor alt hvad det fortæller er at
det er en god motor, og den har 6 HK. Salgsbladet har intet årstal.
- et par sider med motorstumper og numre

Men intet om ventilafstande, tændings indstilling og lignede.

Jeg har været i kontakt med Rødvig skibsmotor museum, der hade ovennævnte.
Korsør Motor Fabrik eller Marstal har ingen dokumentation.

Desværre har motoren levet et meget hårdt liv de sidste år, så jeg er nok nød, til at gøre noget voldsomt ved den til vinter.

Har du noget information som du kan undvære eller som jeg kan kopiere, vil jeg blive meget glad.

>>Hilsen Lars cool
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.
Håber dette foto kan hjælpe dig videre med maskinen.
Jeg har selv den 12hk model med dynastart.
Hilsen Jørgen
smilegod arbejdslyst,håber dyret kommer til at snurre
Jørgen
Hej Jørgen Jensen,

- tusind tak for dit materiale, jeg glæder mig til at fordybe mig i det.

Ved du evt. om disse maskiner havde en type betegnelse, eller hed de blot: Korsør 6 HK og Korsør 12 HK ?

Endnu engang tak for hjælpen.

>>Hilsen Lars cool
Annonce
Hej

Der findes forskellige typebetegnelser på disse motorer.
Men som jeg kender dem er forskellen om startsvinget er ført p foran eller bag på motoren, om svinghjulet er indbygget i en kappe eller sidder frit. Så umiddelbart er der ikke forskel på selve motorenene, altså 1 cyl. 6 hk og 2 cylindre 12 hk. Ellers ikke forskel på selve den mekaniske opygning. Har du et motorskil på din motor ? Hvis ja så er der en betegnelse på 4 bogstaver der angiver hvilken opbygning den har.

MVH Njord
Hej njord,

- ved du hvor jeg skal kikek efter motorskiltet (motoren ser ud som om den er blevet malet (engang for længe siden)).

Er der nogle der at et bud på hvor gammel den er, fx produktions år ?

>>Hilsen Lars cool
På min fars 2 cylindrede maskine sidder, motorskiltet på forsiden af den foreste cyldiner. Det er ern simpel påklæbet metalklistermærke og den er på min fars med 4 linier om motoren, incl typebetegnelsen.
Og så adskillige linier om olien, så skiltet kan ligne en oliereklame. Skiltet er rødt.
Hvad angår "radiatorventilen" på toppen er det en skrue der bruges til at lette kompesionen med, og ikke til at udlufte kølekanalerne. Men den er vist original i sin udformning. Efter hvad jeg fik af oplysninger hos Rødvig på mit sommerbesøg.

I weekenden kommer jeg forbi min far og vil prøve at notere navnene ned og komme med oplysningerne her på siden.

Hvad angår alder ved jeg det ikke rigtigt, men mon ikke det er noget med sidst i 50'erne og frem til midt i 70'erne den kan være lavet. Korsør fabrikken eksisterer endnu og måske kan de sige noget ?

MVH Njord
Og selve skiltet.

MVH Njord
Hej njord,

- tak for billederne, meget spændende.

Jeg må indrømme at jeg blot har kikket efter et messing skilt, men nu vil jeg gå lidt mere minitiøst til værks, og kikke efter et lidt tyndere lag på mottoren.

Hvis du når, at se dette indlæg, inden du besøger din far, så prøv at sprøge han om hans selv har malet motoren og evt. hvilken farve den havde inden. Jeg kan se at min har mindst 2 lag blå-lig maling.

Hvis du vil have ulejlighed med det, må du også godt sørge ham om han ved, hvornår motoren er fra (måske står det på motormærket) eller hvor lang tid han har haft den.

>>Hilsen Lars cool
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også