Gulvlak

Hej alle i gør-det-selv-folk.

Jeg vil gerne høre jeres mening om gulvlak: Vi har et bøge-stav-parket, som nu skal slibes ned og lakeres med en hvidpigmenteret lak. Er der mon nogen, der kan anbefale et mærke af god kvalitet eller måske bare hvad man skal være opmærksom på i lak-junglen? Er blevet opmærksom på, at det skal være en skibs-lak eller en akryl-lak, for at det ikke gulner (som det hurtigtørrende alkyd-lak).
Hvordan gør man det i praksis? - ruller det på med en lakrulle?

Tenna

Tenna
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min mening om gulvlak er at det ikke skal bruges :roll:
Hvad med olie i stedet for.
Som du selv lige har opdaget, saa skal lakken slibes ned over hele gulvet hvis det skal repareres, med olie giver du det bare en ekstra sjat hvis du synes det traenger til det.
Olien kan du faa pigmenteret til den farve du oensker.
Der er ingen laktype der hindrer gulning, det sker bare langsommere.
I er heldige at leve i et land hvor det er let at finde en egnet gulvolie, jeg maatte selv importere det fra Danmark, - fragten kostede mere end olien - men det er ikke fortrudt.
http://gpnordic.dk/plejemidler/gulvolie/
http://www.f-rytter.dk/Butik/prgulin.htmlrytter.dk/Butik/prgulin.html
http://faxedesign.dk/Default.asp?Action=Details&Item=208

Karsten
Hej

Jeg mener det lidt er et modeflip med oliebehandlede gulve.

En god kvalitetslak holder i mange år og skal ikke efterbehandles som olierede gulve og i dag fås der lakker som næsten ikke skinner.

Iøvrigt er nogle typer trægulve så billige, at man næsten lige så godt kan skifte dem ud frem for afslibning og behandling.

Jeg har lige lagt et gulvtæppe i soveværelset som er væsentligt dyrere end den 21 mm bøgeparket der ligger under.
Giv det en god gang Blitsa fra Junckers, det holder, og fås såvidt jeg ved også med hvid pigment.

Blitsa er for dem som ikke ved det en lak beregnet til gulve, kan i.ø. bruges til meget andet, og den er super. Vel lugter det, så der skal sørges for god ventilation eller åndedrætsværn. smile

Mvh. Carsten.
Hej igen,

Tak for jeres indlæg. Vi har også overvejet olie, men er blevet anbefalet lak, da man her lukker træet helt, så skidt ikke kan trænge ned, hvilket betyder mindre vedligehold. Dette set i lyset af, at vi har en stor hund, som flere gange dagligt slæber diverse lækkerier med ind på sine store poter og et barn på 1 år, som også griser en del. Alt i alt tror jeg bare vi er mere til lak end til olie...

-Tenna

Tenna
Har selv de samme overvejelser om parketgulv. Hvis man taler om hvidpigmenteret lak, hvordan undgår man så at se penselstrøgene? (jeg har hvidpigmenteret lakeret alle vores bræddegulve, men været meget grundig med at trække og fordele lakken på hvert enkelt brædt, for at undgå synlige penselstrøg)
På stavparket er det jo ikke praktisk muligt.
Så KAN man bruge hvidpigmenteret lak på parket, eller er det kun hvidpigmenteret olie, hvis vi taler parket?

klassikeren
Annonce
Jeg har tænkt mig at rulle det på med en lakrulle - det skulle kunne gøre, at man ikke behøver at bekymre sig om striber...

-Tenna

PS. Bor du på Gl. Kongevej? Hvis billedet er det hus, jeg tror det er, har min far altid drømt om, at der skulle vi bo, da jeg var barn. Pusigt

Tenna
Nej. Læssøegade. Billedet er måske lidt misvisende. Det er en fotomanipulation. Havestuen ER kommet på, men tårnet mangler stadig...

Jeg tror det er problematisk at rulle hvidpigmenteret lak på. Der efterlades stadig tydelige spor - tror jeg.

klassikeren
Nu er jeg gulvafsliber, og kan sige,
at når jeg laver hvid pigmenterede lak gulve,
og i det hele taget lakere gulve, så bruger jeg altid en lakrulle,
for med den får man det mest ensartet resultat

MVH Thomas Gulvmand
Til gulve med stort slid duer olie kun, hvis man 2-3 gange om året gider at oliere det..... så for børnefamilier....nej.....

Min udlejningslejlighed får fra tid til anden en gang Blitsa, og det holder ufatteligt godt! Som matlak er den ganske acceptabel at se på (men glem den vandbaserede lak - det er noget sjask).

Du kan bruge både lakrulle og pensel - det vigtigste er gode lysforhold, så du kan se, hvor du har været!!!!

Mvh.

Jan R.
jan r biggrin hvor har du dine informationer fra ?? de holder ikke - oli funker fint til stor slid. Jeg har hvidpigmenteret olie i næsten alle rum på nær gang og køkken her er der hvidpigmenteret lak ...... gæt hvad der er pænest i dag efter 4 år - olien selvfølge og der er altså seriøst slid på alle gulve - børnefamilie med 2 små drenge der for lov til ALT for meget.... og de oliebehandlede er ikke efterbehandlet en eneste gang - og de ser stadig flotte ud efter 4 år....

selvfølgelig er det et spørgsmål om smag men jeg ville aldrig vælge lak - det kan aldrig blive ligeså flot som enten olie eller sæbe. biggrin
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også