Vindror

Er den nogen der ligger inde med et vindror der kan monteres på en Follkebådstype, ,mere præcist Utzons Scankrydser, og enten vil sælge, eller lade mig købe tegninger til det
Vh Erik Sander

Sander
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik. smile

Du kender åbenbart ikke den med elasticken og fokke skødet ??
Et vindror til en båd af den størelse er faktisk ret let at lave, men jeg syntes ikke det pynter på "skivet"
Faktisk ville jeg så hellere anbefale dig en lille autopilot med vindfane, den kan du nemlig også bruge når du går for motor.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Thomas FH

Jeg har ikke et vindror, men er interseret i at høre mere om elastikken og fokkeskødet.

God vind
Thomas


Det er faktisk såre simpelt, det handler om vindens pres på fokken, eller manglende vind/tryk.
Lad os gå ud fra at du sejler på styrbord halse i et let kryds (du kan ikke pine den til at gå maximal højde) du tager så fokke skødet og lægger ned i om en åben stående blok eller søgelænderet det skal bare være ud for rorpinden på den halse du sejler i dette tilfælde styrbord. altså sætter du skødet ned om blok/søgelænder og ind hvor du gør det fast til rorpinden med enten et slipstik eller et speciel beslag som netop er lavet til de formål det er sådan en slags klemme som regel i rustfrit stål, det kan spændes med et enkelt greb og løsnes lige så hurtigt. Så skal du have en bagage elastik fra bagbord og ind til rorpinden, de første par gange skal du experimentere med hvor hårdt trækket skal værer.
Når du så finder den rette spændning så skal der ske det at når båden begynder at spidse op til vinden så slækkes skødet, hvorefter roret trækker mod bagbord og ændre kursen tilbage til hvor der igen vil blive et træk på skødet det altså trækker pinden mod styrbord igen.


:o
Det er godt nok svært at beskrive det, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan lægge en tegning ind på disse sider, så må du sende mig en mail så tegner jeg det lige for dig og sender det som en fil, så kunne du eventuelt lægge det ind på siden her hvis du kan finde ud af hvordan det virker.

V.h Håndværkeren smile
Hej Håndværker

Tak for svaret.
Jeg mener at beskrivelsen er god nok. Jeg vil prøve det næste gang jeg er ude at sejle.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis