Fastgørelse af liste

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har fået sat et nyt vindue i min kvist, og der er blevet lavet en mørtelfuge rundt om vinduet. Grundet konstruktionen er mørtelfugen gennemgående over vinduet, dvs. fugen kan ses såvel ude- som indefra.

For at skjule fugen indvendigt har jeg tænkt mig at sætte en træliste op, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg gør dette. Jeg er ikke meget for at sømme listen fast i vinduets trækarm (det er i øvrigt et træ-alu-vindue), og jeg er usikker på, om fugen er stærk nok til, at jeg kan bore huller i denne for at fastgøre listen med skruer og rawplugs. Der er ingen mulighed for at sætte listen fast i siderne.

Nogle gode forslag/råd til, hvordan jeg bliver færdig?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
silikone må være din løsning

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Ja, eller montage/sætlim.

Hvorfor vil du ikke sømme i vinduet?

Mvh. Carsten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil helst undgå at sømme i vinduet, da der ikke er så meget overlap mellem liste og vindueskarm.

Med silikone/lim burde jeg vel næsten eliminere overlappet, sådan at listen passer ind i fugen (altså afstanden mellem loft og vindue). Hvis listen lapper over kommer der jo en vis afstand fra fuge til liste (½-1 cm vil jeg tro) - kan silikonen/limen holde det? Jeg har ikke brug silikone før.
Jeg ved ikke om silikonen kan, men det kan limen, husk at listen skal trykkes på plads ind i mellem, indtil limen er tør, med mindre du altså kan sætte den under konstant pres.

Jeg bruger selv montagelim der hvor jeg ikke er alt for vild med at skulle sømme eller skrue med der tilhørende rawlplugs, virker fint.

Mvh. Carsten.
Hej

Silicone er bandlyst hvor der senere skal males, hvis det da ikke er en af de nye overmalbare typer.
Der findes forskellige montagelime, eller i mange tilfælde kan acrylfugemasse klare sagen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det lyder som om du har prøvet acrylfugemasse som monteringslim, Orla. Duer det virkeligt? Har tit tænkt på, om det duede til let montage (især på sigt) - for så var det da noget nemmere - og man behøver ikke være så forsigtig som med siliconen.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Jeg bruger da tit acrylfugemasse til de små stykker fodlister o.l. da det jo mange gange er det der lige er i pistolen.

Alle fugemasser er jo en form for lim, og om du bruger en acrylfugemasse eller en speciel montagelim til af fastgøre en liste på noget tapet eller væv, kan jo imange tilfælde være lige meget da det højst sandsynligt er tapetet eller væven der går løs først.
Jamen det er jo netop det - at det "altid" er den forkerte patron, der sidder i pistolen.
Så lærte jeg det - tak for info!

Mvh.

Jan R.
Så bliver jeg vist lige nødt til at præcisere min situation for at være helt sikker på det med acrylmassen.

Det drejer sig om en 157x6 cm lang liste, som skal hæfte på en mørtelfuge som jeg har fyldt op med gips så meget det nu var muligt (altså gips oven på mørtelfugen så afstanden mellem vindueskarm og fuge blev mindre). Der er nu ca. ½ cm afstand mellem fugen/gipsen og karmen.

Kan montagelim/acrylfugemasse holde dette, hvis blot jeg fylder nok på?
Hej

Jeg ville sømme ind i vinduet med 1,6 x 40 mm elgalv ø dykkere pr ca. 20 cm,og evt supplere med acrylfugemasse hvor jeg føler det nødvendigt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også