Downlights hos Harald Nyborg

Har set Harald N. har downlightssæt med
h.h.v. 3 spots til 149kr og 5 spots til 199kr incl. transformer.
Kan man koble flere sammen?
Er disse noget værd? og lyser de meget op?
og hvad med varmeudskilningen bagudtil andre bygningdele?

m.v.h
Morten
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Personligt ville jeg aldrig købe denne type produkter så billigt. Pris og kvalitet (læs: sikkerhedsmæssig forsvarlig konstruktion) hænger sammen.

Dine spots skal indbygges i specielle loftdåser (hvis du altså vil lave det korrekt). Fås hos f.eks. Nordisk Solar, evt. igennem din installatør. På dette område er det IKKE en god ide at spare.

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Morten,
vi har både et 3 og et 5 spot sæt hængende og de har virket fint i flere år.
Jeg tror ikke, at du kan koble dem sammen, da transformeren vistnok er afstemt efter antallet af spots.

Mvh
MichaelB

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Tak for svaret så vil jeg prøve dem.
Hvor mange har i sat op til at dække jeres rum m2?
jeg tænkte på 2 hele sæt. dvs eks. 10 spots med 2 transf.
Og hej igen,
der er 20 W pærer i og de giver et ganske godt lys. Vi har brugt dem i en entré og på et gæstetoilet, så det svarer nok til ca. én spot pr. m2. Bare husk, at hvis du sætter 10 spots op, svarer det jo til 200 W, hvilket kan virke som et voldsomt lys - også selvom det er koncentreret i spots. Så vores erfaring er, at man ikke skal sætte mange spots op i opholdsrum, men istedet supplere med anden belysning.

Og så husk selvfølgelig at sikre dig, at der er tilstrækkelig afstand over spotsene, så de kan komme af med varmen + at der ikke kan falde støv eller andet brandbart ned på dem.

Mvh
MichaelB

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Annonce
Tak for svarene.
Jeg drøner afsted til Harald N i dag
Til info har jeg prøvet et billigt sæt med dårlig erfaring. Der skete det, at fatningen ( i lampen) som benene sidder i tørre ud og krakkelere pga. varmeudviklingen, og efter ganske få pæreudskiftninger (2-3 år) kan der ikke skabes ordentlig forbindelse. Det bevirker at pærene blinker eller går ud. For billigt købt, og nu vil jeg købe et dyrere sæt.
PS. Jeg kender ikke det konkrete mærke.
Du kan sagtens koble flere sæt sammen, men kun på 220V siden. Transformeren er beregnet til det antal der er i pakke.
Hvis du sætter rigeligt op, kan du evt. lysdæmpe dem, men pas på, for der findes 2 forskellige typer transformere: Elektroniske (meget let) eller jerkernetransformer meget tung) Lysdæmperen skal vælges efter hvad type transformer du bruger. DEt er rigtig flot at lysdæmpe spottene - det kan fuldstændigt ændre rummet.
En god overhedningssikring er at bruge en ganske alm urtepotte af ler vendt på hovedet, som hus over halogenspotten ( ca 15 cm dyb).

God fornøjelse

PS. Jeg har selv anvendt billige modeller uden problemer......
En urtepotte på 15 cm. hjælper ikke os med build-up tag. Findes der mon typer med lav varmeudvikling vi kan bruge?

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Der findes såkaldte "coolspots" som afgiver størstedelen af varmen ned af og ikke op. Men disse tvivler jeg stærkt på at man kan få som en billig model. Man må nok kontakte den lokale el-installatør eller en "lysbutik" for at få nogle muligheder
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis