I fredags kogte min bil pludselig, temperaturen drønede op på max ved stille kørsel i by.
Jeg stoppede øjebliklgt og lod den boble af.
Nu har jeg hjulpet mange andre her inde med kølesystemfejl, men denne fejl siger mig ikke umiddelbart noget.
Efter den havde stået i nogle timer pillede jeg termostathuset af og tog termostaten ud. På termostaten er den lille pal der får den til at åbne kravlet ca. 3 cm. ud, og der var den blevet siddende.
Propellen starter og stopper, som den skal når nålen er lidt over midten af viserinstrumentet. Jeg monterede en ny termostat (uoriginal) med påtrykt samme 87 grader.
Vi var så en tur på ca. 60 km. i går. Blandet kørsel, jeg lagde her mærke til at drift temperaturen på bilen var ændret så nålen står en nåls bredde over midten, mod en nåls bredde under midten før, dette også på motorvej. Da vi kom hjem syntes jeg umiddelbart at der var mere boble larm fra motoren end der plejer at være.
Er det normalt at der er et meget stort tryk i påfyldnings beholderen på biler, dette ved drift temperatur. Hvis jeg løsner låget og tager trykket af beholderen, bobler vandet ud som en fontæne. Hvis der er tryk på, flyttes kogepunktet selvfølgelig over 100 gr (mener jeg fysikken siger).
Min umiddelbare reaktion sagde toppakning. Men da jeg ikke ved om der skal være tryk i beholderen ved drifttemperatur så er jeg i tvivl.
De fleste vandpumper skiftes vel pga. utætheder, ikke pga. vingefejl vel ?.
Biler stopper vel ikke nu om dage pga. skidt og møg i kølersystemet eller hvad ?.
Måske den nye termostat kan være halvdefekt ?.
Jeg pillede den ud igen og konstaterede at palen ikke var kravlet helt tilbage, kan den være skadet pga. ny overophedning (motoren har ikke været oppe i det røde felt med den nye termostat).
Bilen er en Felicia 1,6 (1999) med en VW MPI motor (Polo), km 105.000, gammel termostat var 2 år. Ny kører jeg uden termostat og vil så checke om den bruger vand.
Jeg er bekymret da konen også kører i den, og hun ligger ikke mærke til temperatur måleren, det gør jeg af gammel skade (og gamle biler).
MVH