Min bil har været varm, og er lidt underlig.

I fredags kogte min bil pludselig, temperaturen drønede op på max ved stille kørsel i by.

Jeg stoppede øjebliklgt og lod den boble af.

Nu har jeg hjulpet mange andre her inde med kølesystemfejl, men denne fejl siger mig ikke umiddelbart noget.

Efter den havde stået i nogle timer pillede jeg termostathuset af og tog termostaten ud. På termostaten er den lille pal der får den til at åbne kravlet ca. 3 cm. ud, og der var den blevet siddende.

Propellen starter og stopper, som den skal når nålen er lidt over midten af viserinstrumentet. Jeg monterede en ny termostat (uoriginal) med påtrykt samme 87 grader.
Vi var så en tur på ca. 60 km. i går. Blandet kørsel, jeg lagde her mærke til at drift temperaturen på bilen var ændret så nålen står en nåls bredde over midten, mod en nåls bredde under midten før, dette også på motorvej. Da vi kom hjem syntes jeg umiddelbart at der var mere boble larm fra motoren end der plejer at være.

Er det normalt at der er et meget stort tryk i påfyldnings beholderen på biler, dette ved drift temperatur. Hvis jeg løsner låget og tager trykket af beholderen, bobler vandet ud som en fontæne. Hvis der er tryk på, flyttes kogepunktet selvfølgelig over 100 gr (mener jeg fysikken siger).

Min umiddelbare reaktion sagde toppakning. Men da jeg ikke ved om der skal være tryk i beholderen ved drifttemperatur så er jeg i tvivl.

De fleste vandpumper skiftes vel pga. utætheder, ikke pga. vingefejl vel ?.

Biler stopper vel ikke nu om dage pga. skidt og møg i kølersystemet eller hvad ?.

Måske den nye termostat kan være halvdefekt ?.

Jeg pillede den ud igen og konstaterede at palen ikke var kravlet helt tilbage, kan den være skadet pga. ny overophedning (motoren har ikke været oppe i det røde felt med den nye termostat).

Bilen er en Felicia 1,6 (1999) med en VW MPI motor (Polo), km 105.000, gammel termostat var 2 år. Ny kører jeg uden termostat og vil så checke om den bruger vand.

Jeg er bekymret da konen også kører i den, og hun ligger ikke mærke til temperatur måleren, det gør jeg af gammel skade (og gamle biler).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JA, der skal være overtryk i beholderen (meget).

Umiddelbart er min reaktion, at det er thermostaten, der var defekt - og den nye ikke har helt samme indstilling (til trods for samme spec.) eller er defekt. Du kan evt. teste den i en gryde med et stegethermometer.

Så hvis det var første gang, den kogte, ville jeg ikke være så nervøs - men du bringer jo selv en væsentlig usikkerhedsfaktor ind i billedet ;-)

Hvis det er toppakningen, der er gået, kan det normalt ses ved, at der er bobler i kølevandet (ses i slangen, der løber ud i ekspansionsbeholderen - sæt evt. en stykke klar slange imellem, hvis udløbet ikke kan ses).
Er der urenheder i kølervandet???

Min gamle diesel-VW kørte over 90.000 med en let utæt toppakning - kom kun til udtryk, når den blev hårdt presset (så himmelskød temperaturmåleren). Gad ikke skifte den, for den skulle hovedrenoveres.

Har forøvrigt hørt en del om "vw" vandpumper, der går løs i vingen - og derfor ikke pumper med fuld styrke. Men det er kun rygter - har ikke set noget konkret.

Held og lykke med det.

Mvh.

Jan R.
Ok, det med propellerne vil jeg nu nok checke, det kunne godt lyde som om en fornuftig forklaring.... Den kører jo fint uden modstand i huset.

Jeg har også bare set rødt de sidste par dage, den skulle synes, og det blev den så ikke pga. forureningsniveau, men så har jeg da fået en forklaring på hvorfor den virker sløv i optrækket, hvis lambdaen ikke sender (mener det går ud over motorgang).

Det har også snurret i hovedet på mig om den var sløv fordi der pipler vand ind, men jeg ser stadig ikke at den tager vand ind, eller smider olie ud.

Forløbig tak for dit givtige indlæg

Se Min XSer her

Har netop haft samme problem. Og jeg fik målt motoren igennem, for at se hvad der var galt. Og der var ingen der kunne finde ud af hvad det var. Men så stod den helt af en dag. Og da vi tog topstykke af var der olie over alt. det vidste sig så at topstykket havde en lille revne. Og det nyt topstykke kostede 4500 eksl. montering af div ting i det. Så jeg ringede ud til huggeren, og han fortalte at han netop havde fået en total skadet bil ind, hvor motoren kun havde gået 70.000, den kunne jeg få for 5000 + moms. Og da min gamel motor havde gået 245.000. så synes jeg det var meget rimeligt.
Så nu har jeg fået en bil uden rust og med en motor der kun har gået 70.000. til 42.000 kr. Det synes jeg da er rimeligt.
Lyder som en okay handel. Men men men.

Efter et besøg hos vores lille skoda værksted i Såby fik jeg guldkornet.
VW har erkendt at huset der omgiver vandtermostaten er fejlkonstrueret. Det hul som palen fra termostaten går ind i, har selvfølgelig en bund, denne bund er for svag og den bliver skudt ud (brækker af) med tiden, så derfor kan termostaten ikke åbne ordentligt.

Man kan kun se fejlen hvis man tager huset helt af den tykke kølerslange "Så ser man lyset !".

Nu er jeg i softwarebranchen, og her hedder fejl "patches" de er gratis, fordi microsoft, oracle, novell eller linux distributøren etc etc har dummet sig, når nu jeg kommer ned på værkstedet regner jeg med samme behandling.

Dimsen koster nok 3 kr. at fremstille for VW, så den service yder de vel ....(næppe !, pisse lorte bilbranche..., hvor mange motorer og toppakninger har denne fejlkonstrktion mon kostet bilejerne.)

MVH og tak for interessen. Håber andre kan bruge mit indlæg, det poppe ihvertfald hvis man søger på MPI.

Se Min XSer her

Jeg har været ude for noget af det samme i min Favorit. Jeg pillede termostaten ud, tappede kølervæsken af, påfyldte 1/2 liter eddikesyre og fyldte op med vand. Denne blanding kørte jeg med i ca. 14 dage hvoefter jeg tappede det "MØGBESKIDTE" kølervand af, påfyldte nyt rent vand, kørte med det i ca. 14 dage hvorefter jeg tappede vandet af og påfyldte kølervæske. Mit problem forsvandt. Jeg gjorde dette efter at have spurgt en Skoda Mekaniker til råds (Cordsen Auto i Tåstrup). Han gør det selv på hans egne udlejnings skodaer.

mvh/ Miro
Annonce
Jeg glemte at skrive at Cordsen auto i Tåstrup har de fleste reservedele på lager til rigtig gode priser.

mvh/ Miro
Cordsen får sine dele parallelt fra tjekkiet via twa.dk, ligeså Såby auto.

Det at den kørte underligt er klaret, en lille køretur med familien endte med at vise fejlen. Den bagerste udstødning var faldet sammen inden i, så den stoppede for udblæsningen, det endte med et brag som Onslows bil kun kan misunde !!!.

Hele potten revnede i sin fulde længde.

Bilen fik strax sine 75 hk'er tilbage, og så lød den som de der unge drenges biler.

Køber de fleste dele hos autobremsen.

Tak for tippet ang. afsyring.

PS. Når du glemmer så brug ændre knappen...

MVH

Se Min XSer her

Og så var der lige det med at synshallen gerne ville se min lille bil igen pga. forurening.

En stoppet udstødning kan altså få forureningen helt op at ringe i det røde. Det behøver ikke altid at være dyrt.

Se Min XSer her

Nej, men de er hurtige til at fortælle at det er lambda sonden, som skal skiftes... Det er fejlen på alle biler, mener de fleste bilværksteder tror jeg...

Jeg kan godt lide småkager
Køb en Camaro.

Min bil har så brede udstødningsrør, så de i synshallen ikke kan komme hen over dem med deres slanger. De har et par forøgere, men de når ikke nok.

Så de der brede udstødninger gør, at man ikke lige checker udstødning. Jeg gør det så selv på mit værksted, der har udstyr til det, så bilen er ok, men sjovt nok med statens.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis