Behandling af 1 år gammel træterrasse i lærk

Hej,

Vi fik lagt en terrasse i lærk sidste år og fik af vide af tømreren at den ikke behøvede behandling de første mange år.
Terrassen er overdækket, så den er principielt heller ikke særlig udsat, men den har da allerede mærker efter vind og vejr, grillmiddage, malerpletter fra da vi malede overdækningen osv.
Jeg overvejer at give brædderne en let slibning med en excentersliber og derefter give den noget olie (GORI 22 - klar)... hvordan lyder det?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist en rigtig "tømmer" som sagde at det ikke behøvede behandling de første mange år. Det stemmer ikke, træet skal behandles med det samme med 2 gange Gori 22 og dernæst en træolie hvert år*.

Rens træet med Trip Trap Teak trærens A + B.

Vi har selv en sibirsk lærk terasse. Dog ligger det frit uden overdækning.

*Det er let at give det olie med en blød børste på en kosteskaft ligesom man fejer en kost - så hvorfor ikke hvert år ;-)

 

Tager lige denne tråd op da jeg selv skal prøve at gøre min lærketræs terrasse pæn.
Jeg lagde den i sommers, men i løbet af efteråret og vinteren er den nu blevet meget grim. Den er næsten blevet helt sort.
Jeg har prøvet at vaske den af i husrens og trærens, men det har ikke hjulpet.
Kunne være at der var nogle der havde erfaringer med lignende problem?
Efter jeg har afrenset den vil jeg give den en mørkere træbeskyttelse, eks. teak.
Nuværende behandling er Gori 22. Det duer ikke.
Har læst den, men synes ikke rigtigt der er et svar jeg kan bruge vedr. sorte lærketræsterrasser.
Der skrives bare noget generelt om rengøring med grundrens og/eller desinficerende middel.
Annonce
Jeg har i flere år eksperimenteret med forskellige olier til dækket på min båd. Dækket er oregon pine som nok kan sammenlignes med lærk; ihvertfald har jeg samme problem med at dækket bliver mørkt og gråt hen over vinteren. Mineralske olier som gori indeholder ganske vist ofte fungicider, men ikke nok til vandrette flader som ofte får vand. Desuden tørrer de mineralske olier for hurtigt væk. Linolie trænger godt ind, giver god mætning og god rustik overflade, men danner desværre god grobund for skimmel og har normalt ikke UV beskyttelse. Man skal kigge efter en olie som både har UV og rigelig fungicid. Jeg forsøger nu med Owatrol terasseolie. Jeg har også lyst til at prøve Damson terasseolie som er linoliebaseret og har både UV og fungi.. Er der nogen der har prøvet den?
Hilsen Bjørn
lige nogle ting om træ det være sig lærk eller anden nåletræ. træet er opbygget så der er først bark, derefter splint og ferefter kommer kernetræet.
det lyder lidt som terassoplankerne ikke er kernetræ når de bliver sorte. træet kan også være fra lokale skove i DK, det træ indeholder ikke så meget olie som sibirisk lærk. for at rense det sorte anbefaler jeg at vaske med klor, det dræber de svampe/bakterier der er kommet.
normalt kan lærk holde uden ekstra olie behandling, HVIS man vil accepter en musegrå farve.
arbejderen fra sibirien
er der nogen der kender det firma, har fået det anbefalet af en ven. jeg skal have opsat et havehus på ca.20 m2. er dog lidt i tvivl om der skal tilladelse for opsætningen.

kan et bjælkehus isoleres?

mvh
gør det selv manden
Lærketræ får med årene et rustikt look - gråt - det er mange gange det man er ude efter. Hvis man anvender lindolie kan man være 100% sikker på at bliver sort - og det ville jo være synd. Anvend olie som er beregnet til ædeltræ så får trædækket en fantastisk glans/dybde. Kan let pensles på med en pensel på skaft forår og efterår. Spørg hellere hos en fagmand (en RIGTIG farvehandler..) end hos det lokale byggemarked - du køber jo ikke bil hos bageren .....
øhh... hvordan er en byggemarkeds-ansat ikke en fagmand på det område?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også