Kan jeg selv lægge tagpap på mit skur ?

Hey..

Jeg har fået banket mig et skur sammen som på det vedhæftede billede.

Med til dette følger nogle ruller blå Icopal pap, der efter sigende skulle være underpap.

Nu fatter jeg omtrent bjælde af noget der handler om en hammer og lign. , men vil det være muligt for en anti-handy som mig :lol: at smække dette pap på selv.

Jeg gætter på der skal 2 striber på i længderetningen, balladen er hvordan jeg får det til at sidde fast, der følger en posefuld søm med, som jeg mener er til pappet, men jeg ville mene at man da ikke prikker hul i pappet, men det er måske ikke så vigtigt når det kun er underpap.

Alternative løsninger er også velkomne, jeg tænke selv på de har bølgede plader, som vist også er tagpap, har ikke lige kunne finde dem på nettet.

Mvh.

Kim
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeps - sådan - smukt, elsker simpelthen sætningen "KOMPLET med UNDERTAG......"

Jamen undskyld....

Anyway - du skal fluks have fundet dig et tag, og det skal ikke være onduline. Skidtet bliver blødt og utæt. Ville i hvert fald være trist, når du lige har spenderet en pæn sum på resten. De konstruktionen indbyder til tagpap, kunne du sætte Icopal Shingles på. Og så kan du fint sømme undertaget på.

Mvh.

Jan R.
Kan du ikke belyse mig hvorfor jeg skal holde mig væk fra ondulineplader, som jeg mente var sådan nogle gennemsigte terrassetagplader biggrin .

Jeg forestiller mig blot at det er rimelig avanceret at skulle læge tagpap på, mht. til svejsning og halløj, hvorimod disse plader ser nemmere ud at montere, og hvad jeg kan læse mig frem til, er der stadig en god håndfuld års garanti på dem.

Mvh.

Kim
næ nej - onduline er noget "tjæret pap" eternit-bølgeplade-lignende......
Du tænker på trapez-plader. Dem kunne du såmænd godt bruge, men det er hverken en teknisk eller æstetisk korrekt løsning ;-)

Shingles er små tagpapstykker, som du sømmer på (så klarer solen resten - klæber sig fast til hinanden). Tror faktisk du vil opleve, de er hamrende nemme at montere. Se f.x. icopal.dk

Men skynd dig at montere underpappet - for dine tagplader har absolut ikke godt af al for megen regn ubeskyttet. Så har du et par måneder til at tænke over taget i.

Mvh.

Jan R.
Det er skam ikke så blodigt, der er snøret en pressening på lige nu, og godt for det, med al den regn...

Mvh.

Kim
Hej Jan...

Nu er der udover den antihåndværksmæssige side af sagen, også noget med kroner og ører.

Jeg synes at prisen på Onduline kontra pap er mærkbar, også tror jeg ikke jeg kan lægge rigtigt tagpap der skal brændes og halløj.

Så hvis man nu banker underpap på, og plader ovenpå, vil det ikke holde OK ?, som jeg ser det rundt omkring skulle pladerne kunne holde 20 år.

Mvh.

Kim
Annonce
Principielt nej - for du mixer to konstruktionstyper. Hvilke konsekvenser, det evt. kan have, at der ikke bliver den forventede ventilation, har jeg ingen anelse om.
Men måske andre her i forummet har???

Tør jo slet ikke nævne tagrender - men du vil slippe for en del vedligehold, hvis du kunne finde plads til dem.

Mvh.

Jan R.
Kære K7

Jeg tror ikke, at de medfølgende ruller er underpap - jeg tror det er det nye Topsafeprodukt, der kun indeholder eet enkelt lag pap i stedet for to lag. Specielt for dette tagpap er, at det ikke skal svejses, men sømmes/limes på.
Det er ikke særligt svært, men det er vigtigt, at det gøres rigtigt, da det ellers, som du selv er inde på, bliver utæt.
I tror mig sikkert ikke, men jeg kan anbefale Silvans gør det selv kursus om tagpap, hvor man både lærer at lægge Topsafe og svejse alm. tagpap. Nej, jeg arbejder ikke for Silvan, men er en kvinde, der nu selv kan lægge tagpap.
Med din nuværende viden synes jeg ikke du selv skal give dig i kast med projektet!!!! F.eks. er det meget vigtigt at tagpap lægges på tværs af taget og ikke langs med, da der eller et større risiko for utætheder.

Ankergaard
Den er jo helt gal. jeg har da aldrig hørt noget så dumt.

for det første er alt det der selvbygger pap noget være fis. du kan godt bruge en eller anden billig underpap hvis du gør som der også er blevet foreslået ligger shingels på som afslutning. det ser rigtig godt ud men er rimeligt dyr.

Men jeg kunne ikke lade være med at skrive da jeg så svaret fra ankergaard. Tagpap skal IKKE ligges på tværs af taget men fra fod mod kip. tagpap er ikke for gør det selv folk. det er meget svært at brænde det ordentligt på. specielt hvis man ikke får hjælp af en faglært. silvan kursus eller ej så få fat i en tagdækker.

Tagdækkeren

Hansen jeg håber at der er kommet tag på, de har haft næsten 5 år til det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

ja men Rom blev heller ikke bygget på en dag

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis