Isolering af gulv i hus fra 1777 uden krybekælder

Hej

Uden held har jeg søgt at finde svar på mit spørgsmål - håber I kan hjælpe :wink:
Jeg har lige købt et by-rækkehus fra 1777 (kommer nok til at hænge ud her de næste mange år :lol: ), hvor jeg gerne vil isolere gulvet (bare i stuen i første omgang :? ) Det nuværende gulv er planker og under dem ligger tørt grus - der er ikke krybekælder :oops:
Jeg påtænker at lægge et nyt planke gulv, når der er isoleret - men hvad gør jeg før det? Og er det overhovedet arbejdet + pengene værd?
Kan jeg "slippe" med at grave grus af og isolere med flamingoplader eller SKAL der støbes?? :?
Håber I har nogle gode råd og vejledning :wink:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Meta

Havde selv et fra 1788, men nåede kun ydervæggene og bindingsværket.

Evt. kan du søge hjælp på "Frilands-museet" eller hvad med "den gamle by". Problemet for mig var bare, at deres holdning var, at der ikke skulle laves noget om mht. isolering, men de har nok heller ikke prøvet at bo i et sådant hus.

Held og lykke - du kan læse mine genvordigheder ved at bruge søgefunktionen øverst på siden. Søg f.eks. på 1788 vil jeg tro.

Mvh. JørgenE
Om det er pengene værd - tjah, kommer bl.a. an på, hvilken pris man sætter på komfort.
Skal du gøre et "stunt" som du nævner, så er min holdning, at du skal gøre det ordentligt - grav ud, støb betongulv og læg gulvvarme i. et projekt, der griber om sig, for det kræver formentlig indgreb i varmeinstallation og evt. optagning af andre gulve - midlertidig.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Om det er pengene værd - tjah, kommer bl.a. an på, hvilken pris man sætter på komfort.
Skal du gøre et "stunt" som du nævner, så er min holdning, at du skal gøre det ordentligt - grav ud, støb betongulv og læg gulvvarme i. et projekt, der griber om sig, for det kræver formentlig indgreb i varmeinstallation og evt. optagning af andre gulve - midlertidig.

Jeg har ikke råd til at begive mig ud i et så bekosteligt projekt - desværre, for der er ingen tvivl om, at det ville være den bedste løsning.

Men det jeg har i tankerne er udelukkende isolering og pålægning af nyt plankegulv.
Hvor meget beton skal der støbes? 100mm eller mere?? Og hvad med flamingo? Er det ligeledes 100mm, 150mm eller 225mm?
Er der nogen større risiko ved projektet og mener I, at jeg skal varsko forsikringsselskabet?

Det var mange spørgsmål :wink:
Det er ikke den rigtige løsning, men min nabo har bygget sit arbejdsrum "på jorden" blot med en masse rockwool og så et trægulv. Strøerne er trykimprægneret.
Det holder ikke evigt, men der er lunt og behageligt og kunne være en løsning til der er råd til det rigtige.
Har du fuldt fundament i så gammelt et hus, for så kan du godt glemme udgravning og støbning uden først at understøbe fundamenter, og det er stort arbejde.
Forsikringen kostede til mit bondehus for 30 år siden 15 tusinde hvis jeg skulle understøbe og løb kun i en måned.

Mvh. JørgenE
Citat fra JørgenE

Det er ikke den rigtige løsning, men min nabo har bygget sit arbejdsrum "på jorden" blot med en masse rockwool og så et trægulv. Strøerne er trykimprægneret.
Det holder ikke evigt, men der er lunt og behageligt og kunne være en løsning til der er råd til det rigtige.
Har du fuldt fundament i så gammelt et hus, for så kan du godt glemme udgravning og støbning uden først at understøbe fundamenter, og det er stort arbejde.
Forsikringen kostede til mit bondehus for 30 år siden 15 tusinde hvis jeg skulle understøbe og løb kun i en måned.

Uha - jeg tror ikke der er fundament, men det er bare en fornemmelse. Det må undersøges :?
Under alle omstændigheder synes jeg ikke umiddelbart der kan være noget "slemt" ved at efterisolere med rockwool, når gruset under gulvet er helt tørt - men jeg har heller ikke været ude i alle krogene endnu, måske ser det anderledes ud, når jeg kommer derud :wink:
Annonce
Nej, jeg kan heller ikke se noget galt ved det, det er bedre end at bo direkte på jorden.

Vi havde Pedro boende under gulvet. Pedro var en mosegris ( laver gange som mulvarper, men skubber ikke jord op. Hvor den bliver af har jeg aldrig forstået). Pedro blev en fast del af vores familie, for man kunne lige så godt hygge sig med ham under gulvet i stedet for at blive irriteret.

Jeg brugte lang tid på at understøbe fundament, lave "nyt" bindingsværk og nye tavl (det imellem), mens vi levede i fugt indendørs.

Skulle jeg gøre det igen, ville jeg gøre som min nabo - altså isolering og gulv midlertidigt for det tager ingen tid, og giver et rimeligt klima, og så først derefter lave de andre ting. Men inden vi nåede så langt, flyttede vi da vores dreng konstant var syg på grund af fugt, og vores tøj lugtede af fugt, som vi ikke selv kunne lugte.

Mvh. JørgenE
Hej
Faktisk går jeg lige nu i et byggeri, hvor man renovere et gammelt hus, og gulvet har man fjernet og der efter har man lagt et lag plastik derefter et lag grus som indeholder ler som bliver rettet af og stampet ,og så 200 mm. flamingo, oven på flamingoen har man så lagt gulvspånplader 22 mm. og så et planke gulv. Altså ikke noget med at støbe. Og tømmerne som har lavet hele arbejdet siger at de har lavet det mange steder og det fungere fint. Man kunne jo så lægge et tyndt gulvvarme net mellem spånplader og plankegulv, man skal så bare lægge nettet i multi klæb.sådan at planke gulvet ikke hviler direkte oven på varme kablet.
Venlig hilsen
Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis