Myresikker terrasse

Hvordan konstruerer jeg en myresikker terrasse ?, forstået på den måde at myrerne ikke må grave sand op imellem fliserne.
Vi kan ikke undgå at de lever i græsplænen rundt om huset, men hvis bare vi kunne slippe for de små sanddynger på terrassen.

Er den eneste løsning at støbe et dæk og så lægge klinker på, eller kan man lægge fliserne i jordfugtig beton ??

Eller er der en endnu smartere løsning ??

Hilsen Anders

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg tør næsten ikke nævne det smile hvad med lidt myre gift en gang imellem? Kender ikke til konstruktioner som kan forhindre myrerne i at stifte bo uder teressen

mvh Anders
Jeg anlagde en ny terasse for 3 år siden og brugte fiberdug som underlag.
Jeg HAR myrer, men kun i yderområderne - op mod husmuren eller mod skrænterne - altså der, hvor fiberdugen slutter.
Hælder kogende vand på de stakler :oops: og det hjælper :?
Selvfølgelig kunne gift måske løse problemet, men det vil jeg ikke bruge.
Og egentlig synes jeg ikke det er at skyde gråspurve med kanoner :-)
Det vil det derimod være hvis man bruger en uge på at lave en terrasse som er ubrugelig efter et år !!
Er der ingen der har erfaring med fliser på jordfugtig beton ??

Hilsen Anders

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
Min erfaring er, at hvor en flisebelægning er konstrueret "korrekt", dvs. med opbygning med stabilgrus, leret grus (og evt. fibertex), gider myrerne generelt ikke være - de er trods alt lidt dovne også.
Hvis du i det skarpe fugesand blander cement (lav en "første fejning", hvor du ikke fylder fugerne helt oo, glem cementen i "anden"), så er du sikret så godt som muligt.
Alternativet er en støbt belægning á la McDonalds - sten præget i fugtig cement.

Tit og ofte anvendes "alm. strandsand" til underlaget, idet folk ikke ved, at der er forskel på sand (eller grus, som jeg nu har lært, det hedder). I strukturen er det som små perler, som for myrer er et lækkert byggemateriale.

Mvh.

Jan R.
kan godt følge dig i at det ville være optimalt med et betondæk for at undgå de satans myrer. Men sådan et dæk på et 15 cm overlever vel næppe et vådt efterår og en efterfølgende kold vinter. Det må da blive plaget af frostsprængninger og så bliver det sikkert ikke ret kønt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis