Hva' stiller jeg op med alle mine squash???

Hej...

jeg havde en jordbunke tilovers (kommunens genbrugs jord), og vidste ikke lige hvad jeg skulle stille op med den...

men så blev der sået Squash - landløbere- lidt bønner.., men de squash giver helt vildt, langt mere end vi selv kan bruge...

Jeg dampkoger dem også gerne når de er på størrelse med en tommelfinger med blomsten på, og tilsat lidt smør, det smager rigtig godt til mange ting...

Er der mon nogen der har nogle gode ideer, til hvad vi kan bruge dem til, ud over at anvende dem "her og nu"???

Det skal lige siges, at jeg har ingen stor fryser jeg kan opbevare dem i...

mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lader dem vokse store, så kan de opbevares i en kælder i flere måneder efter høsten.

Skrællen er så godt nok stenhård, men indmaden er god til f. eks. suppe.

Vi har ofte høstet squash på over 3 kg/stk, men selv mindre kan godt holde sig.
Hej Efy...

og mange tak for dit tip...

Det lyder godt at bruge dem til suppe..., har du mon nogle spændende opskrifter også?

Jeg forestiller mig suppe kogt på høne, med en masse spændende rodfrugter - og lidt chilli.., det er garanteret mumff på en kold efterårsaften hvor det hele rusker derude...

Øh, dette skulle vist have stået under "Mad", men det kan jeg ikke finde ud af, måske kan du hvis dialogen fortsætter...

Hav' en god dag!!!
mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Jeg vil nu fortsætte tråden her. Jeg er ikke god til mad, det overlader jeg til konen og hun er p.t. meget langt borte. Opskriften kan jeg dog godt skrive af:
800 g squash
2 kartofler
1 løg
½ l boullion
skæres i småstykker, koges i ca. 20 min og blendes.
Tilsæt salt og evt. krydderier samt eventuelt piskefløde.
Kan spises såvel varm som kold

Men husk nu at den hårde skal ikke skal anvendes!!
............og der kan også laves en god marmelade af dem

mums

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ummhh..., det lyder jo lækkert...

Den dér suppe, er det til 4. pers.?

Findes "Den Grønne" på nettet? - hvis, hvor kan jeg så finde den, har desværre lånt min ud til én der har glemt at aflevere den tilbage...

Tak for hjælpen...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Man kan også bruge dem i kage!! Jeg har dog ikke opskriften på squashkage, men det er der sikkert en anden der har.

Carsten.
Syltede squash som i Tørslefs den grønne, men med vanilie i stedet for ingefær.

Når I har spist dem I har lyst til, så lad resten ligge, og fræs dem ned, ellers får ungerene squash traumer resten af livet. Det er udemærket grøngødning så der er ingen grund til at have dårlig samvittighed over ikke at bruge dem alle.

Min svigermor plejer at sige at man skal huske at låse dørene i bilen når man er i kirke, ellers er den fyldt op med squash når man kommer tilbage...

Green

Du har vist en meget vis svigermor..., det er jo underligt at have overflod i nogle mdr. og så er det væk i andre...

Det passer mig fint, at overfloden kan graves ned og berige jorden, for den har vist ikke fået noget at leve af i rigtig mange år....

Jeg har også sat kålplanter ( grønkål - rødkål - spidskål), og de ligner nogle planter der har været med i krigen, de hænger med "ørene" og er ret gennemhullet af jeg ved ikke hvad...

De har jo fået godt med vand, så det er ikke dét, jeg har også lagt lidt efterladenskaber fra kaninburet ud i bedet, men det var åbenbart ikke dét...

Jeg ved sommerfuglelarver er vilde med spidskål...

Hvad kan jeg mon gøre for at redde lidt af min avl...

Men det er ikke hele urtehaven der lider af under-udbytte..., min cherrytomat går helt amok, aldrig har jeg oplevet noget lignende...,

Men OK' min nuværende urtehave, har de sidste 30 år fungeret som et vildnis af stauder, men jeg har fjernet alt det og startet på en frisk, men jorden er ikke endnu blevet beriget med organisk guf..., så det er nok derfor, at noget ikke rigtig vil give afkast....

Så hvis der er nogen der gider at bruge tid på lidt gode råd, vil det jo være fedt!!!

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis