Nye vinduer fra OLT?!

Odense Lavpris Tømmerhandel A/S fører vinduer til lav pris... Er der nogen her, der har set disse vinduer og kan udtale sig om kvaliteten?
http://www.olt.dk/Katalog/vinduer/Produktinfo-vinduerfyr.htm

Jeg bor i København, skal bygge i Småland og synes lige jeg ville høre om nogen har dårlige erfaringer med vinduerne før jeg kører helt til Odense...

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

ADVARSEL!!!

Jeg kan se at vinduerne ikke er DVC certificerede og dette skulle være nok til at holde fingrene væk, og de er ikke vacumimprægnerede hvilket er et must.

Jeg er pt i gang med at skifte vinduer ud som er ca 11 år gamle (ikke certificerede) pga råd, og de første skiftede jeg for ca 2 år siden i samme bebyggelse.

Jeg har eksempler på råd/svampeskader i helt ned til 5 - 6 år gamle vinduer pga. dårlig trækvalitet og manglende vacumimprægnering.

SÅ KØB DVC CERTIFICEREDE VINDUER OG DØRE

------------------
www.orla-nautrup.dk
Jamen…!? Hvis de fungicidbehandles på udsatte steder og mættes med grundingsolie for så at få hvid linoliemaling med over 50% kogt (rå, koldpresset) linolie - alt sammen udført med tynde lag, der udtørrer imellem påføringerne - er det vel uinteressant om de er imprægnerede overhovedet?!?

En dårligt udført linoliebehandling lader til at være ringere end den gængse behandling af trævinduer med vacuumimprægnering og vandbaseret færdigstrygning. Det viser en undersøgelse udført for By- og Boligministeriet af seniorforsker Erik Brandt fra By og Byg og arkitekt Tove Lading… En veludført linoliebehandling er vel således bedre end den vacuumimprægnering du, Orla, refererer til!?!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Til Triumfthye

Med al respekt for behandlinger med div. former for linoliebehandlinger som jeg ingen erfaring har med, vil jeg sige at DVC certificeringen indeholder krav til både udførelse, trækvalitet og imprægnering som samlet giver et godt resultat, som man sandsynligvis ikke kan opnå ved at påføre linolie m.m. på et stykke træ der ikke er egnet som vinduestræ (man kan ikke lave 1. klasses arbejde hvori der indgår 2. klasses materialer).

Der findes en del fabrikker der udfører en mere miljøvenlig vacumimprægnering i dag.

------------------
www.orla-nautrup.dk

Hvis man sætter sig lidt ind i tingene, så kan man vel tage ud og se på vinduerne. Man kan jo hurtigt se og træet på vinduerne er kernetræ. På det link TriumfThye skrev, står der at vinduerne er impregneret.

DVC certificering er sikkert meget godt, men mine vinduer fra Jysk Vindues Kompagni er DVC mærket, og det er noget lort til op over begge øre. Så selvom vinduerne er DVC godkendt, er det ikke nogen garanti for at det er iorden. Jeg er næsten sikker på at de vinduer TriumfThye henviser til er i væsentlig bedre kvalitet end JVK's vinduer.

Mvh
ThomasB
Til ThomasB

Det lyder mystisk at dine vinduer fra JVK er DVC certificerede da de ikke er registrerede som sådan, og det fremgår heller ikke af deres hjemmeside.

Er der synlig mærkat på vinduerne med DVC mærket?

Se: http://www.dvc-vinduer.dk

Hvor mange GDS/LDS kan se om træet er kernetræ eller iøvrigt egnet som vinduestræ, og de kan i hvert fald ikke se om det er vacumimprægneret.

Det undrer forøvrigt mig at der ikke er kvalitetskrav indføjet i lovgivningen angående vinduer, da der går mange ressourcer tabt her, ved de mange fejlproducerede/ mangelfulde vinduer der bliver monteret.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Hej Orla.

Der er en lille metalmerkat på vinduerne, hvor der står DVC.

Det er rigtigt at LDS'ere måske ikke kan se om træet er OK, men jeg synes tydeligt at man kan se om vinduer er noget møg.

Mvh
ThomasB
Sporene fra JVK skræmmer. Jeg ville nu under alle omstændigheder hente vinduerne selv og kontrollere om de holdt kvaliteten (altså den forventede) inden jeg tog dem hjem. Men Orla har da ret i at det er betænkeligt at handle ikke-certificerede vinduer. Der kan jo være et eller andet man overser som ikke-fagmand, så det vil jeg da afstå fra at bruge tid og penge på at tjekke ud hos OLT. Det kunne blive et større besvær, i særdeleshed da jeg skal bruge mange specialmål og derfor ikke kan vælge og vrage…

Jeg ved nu ellers pænt meget om træ, men her er noget der undrer mig. Når man bygger i kerneved fra fyrretræer har man et af naturens bedste forsvar mod dårligt vejr, svamp og råd. Samtidig er kerneved ikke synderligt modtagelig overfor imprægnering. Vacuumimprægneres træet ikke før man bygger i det? Vil man i så tilfælde ikke kunne se områder (forarbejdet/afskåret træ) med manglende imprægnering (fordi imprægneringen ikke trækker dybt ind i kerneved)? Eller bygger man med træ der både indeholder kerneved og splintved, således at det gennemimprægnerede splintved vender ind mod vinduet og det modstandsdygtige kerneved vender ud imod det hårde vejr? Eller vacuumimprægneres vinduerne efter endt udskæring/montage?

Hvad angår de KIPA vinduer, som jeg flere steder fra fornemmer en vis tilfredshed med (men som jeg aldrig selv har set), er der en her på Lav-Det-Selv der nævner at de har mange knaster. Men når vi taler kerneved er det temmelig usandsynligt at knasterne er døde. Selvom de kan være æstetisk belastende (hvis man ikke maler sine vinduer) udgør levende knaster vel ikke noget problem!?

Til sidst; hvad betyder GDS/LDS?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
G=gør
D=det
S=selv
L=lav

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

DET ER NU MEGET SJOVT MED JVK, FOR JEG HAR TALT MED DEM I DAG ANG. ET TILBUD JEG HAVDE FÅET FRA JNA-VINDUER (FOR AT PRUTTE LIDT MED JVK'S PRIS), DE SAGDE STRAKS, AT JNA-VINDUER IKKE VAR DVC-CERTIFICERET OG AT DET VAR DE, MEN JEG KAN ALTSÅ HELLER IKKE FINDE DEM PÅ LISTEN OVER CERTIFICEREDE VIRKSOMHEDER PÅ DVC'S HJEMMESIDE. DVC-CERTIFICERET ELLER EJ, SÅ GIK JVK ALLIGEVEL MEGET HURTIGT 10.000 KR. NED I PRIS PÅ TILBUDDET, MYSTISK.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også