Renovering af bad i gammel lejlighed

Hej alle gør det selv folk.

Da jeg har købt en gammel lejlighed i kbh. skal jeg til at sætte det gamle badeværelse i stand. og jeg vil gerne lægge fliser på det gamle terasogulv. men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør med gulvafløbet. Kan/må man forhøje afløbet med en ring så man får det op i håjde med fliserne ?

Hvis jeg skal forklare fra en ende af....

Jeg tager gamle væg fliser ned, og puser op og gør klar...

SÅ lægger jeg en Forhøjer ring (ved ikke hvad den hedder) på afløbet og kommer vådrumsmembran over alt (Væge og loft)

Og så setter jeg fliser op igen (gulv og luft)

kan det gøres sådanne og er det lovligt ?

Jeg vedhæftet lige et billed så i måske bedre kan se hvad jeg mener

bad001.jpg

På forhånd tak for hjælpen

mtb
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ups undskyld det store billede :oops:

mtb
Dit badeværelse ligner til forveksling mit gamle. Må jeg foreslå dig, at du - når du nu er igang - fræser ud i vægge og gulve og får lagt alle rør herind.
Hvis du selv gør alt forarbejdet samt piller alt det gamle ned efterfølgende, er der under ½ dags arbejde for en vvs'er (i hvert fald hvis han er jydsk - undskyld)

Dels hæver du den æstetiske værdi af badeværelset, dels ryger ejendomsværdien i top - og endelig er det så meget mere hygiejnisk!

Mvh.

Jan R.
ErikP: Jeg kan ikke lide terrozzo og vil gerne have fliser Ellers tak for forslaget...

Jan R: Der vil sedføelig også blive lavet rør og alt mulig andet. jeg har bare ikke beskrevet dette da det ikke er nødvendigt for mit spørgsmål...

Selvom jeg sedføelig gerne høre gode forslag som jan r. og erk p. kommer med ville det være rart hvis en kunne svare på mit spørgsmål biggrin

mtb
Jamen så forstår jeg ikke spørgsmålet - for hvis din vvs'er fører afløbsrøret i væggen, sætter han også et nyt gulvafløb i (se f.x. varenummer 153490110 på e-vvs:

http://www.evvs.dk/index.php?cPath=48&filter_id=244&osCsid=a3b0024066964c2c623ca8c521bb024d

- og han vil blive meget glad for lidt ekstra højde!!!!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Det var for at slippe for at skifte gulvafløb.. hvis man bare kan forhøje det, uden at skulle banke det gamle op og støbe et nyt i ville det jo være meget nemmere....

Du skal ikke tage dig af det afløb der kommer fra vasken og de andre rør som er på billedet. da disse vil blive flyttet hen til andre afløb.... det afløb som det drejer sig om skal kun bruges til at lede vand væk fra bruseren.

mtb
Kommer jo an på, hvordan afløbet ser ud dernede - hvilken diameter er røret? Umiddelbart skal der monteres et gulvafløb (f.x.
Blücher Gulvafløb 110mm til beton og klinkegulve.
(153585116)), ikke så meget for at få lavet et korrekt afløb, men for at få vådrumssikringen til at virke.
Forhøjer du bare afløbet med en rist, kan vandet under fliserne/i fugen i princippet ikke komme væk (selvom det nok var den løsning, jeg ville vælge, hvis der ikke skulle en vvs'er forbi......)

Mvh.

Jan R.
Afløbet er 110 mm og er af rustfrit stål, og så er der sådanne en vanlås (vare nr: 153415526 på http://www.evvs.dk/index.php?cPath=48&filter_id=244&sort=2a&page=1&osCsid=a3b0024066964c2c623ca8c521bb024d

Som du måske kan se på billedet har der været banket op rundt om afløbet dvs. at afløbet har været skiftet før. ifølge viseværten sikkert da der blev skiftet nedfalsstammer for nogle år tilbage...

Nu skriver du at du nok også ville vælge denne løsning hvis du skulle GDS. og min tanke er at "Hvis" der skulle løbe vand ned under fliserne, ville det ikke nå længere en til vådrumsmembranen og alså kun ødelægge mit badeværelse. og ikke lave vandskade i lejligheden neden under og så kan jeg godt leve med risikoen.....

Jeg tager meget gerne imod et evt. link til den rette forhøjer jeg skal bruge samt sedføelig hvis du har andre forslag til hvordan det kunne laves...

mtb
Jamen så ville jeg bruge Blücher gulvafløbet. Det kan sætte direkte ned i 110 mm røret og placeres i den højde, du vil have det. Vådrumsmembran hen over den runde del, hvorefter selve risten blot placeres i fliseklæberen. Og vandlåsen har du jo allerede - så den skal blot løftes op for at sættes ned igen.

Mvh.

Jan R.
Så er jeg nød til at have det gamle op ikke ? eller kan det bare settes oven i det andet ?

mtb
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis