Gode knive hvilke?

Jeg går og kigger på at ville købe eller ønske mig startet til et godt kniv sæt. Jeg har kigget lidt på det mærke der hedder Lion, er der nogen der har erfaring med dette mærke?
Hvis I har andre forslag til andre mærker er disse også velkommen. Er dog ikke interesseret i Global da de I de få test af knive jeg har læst har fået bundkarater i kvalitet og holdbarhed, og her skulle det være designet man betaler for, deruvover synes jeg også de er for almindelige, da der er gået lidt mode i dem. Dog synes jeg Lion ser flotte ud også men vil ikke have dem hvis deres kvalitet også er ringe.

Håber nogen har erfaringer de vel dele.

\René
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej René

Jeg har ikke nogen erfaring med Lion knive. Selvølgelig skal man ikke forvente, at et sæt med 3 knive til 20 kroner kan holde i mange år, men hvis man køber knive til en fornuftig pris, så skal de såmænd også nok holde hvis man altså behandler dem ordentligt.

Det der efter min mening er det vigtigste ved en kniv er, at den ligger godt i hånden. Vi er jo allesammen forskellige, så det er bare med at komme ud og "se" med fingrene. Der er efter min erfaring meget stor forskel på hvordan både skafter og blad er udformet. For eksempel kunne jeg aldrig drømme om at købe en Global kniv, ikke på grund af kvalitet eller udseende men ganske enkelt fordi den føles "forkert" når jeg holder på den.

En anden ting er, at du skriver at du vil starte et godt knivsæt. Der skal du lige være opmærksom på, at der findes et utal af forskellige knive der er beregnet lige præsic til alle mulige ting. Men min mening er, at det hurtigt viser sig at det er ganske få af de mange forskellige typer knive man rent faktisk bruger. Så derfor prøv at finde ud af præscis hvad det er for nogle typer du tror du kommer til at bruge (slagterkniv, brødkniv, kartiffelkniv etc.). Samtidig synes jeg, at det er ekstremt rart at have et par stykker af de typer knive man bruger meget, så den ikke står på opvask af kniv hvert andet minut mens der laves mad.

Blot til inspiration.

MVH
Kim

MVH
Kim
Hej Rene

De fleste knive i den prisklasse du snakker om er egentlig ok - det er mere et spørgsmål om hvordan de ligger i hånden..

Jeg kan se du kommer fra københavn - Et af de absolut bedste steder at købe køkkenudstyr (ikke bare knive) er 'Kunst
og Køkkentøj' inde i centrum. Masser af de prof. kokke køber ind i den forretning..

Adresse: Østergade 26D (det ligger inde i det lille stræde over for Magasin)
1100 København K
Telefon: +45 3313 2928

De har et meget stort udvalg af knive - og i modsætning til alm. isenkram forretninger ved de faktisk noget om det de sælger..

Mvh
Niels
Bare lige til input (er selv træt af Globals "hvermandseje").
Har haft Global i snart 10 år - og de slides bare ikke (mine knive, som bruges dagligt på hårdt underlag, ser ud som nye). Bemærk, at deres hårdhed er 56-57 Rockwell, som er noget af det hårdeste indenfor knivstål.
- og sjovt nok har jeg kun set relativt gode test af dem ;-)

Men vælg dine knive efter dine hænder - jeg valgte i sin tid Global, fordi skæfterne passer perfekt i mine og balancen i de primære knive er perfekt - for mig. Til gengæld er flere af de små knive noget skrammel, fordi der ikke er plads til fingrene, når man skærer -bladet er for lavt.

Skulle jeg vælge i dag, ville jeg snuppe Zwilling i en god kvalitet - fordi ryggen på klingen er bred, hvilket giver en stiv klinge (som jeg er vild med), ligesom klingen ikke slides.

Har for øvrigt set et par gode anmeldelser af Lion Sabatier. Imidlertid er det min fornemmelse, at de fleste af disse anmeldelser ikke er helt upartiske...

- men igen, vælg dem, du synes er fede - man har fat i dem mange gange daglig, så det skal være ren fornøjelse. Skulle de så være slidt op om 15 år (og det er de ikke) så kommer du nok også over det.
Husk at investere i et godt strygestål og en slibesten (gerne skifer), når du nu er igang.

Mvh.

Jan R.
Mange tak for alles jeres gode svar, jeg tror jeg vil smutte forbi østergade og kigge der, men også have jeres erfaringer i baghoved. Med hensyn til Global var det nu heller ikke for at rakke det ned for som sagt har jeg ingen erfaring med dem selv og derfor kan jeg ikke udtale mig med hensyn til dem, andet end de få test jeg har set i tv, men det er jo nok heller ikke de bedste test.

Jeg må ud og have dem i hånden og og se hvordan de føles og virker og så vil jeg have jeres forslag i baghoved.
>Jan, hvor har du evt læst test af knive henne, synes det er svært bare at finde noget på nettet? Må godt være på engelsk, tysk eller andet.

\René
Hejsa,

Søger næsten altid på engelsk - såvel englændere som amerikanere elsker tests, og qua deres store befolkningstal er der næsten altid en mængde mere eller mindre lødige test at vælge fra.
Fandt bl.a.
http://www.choice.com.au/viewArticle.aspxid=104322&catId=100285&tid=100008&p=8

ved at søge på google (test knives kitchen).
Siden har også en god beskrivelse af, hvad man skal se efter (meget lig, hvad der er kommet af gode råd her).

En anden var
http://www.kochmesser.de/nytimes.html

Håber du finder noget brugbart!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hvis du er til lidt liebhaveri så se på www.kokkensknive.com De har nogle dyre, men fantastiske japanske knive, som du kke finder hos alle og en hver. De er stenhårde (rockwell 60) og hvinende skarpe.
Hej

Global knive findes i to udgaver. De ægte knive og kopier.
De ægte knive har sandfyldt skaft. Det kan høres når du knipser med neglen på skaftet. Har set "global" knive til 100 kr på et kræmmermarket.

Knivbladets kvalitet er altafgørende. Hvis man køber 14 knive for 200 kr
har man 14 stykker skodstål med håndtag.

De bedste knive er af kulstofstål. De bliver superskarbe og holder skarbheden, MEN de ruster og kan ikke tåle en tur i opvaskemaskinen.
Der er også mange gode rustfrie knive på markedet.

Sabatier og Vitorinox er gode. Bacho har også lavet køkken knive, men de fås ikke mere.

Se evt: http://www.axminster.co.uk/category.asp?cat_id=206835

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Sandfyldt skaft... hvad er formået med det? vægtbalancen, gætter jeg mig frem til.
Jeg har brugt Zwilling i flere år - fine knive,dem med "nitter" i skaftet, de nye er helplast skaft, som jeg ikke bryder mig om.
Der var/er en kniv-sliber i Kødbyen i København, han ved en masse om gode knive

 

første, undskyld for min dårlige dansk ..

Der er mange gode knive derude, der kan bruges i madlavning. i Amerika Jeg brugte global knive lavet af en skarp materiale i japan de brugt forskellige kniv til at skære sushi, her I Danmark er jeg foreslå både globale kniv og Rosendahl produkter.

en af de mest bugte kniv er faktisk en kokkekniv
til det meste "skære arbejde" i køkkenet. (for min vedkommene)
lige fra hvidløjs hakning til forskæring af flæskesteg.
og vægt fordeling skal ligge der hvor håndtaget og bladet mødes.!
(ligevægt punktet).!
og min knivsæt er lidt af en blanding af forskælige mærker
lige fra tvilling stål til radvad royal. dem med nitter i skaftet.
og et par billige "reklame" knive bruges til at skære i stål mod stål
eksempel at skære medister i pande. af støbejern.
efter brug på to til tre gange skal den slibes i spidsen.!
ødelægger ikke stegepande. kniven er lavet af ret blød rustfri stål.!

måde jeg holder kokkekniven på er at pejefingeren holdes forand skæftet
at holde kokkekniven med to finger med pejefinger og tommelfinger
forand skæftet
og resten af fingerne krænges om skæftet.

men det er smagsag hvodan måden kniven holdes på.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis