Hjemmebagte burgerboller

Jeg kunne godt bruge en (afprøvet) opskrift på velsmagende, mættende burgerboller.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hm... Kunne du ikke skrive hvad kraven er? Jeg bruger ofte mine hjemmebagte, velsmagende, fyldige boller som burgerboller, men de er ikke populære hos børn - måske netop fordi der er afviger for meget fra den tørre, luftige type, man får på diverse burgerrestauranter.

Mvh
Torben
Min svigerinde laver nogle rigtigt gode burgerboller, de bliver bagt af en færdigblanding til burgerboller, med tilsætning af vand og gær.

Se det er jo vældig nemt, og når nu resultatet samtidigt er godt såååå.

Carsten.
Tja det skader vel næppe at prøve...

Jeg må på jagt efter burgerbollemel - tak Carsten.
Du skal ikke begræde at de færdige melblandinger ikke er nået til Bornholm endnu :lol: :lol: , hvis både bøffen er fed og tung, og bollen er rimelig bastant, så står alle børn og de fleste voksne af, en let men sund bolle + okse/kalve på 10/12 % + din egen sunde hjemmelavede dressing og hjemmeavlet salat bla bla mvh Benny.

Benny N.
Du har vel ikke tilfældigvis opskriften på min egen sunde hjemmelavede dressing? :wink:
Hej,

Jeg vil gerne give dig opskriften, men jeg har ikke lige en nedskrevet opskrift, så der er forbehold for mængderne.

1 liter lunkent vand
½ pakke gær
1-2 spsk salt
2 dl A38, youghurt eller lign
1 sjat olivenolie

Ovenstående røres sammen. Herefter tilsættes mel til dejen har en passende konsistens. Den skal ikke være så fast at den kan æltes, men skal heller ikke være flydende - det er lidt svært at beskrive, her på LDS kan man måske nemmest beskrive konsistensen som lidt fastere end mørtel. Til en liter vand skal der nok bruges et par kg mel.

Som mel bruger jeg gerne en blanding af alm hvedemel, durrum mel og gerne én eller flere typer fuldkornsmel. F. eks. 1/3 durrum, 1/2 alm. mel og resten af de eksotiske typer.

Når dejen er rørt skal den stå til den er hævet til ca dobbelt størrelse, derefter røres den sammen igen og hæver påny. Nu røres der endnu en gang og bollerne sættes på bageplader med en stor ske. De hæver lidt igen (men de må ikke stå for længe, da dejen jo ikke er helt fast, vil de flyde for meget ud hvis de står for længe) og bages ved 180 grader i ca 25 min (hvis de ikke ser færdige ud skal de have lidt mere)

Ovenstående er den bedste forklaring jeg kan give, jeg har udviklet den gennem længere tid og husker ikke helt hvordan den oprindeligt så ud.

Hilsen
Torben
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis