Thuja hæk

Hej

Vi overvejer at plante en thuja hæk foran vores hus. Jeg har søgt internettet igennem, men har ikke fået svar på alle mine spørgsmål, - så måske er der nogle i dette forum som ved det.

1) Når hækken er vokset op, vil vi gerne kunne klippe den i en højde på fx 1,6 m. Men det er vist ikke alle thuja planter som er kønne, hvis de bliver klippet i højde og siderne. Hvilken skal man vælge?

2) Hvad er foreskellen (fordelen/ulemper) ved at købe løse planter eller planter i potter? Der er voldsom prisforskel.

3) Plantetorvet.dk har en Thuja Brabrant til kr. 50,- per potte. Det er vist billigt, - kender nogle denne type?

4) Hvor mange potter/planter skal vi bruge per meter?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej JKS: Det sidste først,planter med klump 2-3 pr. meter, planter uden klump 3-5 pr. meter, dem med klump kan du plante hele året, de andre aug-sep, det er også i august. du skal studse dem lidt i toppen med en lille beskæresaks, når de har nået de 1.5 m. ikke en hækkeklipper, det bliver ikke pænt, det tager ca 8-10 år for små planter at blive 1,6 m. Min thujahæk ind til naboen er 35 år gammel, er aldrig klippet på vores side, men studset lidt i toppen hvert 3. år, den er grøn og tæt hele året og småfuglene elsker at bygge rede i den, ja og jeg aner ikke hvad den hedder, men jeg ved planteskolerne har nogle, der kan tåle at blive klippet side og top uden at blive grimme, den dyre løsning er at købe dem i færdig højde. mvh Benny. god weekend. ps jorden må ikke være for kalkholdig Ph ca 6-7. du kan se hækken ude til højre.

Benny N.
Hej JKS
Thuja Brabrant er en udmærket hækplante som kan tåle at blive klippet, og som også kan tåle noget vind.
Om 50,- er billigt - tja, i forhold til hvad? Det kommer jo an på hvor store de er. Ved plantekøb er det jo altid et spørgsmål om størrelse - jo større jo dyrere. Et andet spørgsmål du nok skal stille dig selv er, om du tør købe planter du ikke selv har set først.. Grogaranti eller ej er det smadder ærgerligt at skulle grave hele molevitten op igen og plante nye, hvis hele banden går til. :evil:
Du kan jo altid spørge din lokale planteskole om de vil give dig et godt tilbud der kan matche prisen, hvis det er den der er dit vigtigste parameter.

God fornøjelse med hækken

mvh
Geraniumfan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis