Gori / Demidekk eller anden træbeskyttelse ??

Sidste år fik jeg malet det meste af træværket med en oliebaseret gori som jeg på det tidspunkt fik at vide var det bedste.
Nu får jeg så at vide at gori faktisk ikke er så god som mange af de andre, hvad skal man så tro ??
Kan det i det hele taget svare sig at købe dyr træbeskyttelse eller er den billige fra Jem&Fix lige så god ??

Håber der er nogen der er klogere end mig på det emne :shock:

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
Sidste år fik jeg malet det meste af træværket med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa jeg har regtig god arfering med Jotum Futura og har prøvet div billig malinger + flugger /gori / sadolin men for godt 5 år digen fik jeg malet hele huset med jotum futura og det ser stadig godt ud de andre mørker holdte lige fra 1 - 3 år jeg mener at jeg gav godt 1095.- for 10 litter heldækkende men det er alle pengenevær...
Ja der er faktisk forskel på mærkevarer og de billige. Solignum er i det øvrigt et af de ældste mærker indenfor træbeskyttelse. Forskellen på god og dårlig træbeskyttelse er afhængig af mængden af terpentin. Terpentin fordamper forholdsvis hurtigt og så er det det der er tilbage der skal "gøre arbejdet" Billig træbeskyttelse indeholder mere terpentin da det er det billigste. Du har et helt andet problem. Mig bekendt er gori det eneste mærke der tilsætter silicone til deres dækkende produkter. Det betyder at andre mærker har ekstrem dårlig vedhæftning til Gori. Altså en gang gori altid gori... Andre mærker kan bedre blandes.
Hvorfor tilsætter man silikone i Gori? Det gør det ringere, så det er de andre mærker som har "ægte" varer i bøtterne.

 

JA, hvorfor nu silicone, gider du forklare det ??
Der er vel en god grund til det ??

Hilsen Anders :?:

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
Har også rigtige gode erfaringer med Jotum. Det er dyrt, men malingen rækker rigtigt langt. Faktisk så langt, at jeg har købt for meget!!

Ankergaard
Annonce
En billig træbeskyttelse af god kvalitet er den fra morsø maling. Den dækker godt og holder ca. 7-8 år på bistader.
Har lige talt med Mr. Jeff French ( retired chemical engineer) fra Osmose Ltd. i England som ejer navnet og rettighederne til Solignum – som klart er det ældste firma i branchen,– grundlagt i 1907.
Mr. French fortæller, at Brifa har retten til navnet Solignum i Danmark, men at den recept de bruger IKKE er den samme, som den originale Solignum fra Osmose Ltd. ( og som stadig leveres i England - se deres hjemmeside)
Firmaet Hygæa fra Aalborg havde rettighederne til Solignum umiddelbart efter ww2, og lavede Solignum fuldstændig som den engelske. Hygæa solgte rettighederne til et andet firma, Carlsen & Plenge, I Bagsværd, og i dag er det Brifa i Vordingborg, der selv blander Solignum, som de ønsker det. Hos Metro, der også forhandler Solignum, aner de intet om alt dette. Den Solignum der blandes og sælges i Danmarkt har KUN navnet tilfælles med den originale Solignum.
Mr. French fortæller, at problemet med træbehandlingsmidler af i dag er, at CREOSOT, som tidligere indgik i træbehandlingsmidler er forbudt i dag. Ifølge EU regler må Creosot, der er en afgørende bestanddel i træbehandlingsmidler, hvor man vil forhindre råd, IKKE må eksporteres fra UK længere. Man må altså selv hente det hos Osmose Ltd. eller en af deres forhandlere.Det kan dog leveres til professionelle kunder som arbejder med maske og udsugningsanlæg. Creosot er blacklistet fordi man mener det er kræftfremkaldende.

Min konklusion:
Til at genmale mit hus´ træbeklædning ( efter 50 år ) ville jeg nok alligevel vælge Solignum igen.

AK-AK - verden er besværlig!!!!
Hejsa Allesammen

Først og fremmest, er det bevidst (jeg skal nok lige finde de videnskabelige artikler der beviser det - kommer senere - sikkert søndag) at emulsions træbeskyttelse er bedre en olie (alkyd) baseret træbeskyttelse, med mindre det er på absolut vandrette flader. Hvorfor? Fordi alkyd baseret træbeskyttelse trods alt, skaller hurtigere af end emulsion og dermed undgår man råd i træet. Det er bedre at skulle grunde og male om, end at skulle udskifte træværk.

Men når det så er sagt, så er emulsioner'ne klart mere holdbare og bedre for dit træværk end ren olie maling. Det er jo ikke for sjov at diverse store firma'er reklamerer med op til 15 års holdbarhed. (Og lad det være sagt med det samme, det er under de bedst mulige forhold - næppe realistisk på et hus der har en sydside, og det har de fleste hust jo naturligvis).

Ok - det var så det, men hvad der angår valget af mærke, må jeg klart anbefale ikke at bruge jem og fix, bilka m.m. træbeskyttelse. De er billige af en årsag. Der er ikke nok fungicid i produkterne, d.v.s. som mange har kommenteret, at der kommer sorte "prikker" - d.v.s. alger på malingen hurtigere end hvis man anvender et kvalitets produkt.

Demidekk optimal er et super valg, det eneste problem er, at det koster noget i nærheden af 1600 kr. for 10 ltr. Prøv dog Norges næst største malings producent - Gjøco. Jeg ved godt ingen kender dem, men det virker fandme. Man kan sige meget om de der nordmænd, men de kender altså til deres træbeskyttelse, også p.g.a. deres lange erfaring med det. Ellers er der andre, billigere alternativer, som er præcist ligeså gode, Jotuns proffesionelle løsning - Butinox futura - som efter min bedste overbevisning er præcist det samme som demidekk optimal. Bare billigere. Jeg fik 10 ltr. til 641 kr. inkl. moms den anden dag hos Plus maleren in Århus. Det er næsten 1000 kr. sparet pr. spand. Ellers har de det andet gjøco produkt som er det samme, til samme pris. Og det er helt sikkert ligeså godt.

Så drop bilka, jem & fix m.m. køb noget ordentligt. Det betaler sig i længden. Især hvis det er et større arbejde, og ikke bare et legehus f. eks.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også