Jamen du har helt ret, jeg tænker også mere på, at folk der går i gang selv med at rense et billede, ikke renser et billede der har værdi, for da er man godt klar over at dertil kræves en speciallist. Men mange har billeder hængende, som er købt på genbrug, og som trænger til en gang rensning for så at tjene til pynt så længe det varer. Det ville selvfølgelig være forfærdeligt hvis nogen med et Kirkebye billede kunne finde på at følge mit råd, så det vil jeg hermed trække tilbage.
Jeg har anvendt metoden på nogle gamle hyggelige "værdiløse" billeder, som blev så utroligt fine bagefter. Gamle billeder har oftest været udsat for fernis i forvejen, og en glans max. 20 har gjort arbejdet med rensningen værd, for nu tørrer jeg dem over med en microfiberklud, og de har holdt sig fine i flere år nu.
Citat: At man tidligere benyttede sig af ferniseringsteknikken, var udelukkende af den simple grund, at malingerne dengang ikke matchede hinanden i glansgrader.
Nogle farver var blanke hvorimod de brune nuancer altid var dødmatte. Citat slut.
Jeg har dog lige været på en udstilling med unge kunstnere, der øjensynlig har brugt billig vægfarve blandet med kunstnerfarve i deres malerier. De var tydeligt matte, det gjaldt især de sorte farver hvis man kan kalde en sort for en farve. Det gjorde billedet totalt dødt alle de sorte steder, og da jeg spurgte kunstneren var hun opmærksom på problemet, men vidste ikke hvad hun kunne gøre ved det.
Jeg har lige ferniseret mine (egen produktion) akrylbilleder hvor jeg havde brugt en blanding af billige farver og kunstnerfarver. Pga. forskellen i glans og for at gøre de billige farver lysægte. Men du har ret i at nogle kunstnere udnytter disse forskelle bevidst i deres malerier. De kan så ikke regne med de maler værker der kan holde i 100 år. Både fordi der ikke er nogen beskyttelse mod røg eller lys. De er også forfærdelige at rense når først de er beskidte.

Iøvrigt opfatter jeg ikke dit indlæg som et surt opstød, jeg lærer gerne af andre kunstnere, da vi nok alle arbejder forskelligt. og vi er jo enige. Så undskyld mit dårlige råd, der skulle have fulgt en forklaring med.