Hvordan renser man gamle malerier?

Jeg har et par gamle malerier, oliemalerier i guldramme, som jeg har arvet. De trænger til at blive renset af for røg og snavs. Hvilke midler kan man anvende til det?

Helle
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er kostbare malerier bør du nok overlade det til en fagmand, men ellers har jeg flere gange anvendt en tynd sæbeopløsning og noget vat eller en meget, meget blød børste/pensel. Pas på, at lærredet ikke bliver vådt, da i så fald kan krympe.
Citat fra Rejndrup

Jeg har et par gamle malerier, oliemalerier i guldramme, som jeg har arvet. De trænger til at blive renset af for røg og snavs. Hvilke midler kan man anvende til det?

Min bror bruger Lidt Madolie og citron blandet sammen, som værktøj bruger han vatpind og/eller tandbørste biggrin det er en langsomlig proces da der skal gås forsigtigt til værks med bløde roterende bevægelser. :lol:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har taget en microfiberklud fås købt i brugsen for ca 30 kr.

Hårdt opvredet i koldt vand, kan du tørre uden at trykke, lige så forsigtigt, så får du det meste af. Men ikke gnid hårdt, for så går malingen også af.

Når du så har fået renset det godt, kan du give billedet et lag klar lak, ikke vandbaseret (med mindre det er et akrylbillede). Du kan få spraylak, vælg ikke blank, men en halv blank, så får maleriet en fin finish og det er lettere at holde rent i fortsætningen.

(Det er det malere burde gøre inden de sælger deres malerier. I gamle dage gik man til fernisering, det hed det fordi alle billeder blev ferniserede og hængt op, så de var måske ikke tørre endnu, den første dag af udstillingen. )

Peline fra Midt-jylland
Citat fra Peline

Jeg har taget en microfiberklud fås købt i brugsen for ca 30 kr.

Hårdt opvredet i koldt vand, kan du tørre uden at trykke, lige så forsigtigt, så får du det meste af. Men ikke gnid hårdt, for så går malingen også af.

Når du så har fået renset det godt, kan du give billedet et lag klar lak, ikke vandbaseret (med mindre det er et akrylbillede). Du kan få spraylak, vælg ikke blank, men en halv blank, så får maleriet en fin finish og det er lettere at holde rent i fortsætningen.

(Det er det malere burde gøre inden de sælger deres malerier. I gamle dage gik man til fernisering, det hed det fordi alle billeder blev ferniserede og hængt op, så de var måske ikke tørre endnu, den første dag af udstillingen. )


:shock: :shock:

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hvad mener du?

Det fungerede ved 2 gamle billeder jeg har arvet, men som jeg skulle have nikotin af. De blev fine igen.
Microfiberen suger fedtet af. Men for alt i verden ikke gnid, da det også kan tage olien i malingen og det er jo ikke meningen.

Peline fra Midt-jylland
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Peline

Hvad mener du?


Undskyld! - Men jeg mener at micho har fat i den lange ende.-
Malerier kan have forskellige former for værdi.
Affektionsværdi er en af dem.
-Men lov mig, ikke bare lige at give malerierne en gang lak.-
Sæt nu værdiansættelsen er af en anden art end tidligere nævnt. :wink:
At billedkunstnere burde lakere sine billeder inden Fernisering eller aflevering,
-er jeg helt og aldeles uenig med dig i.-
Mange kunstnere bruger oceaner af tid på at lave skygevirkninger, helt ned til de mindste strøg. Skyggevirkningen kan bl.a. ligge i strøgenes retninger. Man kan bevidst arbejde med forskellige glansgrader, netop for at frembringe et bestemt udtryk i billedet.
-Så NEJ de burde vi ikke.-
At man tidligere benyttede sig af ferniseringsteknikken, var udelukkende af den simple grund, at malingerne dengang ikke matchede hinanden i glansgrader.
Nogle farver var blanke hvorimod de brune nuancer altid var dødmatte.

Betragt ikke indlægget som et surt opstød, biggrin biggrin
snarere som en angst for at vi en dag står med en LDS'er,
som står med eks. en P.Kirkebye
som er blevet lidt fnidret i farven og uhensigtsmæssig står i en polerbar glans 40.

Med venlig hilsen Retro.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jamen du har helt ret, jeg tænker også mere på, at folk der går i gang selv med at rense et billede, ikke renser et billede der har værdi, for da er man godt klar over at dertil kræves en speciallist. Men mange har billeder hængende, som er købt på genbrug, og som trænger til en gang rensning for så at tjene til pynt så længe det varer. Det ville selvfølgelig være forfærdeligt hvis nogen med et Kirkebye billede kunne finde på at følge mit råd, så det vil jeg hermed trække tilbage.

Jeg har anvendt metoden på nogle gamle hyggelige "værdiløse" billeder, som blev så utroligt fine bagefter. Gamle billeder har oftest været udsat for fernis i forvejen, og en glans max. 20 har gjort arbejdet med rensningen værd, for nu tørrer jeg dem over med en microfiberklud, og de har holdt sig fine i flere år nu.
Citat: At man tidligere benyttede sig af ferniseringsteknikken, var udelukkende af den simple grund, at malingerne dengang ikke matchede hinanden i glansgrader.
Nogle farver var blanke hvorimod de brune nuancer altid var dødmatte. Citat slut.

Jeg har dog lige været på en udstilling med unge kunstnere, der øjensynlig har brugt billig vægfarve blandet med kunstnerfarve i deres malerier. De var tydeligt matte, det gjaldt især de sorte farver hvis man kan kalde en sort for en farve. Det gjorde billedet totalt dødt alle de sorte steder, og da jeg spurgte kunstneren var hun opmærksom på problemet, men vidste ikke hvad hun kunne gøre ved det.

Jeg har lige ferniseret mine (egen produktion) akrylbilleder hvor jeg havde brugt en blanding af billige farver og kunstnerfarver. Pga. forskellen i glans og for at gøre de billige farver lysægte. Men du har ret i at nogle kunstnere udnytter disse forskelle bevidst i deres malerier. De kan så ikke regne med de maler værker der kan holde i 100 år. Både fordi der ikke er nogen beskyttelse mod røg eller lys. De er også forfærdelige at rense når først de er beskidte.

smile Iøvrigt opfatter jeg ikke dit indlæg som et surt opstød, jeg lærer gerne af andre kunstnere, da vi nok alle arbejder forskelligt. og vi er jo enige. Så undskyld mit dårlige råd, der skulle have fulgt en forklaring med.

Peline fra Midt-jylland
Konserveringsværkstedet har netop tilmeldt sig Lav-det-selv.dk og glæder sig til at kunne hjælpe private vedr. rensning og restaurering af malerier. Jeg kan se at sidste indlæg efterhånden har en del år på bagen - men vil gerne hjælpe, hvis det stadig er relevant. Derudover kan jeg kort beskrive, hvilke forhold man som professionel kigger på, når man gennemgår et maleri inden en rensning. Synes man at farvelaget har ændret farve eller ser meget mørkt ud; eksempelvis et himmelparti, der synes okkerfarvet. Det kan skyldes to faktorer! Det kan være, at farvelaget er dækket af et snavslag, der kan komme fra tobaksrøg, brændeovn eller tidens tand. (vores vægge bliver jo også beskidte efter mange år) selvom der ikke er blevet røget eller andre umiddelbare forureningskilder. Derudover kan det skyldes den formodede fernis maleriet har fået påført i tidernes morgen. Den gulner ofte med tiden og kan fjernes og der kan herefter påføres en ny fernis, og derved kan man reetablere maleriets originale udtryk.
For yderligere forklaring er man meget velkommen til at rette henvendelse til Konserveringsværkstedet. www.konserveringsvaerkstedet.dk eller [email protected]

Med venlig hilsen Britt Christmas-Møller
hej britt,dejligt indlæg.mit ? er tør jeg prøve at rense et billed der betyder meget for mig?prøvede at vaske det i lunken vand,det tog nok kun 20 af 60års cigar røg.er det meget dyrt at få renset et billed,eller er det noget jeg kan gøre selv?

pw.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også