hvad gør jeg ?

halvgammel IBM , harddisken står af, brugt, som har kørt, som slave stilles om og isættes, maskinen startes, intet sker, der isættes en startdiskette fra en anden maskine, den skriver Windows startes og ender på a: , derfra kommer jeg ikke videre og cd drevene installeres ikke, så restaurerings cd'en kan ikke bruges. hvad kan man gøre ?
hilsen Erik
nb. har kun begrænset viden om den slags :oops:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Er det Windows XP du kører? Og er harddisken sat som master eller cable select? For det lyder som om din maskine ikke får fat i HDD. Kontroller under boot, at din IDE0 og IDE1 (begge har master og slave) har registreret dit cd-rom drev og din HDD. Hvis dette er tilfælde, gør følgende...

...Når pc'en starter op allerførst vises et "boot"-billede, hvor du har mulighed for at komme i BIOS (typisk skal man trykke på DEL eller F10, lige efter boot).

Når du er i BIOS'en, skal du kigge efter en menu der hedder noget i stil med Boot. Her kan man typisk sætte rækkefølgen på hvordan maskinen boot'er. Sæt 1'ste boot til at være cd-rom og evt. anden til at være HDD. Genstart pc'en og maskinen vil nu bede dig om at trykke på en tast for at starte fra cd-rom.

Efter installation bør du slå 1'ste boot tilbage til HDD, da det giver en hurtigere opstart af pc'en.

God fornøjelse
Citat fra lynæs

halvgammel IBM , harddisken står af, brugt, som har kørt, som slave stilles om og isættes, maskinen startes, intet sker, der isættes en startdiskette fra en anden maskine, den skriver Windows startes og ender på a: , derfra kommer jeg ikke videre og cd drevene installeres ikke, så restaurerings cd'en kan ikke bruges. hvad kan man gøre ?
hilsen Erik
nb. har kun begrænset viden om den slags :oops:


har harddisken kørt i samme maskine som slave ??

jeg tror nemli at din maskine ikke finder harddisken!

1/ er du helt sikker på at stikket på harddisken sidder rigtig ?

specielt på ældre maskiner kan det vendes forkert, hvis det er vendt forkert kan du som regel se det på at HDD lampen lyser konstant og/eller hardisken starter ikke op.

hvor gammel er maskinen ?
og hvor stor er den "nye" harddisk ?
mange ældre maskiner kan ikke håndtere en harddisk over 30 GB

hvis stik sidder rigtig og du kan høre harddisken starte op, så skal du ind i BIOS og hjælpe den med at genkende harddisken.

det er muligt at din maskine der inde har noget der hedder hdd autodetect, det er det letteste at bruge og så kan du skifte hdd igen en anden gang uden at skulle rode i BIOS

hvis du har muligheden så få hjælp fra en der er kendt med at rode i BIOS, der skal ikke meget til før man får rodet sig ud i noget man ikke aner hvad er! sad

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

hej tak for svarene.

maskinen er en IBM ca 5-6 år gammel , pentium 0.850 gb.

harddisken er sat om til master, den kørte, som slave i en anden maskine, som er kasseret.
ved opstart installerer den et cdromdrev, men senere meddeler den, at der mangler en driver, og derfor opgiver install.

det ser ud, som om harddisken starter op et kort øjeblik.

hvis man havde hele Windows på kassetter, mon det så kunne lempes, men der er nok ikke stor chancer for at få fat i nogle.

hilsen Erik sad

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

hej tak for svarene.

maskinen er en IBM ca 5-6 år gammel , pentium 0.850 gb.

harddisken er sat om til master, den kørte, som slave i en anden maskine, som er kasseret.
ved opstart installerer den et cdromdrev, men senere meddeler den, at der mangler en driver, og derfor opgiver install.

det ser ud, som om harddisken starter op et kort øjeblik.

hvis man havde hele Windows på kassetter, mon det så kunne lempes, men der er nok ikke stor chancer for at få fat i nogle.

hilsen Erik sad


oki hvis det er en 850 MHZ skulle den nok uden problemer kunne kalre en stor HD.

hvad der det for en windows version du bruger ?

det lyder lidt underligt at den ikke kan finde en driver til cdrom drev, er det når du starter fra diskette ??

ellers en anden måde at gøre det på, er at smide din harddisk over i en anden maskine og instalere win der. når det så er gjort putter du harddisken tilbage i IBM maskinen. det er ikke den smarteste måde at gøre det på, men hvis den blir ved med at drille er det en mulighed.

prøv at sætte harddisken til CS (cable select)

og igen det er vigtigt at maskinen finder din harddisk, ellers kommer du ikke videre , det ser du bedst inde i BIOS

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra lynæs

...ved opstart installerer den et cdromdrev, men senere meddeler den, at der mangler en driver, og derfor opgiver install.


Beskriv lige fejlmeddelelsen ordret! Det gør det lidt nemmere at fejlfinde. Desuden mangler du lige at svare på tidligere stillet spørgsmål! ...og så er det ikke let at hjælpe.
hej kla

der er et sted hvor startrækkefølgen kan indstilles, der findes ikke et cdromdrev. jeg prøvede at sætte harddisken først, den kører så lidt og skifter over på disketten og starter så op.

Windows 98

jeg er sikker på at harddisken findes, jeg kan godt køre en scandisk. på c-drevet. og der er en del filer indlæst.

et andet sted kan man vælge startmåde, hvis jeg vælger at starte med promt, skal jeg svare J/N en masse gange, på et tidspunkt spørger den om der skal install. en cdrom, hvortil jeg svarer ja.
når alle spørgsmål er besvaret skriver den maskinen startes og efter et lidt forskelligt, skriver den at der ikke er en driver til cd, og installation ikke kan udføres. cd kaldes for noget lignende som " MSC001"

jeg vil ikke ulejlige andre med at stoppe min hd i deres maskine, så jeg må nok droppe at få den igang

erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis