El-dåse v/anh.træk - 8 ledninger med kun 7 stik/poler ?

Jeg skulle skifte el-dåse ved anhængertrækket på en Madza 323 1.5 Sedan ´97, men til stor undren er der 8 ledninger på bilen, men jo kun 7 stik/poler på den nye el-dåse. Der er en grå ledning på "8" i den gamle dåse, som forbindes via. en bøjle til blå "2", lidt som en bimetal sikring, dvs. enden ligger an på "2" og kan løftes.

Skal jeg ha' fat i en anden el-dåse for at kunne slutte de 8 ledninger til, eller hvordan takler jeg alle 8 ledninger når der kun er 7 stik/poler at proppe dem i ?

Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er ikke autemekaniker, men jeg tror, at det der er tale om (har oplevet det selv) er, at tågebaglyset på bilen slukkes når du sætter et stik i eldåsen. Jeg ved ikke om en autoekeltriker vil synes om det, men da min eldåse var defekt og den som jeg havde købt ikke indeholdt den funktion, kortsluttede jeg de to ledninger, så ledes at bilens tågelys stadig kan tændes selvom der er et stik (og dermed et køretøj) i eludtaget. Kan ikke se at det skulle betyde noget

mvh Anders
Jeg mener, det er lavet sådan, at man bruger bilens tågelys som strøm til eks. et køleskab i en campingvogn. Når lyset er tændt og man sætter stikket i (det fra campingvognen) tilslutter man kontakterne i stikket på bilen. Der kan dog med tiden blive dårlig forbindelse dernede. Da jeg var i lære som Automekker klippede vi ledninger i ledningsnettet til trækket over og loddede dem sammen(så tågelyset virker normalt). Så hvis man vil have fast strøm i stikket på trækket, trækker man bare en ledning ude fra batteriet og hele vejen bagud. Husk nu en sikring ved batteriet, og eventuelt en kontakt i bagagerummet.


meningen er at vognens tågebaglygte skal slukke når der er anhænger på. Prøv så at forestille dig en 6 kvadratmeter stor hvid plade ca. en meter bag din bil belyst med meget kraftigt rødt lys ! ! ! og se så om du kan se andet den blå og den grå ledning skal forbindes på kontakten så der er forbindelse til stikkets be 54G når der ikke er stik tilsluttet . hilsen "auto elektrikkeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis