Hvordan bruges en dekompresionsventil

Hej Bådfolk,

- på min motor, en Korsør 6 HK, sider der en ventil på topstykket, se venligst billedet (til højre for midten).

Skruen er sandsynligvis lavet af messing, og kan håndbetjenes.
Når den løsnes, bliver kompressionen over stemplet mindre.

- men hvordan skal den bruges ?

(jeg sidder lige og kommer i tanke om, at der også sidder en på siden af cylinderen, men den har jeg aldrig skruet på.

:shock: mystisk, intet billed, jeg prøver igen

>>Hilsen Lars cool
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra "Lars Jensen"

Hej Bådfolk,

.... se venligst billedet (til højre for midten)


:lol:
hej der

Jeg kan tage fejl, men typisk på den slags motorer, sad der en " snapser ".
Et lille bæger med en hane under. Skulle man starte motoren kold, hældte man benzin i bægeret, åbnede hanen, så benzinen løb ned i cylindren, og lukkede hanen igen. Altså en slags choker.
I de gode gamle dage, kørte man også tit på " traktolin " , eller blandede petroleum i benzinen, for at spare penge, og det kunne motoren ikke starte på, derfor gav man den en snaps af de rene varer, hvis man ikke var slået over på ren benzin, inden man stoppede motoren. Man havde som regel 2 tanke. Jeg havde en ven med en 4 cyl. Marstal, som kørte på ren petroleum, når den var varm, men det var ingen spøg, hvis han glemte at slå over på benzin inden han stoppede, den havde 4 stk. "snapsere "
venlig hilsen Lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har engang set en motor hvor der ogsaa var en saadan ventil paa, der blev den kaldt en snoefter.
Den blev brugt naar man skulle starte motoren, fordi kompressionen var saa hoej at den naesten ikke var til at dreje rundt, saa holdt man lige snoefteren nede mens man jokkede (det var en motor med en slags kickstarten)

Soeren
Hej

Som jeg kan se er det du spørger om og hvad billederne viser to meget forskellige ting. En snøfteventil er en ventil der letter kompresionen på motoren så den er lettere at trække rundt med håndsvinget. Det anvendes oftest på dieselmotorer men er også set på benzin motorer, kendes bla fra knallerter :? .
På benzin drevne båd motorer kender jeg dem ikke personligt.

En snøfter bruges på den måde at man starter med at åbne denne ventil og trække motoren rundt, gerne å den ommer godt op i omdrejninger, da der ingen kompresion er vil den ikke starte, men til gengæld vil den være ret let at trække på håndsvinget. Når der er omdrejninger på så lukkes snøfteren og maskinen vil så forhåbentligt starte, og rulle virere med fuld kompression.

På benzin motorer kan der vre tale om en tændings forstilning der gør at tændingen sættes meget sent, dette for at mindske risikoen for at den slår tilbage. Det kan brække en tommelfinger på ham der trækker svinget. Så derfor hold aldrig OMKRING et startsving, men hold så ALLE fem fingre er på den samme side af håndtaget, så flåes svinget blot ud af hånden og der sker ingen skade. Når så benzin motoren er startes op med den meget sene tænding, så stilles tændeingen tilbage for at få den rigtige ydelse og gang på maskinen.

Hvis en benzin motor skal kunne køre på petroleum er det mest normeale at der arbejdes med to tanke og man skal så huske at skifte over på benzin eller lukke for tilførelsen af petroleum, og så starte op på benzin.

Min stationære 3,5 hk FF'er har en tank hvor den kan køre på petroleum, og en lille beholder på karburatoren man spæder op med benzin og starter op fra, når maskinen er varm kan man skifte over på tanken der kan være fyldt med enten benzin eller petroleum. Det specielle på denne karburator er at den er udstyret med 2 stråespidser, der afgør hvor brændstoffet kommer fra. Der er ikke nogen egentlig svømmer på karburatoren her. Altså en ret enkel konstruktion. På denne maskine er der også en afrivnings magnet hvor man trækker et håndtag ned for at ændre fra lav til høj tænding, dette for at hundgå den slår tilbage.

Tilbage til dine billder. 8)
De ventiler du viser er de samme som anvendes på varmesystemer til at udlufte radiatoren med. Og her på motoren er de til at sikre kølekanalerne er tømte når motoren anvendes om vinteren.
Her luker man for søvadsventilen før pumpen og åbner så for bundhanen på kølesystemet og åbner de små håndskruer, de tillader at luften kan omme ind og man undgår vandlommer der kan fryse, og dered forstsprænge motoren. Før start lukkes disse luftskruer og søvandshanen åbnes igen, motoren er nu klar til opstart.


Undskyld den kringlede forklaring tongue

MVH Njord
hej igen.

i betragtning af at der fra start fortælles at kompressionen bliver mindre med ventilen åben, må njords svar, om at den er til kølevandsaftapning, indebære, at kompr. løber ud i kølegangene, hvilket nok er lidt utænkeligt, såfremt motoren ikke er tæret helt op. i øvrigt er der da nemt at konstatere om ventilen er til vand eller, der er forbindelse til cylinderen,
sku den af hold en finger over hullet og turn motoren, så vil det vise sig, om kompressionen vil den vej ud eller ej.

prøv www.trabatsakuten.nu gå ind på deres links find FM motorn gå ind på bilder af Astas motor, der kan du se billeder af en 2 cyl. motor med 2 snapsere, af en lidt anden konstuktion, ikke en Korsør, men de fungerer ens. du kan også se snipen Marta's billeder der er en encyl. med snapser
hilsen erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Tak til alle der har svaret, og undskyld at jeg glemte at skrive at det er en Korsør motor (godt set: Lynæs).

Ordet "dekompresionsventil" var et gæt (fordi jeg en gang har hørt ordet nævnt)

Der kommer aldrig vand ud gennem ventilen og kompressionen bliver klar mindre når motoren tørnes, så Njord start-beskrivelse er nok ok.

Jeg kan godt se ligheden med en gammeldags radiator-ventil, så den originale ventil er sandsynligvis blevet udskiftet på et tidspunkt.

Desværre har jeg stort set ingen information om motoren og Rødvig skibsmotor museum, havde kun meget lidt information om Korsør motorer. Jeg vil derfor efterlyse noget materiale i et andet indlæg.

>>Hilsen Lars cool
der har aldrig været en dekompresionsventil på din motor, der har 100% været en snapser i det hul. din motor skal nemlig ikke startes ved at snurre startsvinget mange gange rundt , den skal bare lige vippes over kompressionen med et hurtigt træk. og din tændmagnet er konstrueret til det.

hvis en motor skal " løbes igang " gør man det ved at tvinge ventilerne i åben stilling,( normalt med et lille håndtag ) få motoren i omdrejninger og så slå ventilerne til .
det system er der på mange ældre små dieselmotorer, hvor man startede med håndkraft eller med en dynastarter, som ikke havde mange kræfter, min egen Volvo MD 5, som har alm. starter, har det også, så motoren kan startes, selv om strømmen svigter. det brugtes ikke på knallerter, al den stund at der på 2taktsmotorer ikke findes ventiler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
i instruktions bogen står der at udluftningsskruen i topstykket bruges hvis man har druknet motoren.den anden skrue er til at tappe vand af vandkammeret når motoren brufes i frostvejr.motoren er blå hammerlak/rød dæksel på krumtaps udluftningen.
jeg har instruktionsbog/reservedelskatalog.reservedele fås i marstal
Den 10. marts skrev "Strynboen"

1) "den anden skrue er til at tappe vand af vandkammeret når motoren brufes i frostvejr"
- er dette personlig erfaring eller fremgår dette også af din instruktionsbog ?
Det fremgår nemlig ikke af den instruktionsbog som en venlig læser har scannet til mig.

2) "motoren er blå hammerlak/rød dæksel på krumtaps udluftningen"
- jeg har vedlagt et billede af min motor. Som du kan se trænger den til en gang maling. Er det A der skal være Rød, eller både A & B (billedet)?
- Ved du om oliepålyldning skal foretages igennem udluftningen ?

3) har din motor et motorskilt siddende ved punkt C (billedet), og hvis ja - kan du evt. lægge et billede at dette evt. af motoren i en vinkel hvor det kan ses.

Tak for svaret, Lars

>>Hilsen Lars cool
du har ret i at aftapning af vand i vandkammeret ikke er beskrevet i bogen
de er beskrevet som "udluftningsskrue1/8" pos,nr 278
desvære er skilter også meget dårligt på min(klistermærke)
det er kun låget på udluftningen der er rødt ,samt kmf bogstaverne på reversen
motoren blev købt af min far i 72,og kostede6172,50 for en 12 hk med skruetøj
jeg regner med at skifte den ud med en sabb 8-10 i denne sommer,så hvis du kender en der mangler en ,må du bare skrive
venlig hilsen strynboen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også