Linolie - godt eller skidt?

Jeg har efter råd fra en glarmester behandlet mine gamle trævinduer med rå linolie indvendig, idet de var ekstrem udtørret. Efter 14 dage prøvede jeg at male ovenpå med en terpentinbaseret alkydmaling, hvilket mislykkedes. Farven boblede op og kunne efter 2 døgn tørres af med en tør klud. Er der nogen som har erfaring med hvor lang tid man skal vente med at male ovenpå hvis ikke man har lyst til at gå i krig med linoliemaling? Kan man evt. afrense overfladen så meget, at en traditionel farve kan hæfte?

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af DarthJordan (den 26-07-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af DarthJordan (den 26-07-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af DarthJordan (den 26-07-2002).]
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En grundig aftørring med klud skulle være nok. jeg tror fejlen ligger i at du ikke bruger linoliemaling. Det linoliemaling jeg har brugt var 24 timer om at tørre og jeg skulle male 3 gange for at det dækker helt med farven hvid. Som grunder ville jeg nok også blande linolien op med 1 del linolie til 2 dl. vegatabilsk terpentin. Så trækker den bedre ind i træet. Prøv evt at affedte træet med terpentin, inden din viderebehandling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
At blande terpentin, om det så er mineralsk eller vegetabilsk, i linoliemaling svarer til at... ja, jeg mangler faktisk en brugbar allegori. Det er ihvertfald dumt, fordi linoliens positive virkning bl.a. består i at hindre udtørring, mens terpentin faktisk bevirker det samme. Maler man med ren linoliemnaling har man også den ekstra fornøjelse at man ikke bliver ramt af malersyndrom mens man arbejder, og med god samvittighed kan rense penslen i vasken bagefter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har selv fine erfaringer med linoliemaling. Prøv at se på www.wolfs.dk
Der er al mulig vejledning og oplysning tilgængelig. Måske du her kan finde hvad du søger
Hej jeg er desværre nød til at komme med en lille korrektion til Niels.

Linolie maling indeholder også skadelige stoffer som man godt kan få maler syndrom af.
Der ud over skal man huske at hvis man har nogle allergikerer eller asma ramte beboer i huset så bør linolie maling faktisk helt undgåes, da linolie malingen under sin meget lange hærdningstid ( ca. 4 uger) frigiver en ikke ubetydelig mænge formaldehyd ( Ok så kan vi selvfølgelig blive balsameret samtidig wink )
Skulle dette give anledning til yderligere spørgsmål, skal jeg gerne grave dyberer ned i det via min kontakt til teknisk service på en farve & lak fabrik.

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
hej
linolie er ganske udemærket,både rå og koldpresset olie skal fortyndes med terpentin,mest når det er rå olie,derudover skal du have et antiskimmelmiddel,CITRICDAL,udtræk at grape kerner tror jeg nok,og så er det bedst at male f.eks. med pinotex solid dækkende,det har jeg brugt til hele mit sommerhus + 15-20 fag flethegn,grøn,penselmalet 3gange,efterbehandling skal ske med lidt maling og mest linolie,tynde lag ad gangen,ellers rynker det,jeg har vinduer i mit sommerhus alle fra 1927,og de er flotte,
for nogle år siden var de alle,og de har små bondehus vinduer,ude og de blev slebet i bund
træet så ud som nyt,2 plast altankasser blev sat indeni hinanden fyldt med 5l gori 22,+1-2l linolie og så fik de lov at atå 4-6timer på hver side,bundtræet natten over,så der er vinduer til endnu 75 år.
mvh
henninh olesen
[email protected]

hning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også